موضع خصمانه اتحادیه اروپا علیه ایران در سایه سکوت وزارت خارجه/ ده کشور اروپایی از فعال شدن مکانیزم ماشه علیه ایران استقبال کردند
کد خبر: ١٦١٨٩٨ تاریخ انتشار: ٢٥ اسفند ١٣٩٨ - ١٧:٢٨
صفحه نخست » مطالب وسط
موضع خصمانه اتحادیه اروپا علیه ایران در سایه سکوت وزارت خارجه/ ده کشور اروپایی از فعال شدن مکانیزم ماشه علیه ایران استقبال کردند

در حالی که بیست و دو ماه از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد کشور های اروپایی به جای مقابله با تحریم‌های این کشور و اجرای تعهدات برجامی خود در کمال گستاخی از ایران می خواهند تا همچنان به برجام پایبند باشد.

 سه شنبه هفته گذشته پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا بیانیه‌ای درباره نشست شورای حکام درباره برجام صادر کرد. این بیانیه که با موافقت ده کشور اروپایی  همراه است، مجدداً زیاده‌خواهی‌ کشورهای اروپایی را به نمایش ‌می‌گذارد اما وزارت امور خارجه ایران تاکنون نسبت به آن سکوت کرده و واکنشی نشان نداده است. 
 
به گزارش رجانیوز در همین راستا در بند 6 این بیانیه، اتحادیه اروپا نگرانی خود نسبت به افزایش انباشت اورانیوم غنی شده با غنای کم در ایران به نسبت برجام، غنی‌سازی در فردو، گسترش تحقیق و توسعه و افزایش آستانه آب سنگین اعلام کرده‌ است. این درحالی است که کشورهای اروپایی نسبت به خروج آمریکا از برجام و وضع تحریم‌ها علیه ایران به یک ابراز تاسف! مختصر اکتفا کرده است.
 
نکته تأسف‌آور دیگر بیانیه اتحادیه اروپا، حمایت این اتحادیه از اقدام سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس در فعال کردن مکانیزم ماشه در برجام است. در همین راستا در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: 
 
All the EU Member States support the efforts of the JCPOA participants in addressing these issues within the JCPOA framework, including in the context of the Dispute Resolution Mechanism initiated by France, Germany, and the UK.
 
همه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا از تلاش‌های کشور‌های حاضر در برجام در پرداختن به این مسائل در چارچوب برجام، از جمله در زمینه سازو کار حل اختلاف توسط فرانسه، آلمان و انگلیس حمایت می‌کنند.
 
ابراز تاسف اتحادیه اروپا نسبت به گام‌ پنجم کاهش تعهدات ایران و اجرای کامل برجام نیز از دیگر زیاده‌خواهی‌های کشورهای اروپایی است که در بیانیه اتحادیه اروپا درج شده است. 
 
گفتنی است بیانیه اتحادیه اروپا درحالی صادر شده که وزارت امور خارجه تاکنون نسبت به آن واکنشی نشان نداده است. نکته مهم آن‌جا است که موضع خصمانه اتحادیه اروپا در حالی اتخاذ شده که کشورهای اروپایی با وجود گذشت 22 ماه از خروج آمریکا از برجام به جای مقابله با تحریم‌های این کشور و اجرای تعهدات برجامی خود، تنها به دادن وعده و وعیدهای بی‌فایده به ایران اکتفا کرده‌اند.
 
به همین جهت ضرورت دارد که وزارت امور خارجه هر چه سریع‌تر نسبت به این اقدام خصمانه واکنش نشان دهد و با صدور بیانیه‌ای آن را محکوم نماید. البته نباید فراموش کرد زیاده‌خواهی‌ فعلی اتحادیه اروپا در نتیجه کم‌کاری‌ها و ناتوانی‌های تیم مذاکره کننده وزارت امور خارجه شکل گرفته است چرا که در غیر این صورت امروز کشورهای اروپایی به‌راحتی جای شاکی و متشاکی را عوض نمی‌کردند.
 
*این ده کشور عبارتند از: جمهوری مقدونیه شمالی، مونته‌نگرو، ایسلند، صربستان، آلبانی، بوسنی و هرزگوین، لیختن‌اشتاین، نروژ، جمهوری مولداوی و سن‌مارینو




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه