به جای حرف درمانی راه گران فروشی دولتی را ببندید
کد خبر: ١٦٢٢٠٧ تاریخ انتشار: ٠٨ مرداد ١٣٩٩ - ٠٧:٥٩
صفحه نخست » آخرین اخبار
به جای حرف درمانی راه گران فروشی دولتی را ببندید

 رئیس‌جمهور به جای حرف درمانی در جلسات ستاد اقتصادی دولت، باید وارد میدان مبارزه با گران فروشی دستگاه‌های دولتی شود
سایت «تابناک» با انتقاد از سخنرانی محض برخی مدیران دولت بدون اقدام عملی می‌نویسد: هر هفته جلسات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برگزار و سخنان رئیس‌جمهور و تصمیمات گرفته شده در آن  مخابره می‌شود، اما تقریبا بهبود ناشی از تصمیم‌گیری‌ها و مشاوره‌هایی که طبیعتاً باید در این ستاد منجر به رفع مشکلات بشود، دیده نمی‌شود و تنها سخنرانی‌های مخابره شده را می‌توان مهم‌ترین اتفاق و رویداد این جلسه عنوان کرد.
رئیس‌جمهور اخیرا در همین ستاد با تأکید بر مقابله موثر با افزایش غیرقابل توجیه قیمت برخی از کالاها، تصریح کرد: همه تولید‌کنندگان به‌ویژه دستگاه‌های دولتی موظف هستند فرایند قیمت‌‌گذاری و عرضه سریع و آسان کالاهای تولیدی به‌ویژه مواد اولیه را مشخص کرده و برای مقابله با معضل گرانی اقدامات موثر را انجام بدهند. افزایش قیمت درمورد کالاهایی که در بخش دولتی و عمومی غیر‌دولتی تولید می‌شود به هیچ عنوان قابل قبول نیست. بخش عمومی باید در زمینه کنترل قیمت‌ها با تعریف فرآیند تعیین قیمت‌ها و مقابله با گرانی پیشتاز باشد.
نکته اول درخصوص صحبت‌های رئیس‌جمهور این است که ما متأسفانه حرف‌های قشنگ را خوب می‌زنیم، اما مجریان خوبی برای اجرای هرچه بهتر حرف‌هایمان نیستیم و رئیس‌جمهور محترم حتما در این زمینه بارها از مثال «عالم، بی‌عمل» در سخنرانی‌هایش بهره برده است.
مقابله با افزایش قیمت‌ها و گرانی‌ها بخشی در اختیار دولت از طریق سازمان تعزیرات و سازمان‌هایی نظیر تنظیم بازار، حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکنندگان است که اتفاقا در چنین بزنگاه‌هایی باید با توان چند برابری نسبت به گذشته اقدام کنند، اما نه تنها شاهد چنین تلاشی نیستم، بلکه حتی به جای حمایت از مصرف‌کنندگان و تلاش برای تنظیم بازار و قیمت‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات بعضا نادرست این مجموعه‌ها دقیقاً در راستای افزایش هر روزه گرانی‌ها قرار می‌گیرد.
شاه بیت سخنان روحانی این بود که «بخش دولتی پیشتاز مقابله با گرانی باشد». شاید کمتر کسی باشد که نداند بسیاری از تولیدات ما در داخل کشور توسط بخش‌های دولتی و یا حاکمیتی یا مجموعه‌هایی که دولت در آنها تأثیر مستقیم دارد، انجام می‌شود، اما در چند سال اخیر، اتفاقا این بخش‌ها در بسیاری از موارد در پازل بی‌ثبات کردن بازار و افزایش گرانی‌ها بازی کرده و قرار گرفته‌اند.
رئیس‌جمهور همچنین بر اجرای سیاست‌های ارزی بر مبنای دستورالعمل جدید ابلاغی نحوه برگشت ارز به چرخه اقتصاد تأکید کرده است؛ بسم‌الله آقای روحانی. همه می‌دانند که 27 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات توسط مجموعه‌های اقتصادی که ارز دولتی برای تولید دریافت می‌کنند یا به نوعی مورد حمایت از طریق سیاست‌های تشویقی صادراتی قرار می‌گیرند، به چرخه بازار برنگشته و آنها ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازنگردانده‌اند.
اگر مجموعه‌ای حاضر به بازگشت ارز صادراتی در شرایط نابسامان فعلی نشد، علاوه‌بر برخوردهای قانونی که قوه قضائیه برای آن اعلام آمادگی کرده است، دیگر نباید مورد هیچ‌گونه حمایت دولتی قرار گیرد.
شاید در شرایط فعلی اگر به دنبال اثرگذاری نهادهایی نظیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای تصمیمات درست‌تر هستیم که می‌تواند اوضاع را بهبود ببخشد، بهتر است علاوه‌بر ظرفیت محدود مجموعه‌های اقتصادی و مشاوران اقتصادی دولت، از سایر کارشناسان، فعالان اقتصادی، اساتید دانشگاه و حتی رسانه‌ها بهره ببریم تا چنین جلساتی صرفا به محلی برای سخنرانی‌های بی‌حاصل تبدیل نشود.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه