غیزانیه همچنان بی آب؛ سه سال پس از برجام هنوز مشکل آب ‌خوردن مردم حل نشده است/ نفت داریم ولی آب نه!
کد خبر: ١٦٢٠٦٣ تاریخ انتشار: ٠٦ خرداد ١٣٩٩ - ١٥:٥٦
صفحه نخست » تیتر یک
غیزانیه همچنان بی آب؛ سه سال پس از برجام هنوز مشکل آب ‌خوردن مردم حل نشده است/ نفت داریم ولی آب نه!

غیزانیه حکایت مردمانیست که حداقل ۳۰۰ چاه نفت فعال زیر پاهایشان فواره می‌زند اما خودشان آب برای خوردن ندارند! مردمانی که ۳۱ سال پس از دفاع مقدس همچنان در شرایط جنگی به سر می‌برند.

 سوم خرداد ماه، انتشار فیلمی در فضای مجازی باعث جلب توجه افکار عمومی به منطقه‌ای ثروتمند و نفت خیز اما محروم به نام غیزانیه شد. منطقه‌ای با 25 هزار نفر جمعیت و انبوه چاه‌های نفت که در شرق شهر اهواز واقع شده است. اهالی غیزانیه که چند سالی است با مشکل عدم دسترسی به آب آشامیدنی روبه‌رو هستند برای شنیده شدن صدای اعتراضشان جاده‌ی ترانزیتی اهواز-امیدیه را با آتش زدن چند لاستیک فرسوده و قرار دادن آن‌ها در وسط جاده بستند. پس از مدتی با دخالت نیروی انتظامی و بروز درگیری‌هایی جاده  بازگشایی شد اما مشکل آب مردم غیزانیه همچنان حل نشده باقی مانده است.

 به گزارش رجانیوز، این روزها که افکار عمومی در بند مسائل زرد، بی‌اهمیت و سخیفی همچون حاشیه‌های ازدواج فلان سلبریتی دست چندم، رنگ چشم فرزند فلان خواننده می‌باشد، تنها راه برای جلب توجه افکار عمومی و رسانه‌ها توسط مردمی که سهمی از رسانه نداشته و همیشه در حاشیه بودند هنجارشکنی و انجام یک اقدام خارج از چارچوب می‌باشد.

 

 

روایتی از آنچه که در غیزانیه گذشت

شنبه سوم خرداد ماه حدود ساعت 10 صبح ، همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر، مردم چند روستای غیزانیه که از عدم دسترسی به آب آشامیدنی به ستوه آمدن برای پیگیری این مشکل به بخشداری شهرستان مراجعه می کنند  اما نتنها کسی پاسخگوی مطالبات به حق این مردم نیست بلکه برخورد ناصحیح یکی از کارمندان بخشداری غیزانیه باعث ناراحتی بیش از پیش آن‌ها می‌شود.

 

مردم غیزانیه در مسیر بازگشت به روستاهای خود تصمیم می‌گیرند با هدف رسیدن صدایشان به مسئولان مربوطه، رسانه‌ها، عموم مردم و پیگیری مطالباتشان جاده‌ی ترانزیتی و مهم اهواز-امیدیه را با استفاده از سنگ و آتش زدن لاستیک مسدود کنند. پس از این اقدام مردم معترض غیزانیه انتظار داشتند که مسئولان مربوطه با حضور در جاده نسبت به مطالبات آن‌ها پاسخگو باشند ولی متاسفانه این اتفاق هم نمی‌افتد. 

 

نیروی انتظامی مطابق وظایف خود در جاده حاضر شده و ابتدا سعی می‌کند مردم معترض را ضمن دعوت به آرامش متقاعد کند که جاده را بازگشایی کنند. اما روستائیان غیزانیه که بیشتر از آب تشنه‌ی عدالت  بودند به توقف بسته ماندن جاده‌ قانع نشدند. نزدیک به بیست سال مسئولان استانی برای حل مشکل آب مردم غیزانیه وعده و وعید داده بودند پس انتظار اینکه این مردم به حرف‌های فرماندهان خدوم ناجا اعتماد نکنند امری طبیعی بنظر می‌رسد.

 

اما در ادامه یکی از درجه‌داران نظامی محلی با برخورد نادرست خود با مردم، باعث تشویش و التهاب‌آفرینی بیش از پیش فضا شده که این اشتباه متاسفانه منجر به سنگ پراکنی و حمله‌ی مردم معترض به ماموران نیروی انتظامی و جراحت دو تن از سربازان وظیفه می‌شود.

 

حال درگیری شدت گرفته و نیروی انتظامی برای بازکردن جاده مجبور می‌شود که رویکرد برخورد قهری با معترضان را برخلاف میل باطنی خود در پیش بگیرد. ماموران ناجا با شلیک هوایی تیر شات‌گان مردم معترض را پراکنده کرده و متاسفانه تعدادی از آن‌ها نیز با تیر ساچمه‌ای مجروح شدند و در نهایت جاده‌ی ترانزیتی اهواز-امیدیه پس از چند ساعت بازگشایی می‌شود

 

لازم به ذکر است که مردم خوزستان در کنار نصب تصفیه کن آب، باید از پمپ هم برای پمپاژ استفاده کنند چون فشار آب بسیار پائین است. در برخی مناطق این استان در 24 ساعت فقط 8 ساعت آب در دسترس می‌باشد. غیزانیه و اکثر نقاط شهر اهواز در ساعاتی از شبانه روزاصلا آب ندارند. حال این مشکلات را بگذارید کنار پدیده‌های دیگری چون سیل، ریزگردها، بیکاری، گرانی و... که این مردم با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. 

 

 آبفای خوزستان و ریشه‌ی مشکلات کمبود آب 

داود مدرسیان خبرنگار و فعال اجتماعی اهل خوزستان نوشت: «چند وقت قبل، نامه دیوان محاسبات خوزستان مبنی بر تخلفات آبفای خوزستان به مدیرعاملی آقای صادق حقیقی‌پور را منتشر کردیم و امیدوار بودیم دستگاه‌های مسئول در این زمینه پاسخگو باشند و مشکلات آب و فاضلاب خوزستان مظلوم را ببینند و دردها را بشنوند.

 

مشکلات کمبود و قطعی آب و خرابی سیستم فاضلاب عموم شهرها و روستاهای خوزستان با اینکه ۳۸ درصد آبهای سطحی کشور در این استان جاری است، کماکان برجای خود باقی است و روز به روز بدتر می‌شود!

 

امروز همه مسئله غیزانیه را می‌بینند که امنیتی شده و مردم بدبخت و رنجور جاده ترانزیستی را بستند تا شاید توجهات اصحاب رسانه، مردم و دستگاه‌ها را به خود جلب کنند. اما کسی نمی پرسد چرا این اتفاق افتاده؟ و کسی پاسخ نمی دهد چرا؟!»

 

استاندار خوزستان روز گذشته گفته است «ظرف دو هفته آینده آب به مشرحات و بخش غیزانیه بزرگ می‌رسد. شش کیلومتر از خط لوله آب فرسوده است که تا یک ماه دیگر برای تامین آب شرب پایدار تکمیل خواهد شد.» درحالی که فیلم‌هایی از حضور غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و صادق حقیقی پور مدیرعامل آبفای خوزستان در غیزانیه در سال‌های ۹۵ و ۹۶ منتشر شده است که وعده کرده بودند مشکل آبرسانی به غیزانیه را حل می‌کنند!





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه