اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی، نقض قوانین بین الملل و منشور ملل متحد بود
کد خبر: ١٦٢١٣١ تاریخ انتشار: ١٧ تير ١٣٩٩ - ١٦:٤١
صفحه نخست » مطالب وسط
اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی، نقض قوانین بین الملل و منشور ملل متحد بود

کارشناس ویژه سازمان ملل متحد برای اعدام‌های فراقضایی، سریع یا خودسرانه گفت که آمریکا در توضیح حمله به کاروان حامل سردار قاسم سلیمانی و اثبات ادعایش مبنی بر وجود «تهدیدی جاری یا قریب‌الوقوع» علیه منافعش، نتوانسته شواهد کافی ارایه دهد.

 گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، اقدام آمریکا در حمله پهپادی به سردار قاسم سلیمانی را که به شهادت این فرمانده نظامی ایران منجر شد، «غیرقانونی» و نقض قوانین بین الملل خواند.

به گزارش رویترز کالامار، کارشناس ویژه سازمان ملل متحد برای اعدام‌های فراقضایی، سریع یا خودسرانه گفت که آمریکا در توضیح حمله به کاروان حامل سردار قاسم سلیمانی و اثبات ادعایش مبنی بر وجود «تهدیدی جاری یا قریب‌الوقوع» علیه منافعش، نتوانسته شواهد کافی ارایه دهد.

به نوشته رویترز، کالامار در گزارشی که در آن خواستار «پاسخگویی» برای قتل‌های هدفمند با پهپادهای نظامی و وضع مقررات بیشتر برای تسلیحات شده، گفت که حمله آمریکا به سردار سلیمانی، «نقض» منشور ملل متحد بود.

وی در گفت‌وگو با رویترز گفت: جهان در زمانی حساس و یک نقطه عطف احتمالی در ارتباط با استفاده از پهپادهاست، حال آن که شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدامی نمی‌کند و جامعه بین‌الملل، آگاهانه یا ناآگاهانه، سکوت کرده است.

اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی نقض قوانین بین الملل و منشور ملل متحد بود

کالامار قرار است روز پنجشنبه گزارش خود را به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارایه کند تا کشورهای عضو درباره این که چه اقدامی در این رابطه صورت بگیرد، بحث کنند. آمریکا دو سال پیش از این شورا خارج شده و دیگر عضو آن نیست.

آن گونه که رویترز دو روز پیش از انتشار گزارش کالامار می‌نویسد، این نماینده سازمان ملل تاکید کرده که در پرونده شهادت سردار سلیمانی برای اولین بار بوده که یک دولت از اصل دفاع از خود برای توجیه حمله به یک شخصیت دولتی در خاک یک کشور ثالث استفاده می‌کند.

او همچنین نوشته است: «سلیمانی مسئول راهبردها و اقداملت نظامی ایران در سوریه و عراق بود. اما در نبود تهدید قریب الوقوع حقیقی برای جان افراد، روند اقدام ایالات متحده غیرقانونی بود.»

قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس، معاون نیروهای بسیج مردمی عراق، حشد الشعبی به همراه هشت تن دیگر از همراهان‌شان بامداد جمعه ۱۳ دی ۹۸ به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در یک حمله پهپادی در نزدیکی فرودگاه بغداد ترور شدند. ایران به تلافی این حمله با موشک به پایگاه هوایی عین اسد عراق ـ که نیروهای آمریکایی در آن مستقر بودند ـ حمله کرد.





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه