رییس کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا در نشست خبری نگویید «فاصله‌گذاری اجتماعی»؛ بگویید فاصله‌گذاری فیزیکی! / امیدواریم تا نیمه اردیبهشت به «کنترل» برسیم
کد خبر: ١٦١٩١٦ تاریخ انتشار: ٠٩ فروردين ١٣٩٩ - ١٥:٠٠
صفحه نخست » مطالب وسط
رییس کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا در نشست خبری نگویید «فاصله‌گذاری اجتماعی»؛ بگویید فاصله‌گذاری فیزیکی! / امیدواریم تا نیمه اردیبهشت به «کنترل» برسیم

سرعت شیوع ویروس در استانها و شهرهای مختلف کشور یکسان نبوده و در برخی نقاط به پیک رسیده و در بعضی نقاط به پیک هم نرسیده و بر این اساس نمی‌توان برای بازگشایی در همه مناطق یک زمان خاص تعیین کرد. جدای این وضعیت مدارس و دانشگاه ها تفاوت های اساسی با هم دارد که بر اساس آنها، نمی‌توان نسخه واحدی برایشان پیچید، چراکه دانشگاه ها مساله خوابگاه و دانشجویان غیربومی را هم دارند...

 معاون آموزشی و رییس کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا گفت: نمی‌توان برای بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، حتی برای همه مدارس و همه دانشگاه‌ها و چه بسا جزئی تر، دبیرستان‌ها و دبستان‌ها نسخه واحد پیچید.
 
به گزارش «تابناک»، دکتر حق دوست در نشست خبری آنلاین با اصحاب رسانه گفت: بر اساس مدل سازی های صورت گرفته، اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و اتفاقاتی مانند سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی تاثیری روی مدل سازی نگذارد، امیدواریم که بتوانیم اواسط اردیبهشت ماه به کنترل نسبی بیماری در کشورمان برسیم. البته تاکید می‌کنم کنترل نسبی نه مطلق و نه مهار کامل بیماری که به مولفه های زیادی وابسته است.
 
نگویید «فاصله گذاری اجتماعی»؛ بگویید فاصله گذاری فیزیکی! / امیدواریم تا نیمه اردیبهشت به «کنترل» برسیم/ نمی‌توان درباره مدارس و دانشگاه‌ها در همه جای کشور نسخه واحد پیچید
 
وی در تشریح وضعیت شیوع ویروس در کشورمان گفت: به نظر می‌رسد شهرهایی که ابتدا آلوده شدند، اکنون در قله پیک ابتلا باشند و انشالله قله دیگری نخواهند داشت. جز این نقاط، در دیگر استان ها و شهرهای کشور هنوز به پیک ابتلا نرسیده‌ایم و در برخی شهرهای جنوبی کشورمان شیوع کمتر بوده که امیدواریم با مداخلات و حتی به مدد گرم شدن هوا شاهد اوج گیری شیوع نباشیم و به پیک ابتلا نرسیم.
 
معاون وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش «تابناک» در خصوص پیش‌بینی هایشان از زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه ها و تدابیر اندیشیده شده در این خصوص گفت: از جمله اقداماتی که در جهان برای مقابله با شیوع بیماری در دستور کار قرار گرفته، تعطیلی مدارس و دانشگاه هاست که کانون تجمع و ارتباط افراد با یکدیگر هستند و بررسی ها در کشورمان نشان داده که تعطیلی این کانون های تجمع تا 30 درصد از تماس ها کاسته است.
 
وی افزود: با این ملاحظه، بازگشایی مدارس و دانشگاه ها نیازمند ملاحظاتی جدی است. از جمله اینکه سرعت شیوع ویروس در استانها و شهرهای مختلف کشور یکسان نبوده و در برخی نقاط به پیک رسیده و در بعضی نقاط به پیک هم نرسیده و بر این اساس نمی‌توان برای بازگشایی در همه مناطق یک زمان خاص تعیین کرد. جدای این وضعیت مدارس و دانشگاه ها تفاوت های اساسی با هم دارد که بر اساس آنها، نمی‌توان نسخه واحدی برایشان پیچید، چراکه دانشگاه ها مساله خوابگاه و دانشجویان غیربومی را هم دارند و در نتیجه می‌بایست با سختگیری بیشتری درباره بازگشایی شان تصمیم گرفت.
 
رییس کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا در ادامه افزود: البته ملاحظات دیگری هم در این تصمیم گیری دخیل است، مثل این نکته که دبیرستانی ها آموزش پذیرتر هستند و دبستانی ها مراقبت بیشتری نیاز دارند یا احتمال ابتلای دو گروه با هم متفاوت است و نکاتی از این دست که مجموعا موجب می شود اتخاذ تصمیم واحد برای بازگشایی مدارس و دانشگاه ها و تعیین زمانی مشخص برای این کار، ممکن نباشد.
 
حق دوست در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: جا دارد که از شما بخواهم به جای تاکید بر فاصله گذاری اجتماعی از عنوان فاصله گذاری فیزیکی استفاده کنید، چراکه فاصله گذاری اجتماعی مربوط به روزهای ابتدای شیوع بود و حالا به همبستگی و اتحاد اجتماعی نیازمندیم نه فاصله گذاری اجتماعی. البته از نظر ما مردم پیام این طرح را گرفته‌اند و لازم است مصرع دوم «در خانه بمانیم» برایشان تشریح شود.
 
وی افزود: اینکه به مردم می‌گوییم حتی الامکان از خانه بیرون نیایید، مصرع اول است و مصرع دوم باید این باشد که اگر به رغم هشدارها و تاکیدها کسی مجبور شد از خانه خارج شود، در وسایل حمل و نقل عمومی، در پیاده رو، در فروشگاه و... چه باید بکند و چه مراقبت هایی را مدنظر قرار دهد. این چیزی است که فاصله گذاری فیزیکی دنبال می کند وگرنه که مردم پیام ها را گرفته اند و با همراهی آنها بوده که کاهش سرعت شیوع را شاهد هستیم.
 
رئیس کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا در پاسخ به سوالی در خصوص انتقال کرونا ویروس از طریق هوا، گفت: ممکن است جایی شیوع از طریق هوا رخ داده باشد اما باید از استثنائات صرف نظر کنیم. اینکه در برخی از محیط‌ها مانند محیط‌های بسته و پرتراکم همچون خانه‌های سالمندان و ... امکان انتقال ویروس از طریق هوا وجود داشته باشد سبب نمی‌شود که تصور کنیم ویروس به طور کلی در تمام شرایط از طریق هوا منتقل خواهد شد. طبق آخرین مستندات علمی سازمان بهداشت جهانی، انتقال از طریق هوا مسیر مهمی برهوا ای انتقال بیماری نیست. اینکه باید مراقبت کنیم، نباید موجب شود به وسواس دچار شویم چراکه اگر ویروس از هوا منتقل می شد، اوضاع در جهان متفاوت از چیزی که که هست، می‌بود.
 
وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص ابتلای برخی حیوانات و احتمال انتقال بیماری از آنها به انسان گفت: باید توجه کنید که شروع بیماری با انتقال از حیوان به انسان بوده است. خفاش یا گونه های دیگر، با این ملاحظه که ویروس در بین آن گونه ها منتقل می شده و به دیگر حیوانات هم سرایت نمی‌کرده است. البته حالا انسان میزبان اصلی این ویروس است و اگر از انسان به حیوانی منتقل شود، این حیوانات میزبان تصادفی نامیده می‌شوند و احتمال آلوده شدن انسان از آنها کمتر از احتمال ابتلا از انسان های مبتلاست.
 
حق دوست در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال ابتلای مجدد مبتلایان بهبود یافته به کووید ۱۹ گفت: مستندات علمی تایید کننده این موضوع نیست و از آنجایی که اطلاعات محدودی نسبت به بیماری داریم نمی‌توان درباره احتمال ابتلای دوباره برخی افراد به بیماری قضاوت کرد، اما بر اساس مطالعات صورت گرفته در بیماری های مشابه می شود گفت احتمالا این افراد علایم بهبودی داشته اند در حالی که این گونه نبوده و بار دیگر ویروس در بدنشان فعالیت مجدد داشته است. البته باز تاکید می کنم که مطالعات در این حوزه اندک است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا شهر تهران به پیک بیماری خود رسیده یا خیر؟ گفت: هر چه شهر‌ها بزرگتر باشند طول مدت اپیدمی بیماری نیز طولانی‌تر خواهد بود. در استان تهران نیز به دلیل جمعیت بالا، رفت و آمد‌های زیاد از کل کشور و سایر متغیر‌ها ما انتظار داریم شیوع بیماری زودتر اتفاق افتاده و دیرتر نیز تمام شود. از این رو بعید به نظر می‌رسد که در تهران به پیک بیماری رسیده باشیم.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه