استقراض خارجی 5 میلیارد دلاری اقتصاد کشور را آسیب‌پذیر می‌کند
کد خبر: ١٦١٩٠٣ تاریخ انتشار: ٢٨ اسفند ١٣٩٨ - ١٥:٢٤
صفحه نخست » آخرین اخبار
استقراض خارجی 5 میلیارد دلاری اقتصاد کشور را آسیب‌پذیر می‌کند

 یک سایت حامی دولت تصریح کرد: درخواست وام 5 میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول خطرناک است.
فرارو نوشت: عده‌ای معتقدند دولت رأسا نمی‌تواند درخواست استقراض خارجی کند و این موضوع باید به تصویب مجلس برسد.
وحید شقاقی کارشناس اقتصاد و استاد دانشگاه درباره درخواست وام از صندوق بین‌ا‌لمللی پول گفت: «درباره مسئله کرونا و ضرر و زیان‌های آن به اقتصاد، دولت باید گام به گام حرکت کند. اولین موضوع این است که ما باید برآورد مشخصی از میزان ضرر و زیان و خسارت وارده از طرف بیماری کرونا در طول اسفندماه تا زمانی که احتمالا ادامه خواهد داشت، داشته باشیم. بدون یک برآورد مشخص از میزان خسارت هر اقدام دیگری کارساز نیست.»
او افزود: «اگر برآورد خسارت صورت بگیرد، روشن می‌شود که آیا با منابع داخلی می‌توان ضرر و زیان را پوشش داد یا نیاز به استقراض خارجی داریم. اگر با تخصیص اعتبار بانک مرکزی به پشتوانه اوراق بدهی یا پول پر قدرت بتوانیم این موضوع را حل کنیم به صلاح و صرفه اقتصاد ایران است. باید این موضوع مهم را به یاد داشته باشیم آنچه که باعث شده ما تاکنون در برابر تحریم‌های همه جانبه غرب مقاومت کنیم، بدهی اندک خارجی ایران بوده است. ایران ۹ میلیارد دلار بدهی خارجی دارد و سر رسید سالانه‌اش هم حدود یک و نیم میلیارد دلار است. چون بدهی خارجی اندکی داریم استقامت ایران در  برابر تحریم‌ها بالا رفته است.»
این استاد دانشگاه ادامه داد: «انتشار اوراق یا پول پرقدرت هزینه‌هایی دارد که یکی از آنها هزینه‌های تورمی است، اما اگر با تخصیص خط اعتباری مسئله حل شود، بهتر است با همین روش ضرر و زیان کرونا جبران شود.»
شقاقی گفت: «اگر برآورد صورت گرفت و روشن شد که هزینه‌ها بالاست و امکان پوشش ضرر و زیان با منابع داخلی وجود ندارد، راهکار استقراض از کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی مطرح می‌شود. در حوزه استقراض به نظرم ایران دو گزینه دارد؛ گزینه اول و اولویت‌دار این است که ایران قبل از تحریم به برخی کشور‌ها نفت صادر کرده است مثل ژاپن و چین. ایران می‌تواند با رایزنی گسترده دیپلماتیک از کشور‌های وارد کننده نفت ایران وام بگیرد، اما آنها باید بپذیرند در ازای این وام نفت بگیرند.
شقاقی درباره اینکه تبعات اقتصادی گرفتن وام چه می‌تواند باشد، گفت: «وام خارجی طبیعتا تبدیل به ریال می‌شود یعنی دولت به ازای ۵ میلیارد دلاری که وام می‌گیرد، ریال تزریق می‌کند. هر تزریق ریالی بار تورمی دارد، انتشار پول پرقدرت بانک مرکزی هم بار تورمی دارد.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه