پشت پرده پروژه سیگاری کردن زنان آمریکایی
کد خبر: ١٦١٧٦٦ تاریخ انتشار: ٠٣ اسفند ١٣٩٨ - ٠٩:٠٠
صفحه نخست » تیتر یک
پشت پرده پروژه سیگاری کردن زنان آمریکایی

هرسال در شهر نیویوک هنگام عید پاک رژه مشهور و دیدنی از زنان برپاست از سال 1929 گروهی از زنان جوان درحالی که سیگارهای خود را زیر لباس پنهان کرده‌اند با یک اشاره همگی لبخند به لب سیگارهایشان را روشن می‌کردند گویی قصد یک کودتای بزرگ دارند بعد روزنامه نگاران و عکاسان با عنوان مشعل آزادی این لبخندها را ثبت می‌کردند...

به گزارش صابرنیوز، در دهه شصت میلادی جنبش فمنیستی برای احقاق حقوق از دست رفت زنان (رهایی از خشونت و حق رای) در غرب شکل گرفت که عده‌ای با تعصب و دیدگاه افراطی به آن پرداختند تا برابری و تساوی را بین زن و مرد ایجاد کنند.

 

فمینیست‌ها با تمام توان علمی خود در پی دگرگون کردن نقش های زنان به دفاع از حقوق پایمال شده خود و به دست آوردن امتیازهای مساوی با مردان برآمدند و به گمان خود توانسته اند پیروزی های بسیاری را در این مبارزه به چنگ آورند. غافل از این که دست های پشت پرده این نمایش حمایتی از حقوق زنان، مردانی سرمایه‌دار و سودجویی بودند که به دنبال تامین منافع خودشان، این آتش را به راه انداختند و زنان را در تله کاپینالیستی گرفتار کردند.

 

 

ایجاد فمنیسم برای فروش سیگار به زنان

 

 با ایجاد و گسترش صنعت پرسود دخانیات، سرمایه‌داران منفعت جو بر آن شدند تا به گفته خودشان برای توسعه این معدن طلا مشتریان بیشتری را جذب کنند در نتیجه دست روی نیمی از جمعیت جهان یعنی زنان گذاشتند تا بهره بیشتری ببرند.

 

 

 

در این راستا جورج واشنگتن هیل رییس شرکت توتون و تنباکو آمریکا هم که مصرانه قصد داشت سرمایه خود را وسعت بدهد به منظور مشتریان بیشتر برای مصرف دخانیات از ادوارد برنایز برای تبلیغات استفاده کرد، شخصیتی با تفکرات لیبرالیستی که چند سال بعد به پدر صنعت تبلیغات تبدیل شد.

 

 

 

 

 برنایز با زیرکی مبارزات فمینیستی را هدایت کرد و به عنوان سلاحی برای مبارزه با تبعیض علیه مصرف سیگار زنان بنا نمود. نورماناند بالیسرژون اندیشمند آنارشیسم فرانسوی که دراین باره آثار متعددی هم دارد آورده است: «هرسال در شهر نیویوک هنگام عید پاک رژه مشهور و دیدنی از زنان برپاست.  از سال ۱۹۲۹ گروهی از زنان جوان درحالی که سیگارهای خود را زیر لباس پنهان کرده‌اند با یک اشاره همگی لبخند به لب سیگارهایشان را روشن  می‌کردند گویی قصد یک کودتای بزرگ دارند بعد روزنامه نگاران و عکاسان با عنوان مشعل آزادی این لبخندها را ثبت می‌کردند. برنایز هم از همین شعار یعنی سیگارمشعل آزادی زنان برای جذب آنها در مصرف دخانیات استفاده مطلوب را برد. در این راستا حتی  کارشناسانی هم  به کمک او آمدند و اعلام کردند مصرف سیگار برای زنان خیلی خوب است و باعث می‌شود تا وزن آنها را کم و ایده آل کند.

 

نورماناند بالیسرژون توضیح می‌دهد که چگونه برنایز برای انتفاع سرمایه‌دارن درصعنت دخانیات، تابوی اجتماعی زنان را شکست و با بازی دادن آن ها، مانور قدرت زنانه را شکل داد او موفق شد ظرفیت بازار تولید  کنندگان سیگار را به دوبرابر افزایش بدهد در نتیجه سود سرشاری نصیب خودشان کند.

 

 

 

 

سیگار نماد رهایی زنان از چنگال مردان!!!

 

در واقع جامعه کاپیتالیستی غرب با کمک تبلیغات گسترده‌ای که در اشکال مختلف ترتیب می‌داد از نیمه اول قرن بیستم سیگار کشیدن را به عنوان وسیله‌ای برای رهایی و تعالی زنان معرفی کرد به گونه‌ای که مصرف دخانیات از عناصر اصلی فمینیست شناخته شده است. INPES (بهداشت عمومی فرانسه مؤسسه بهداشت عمومی ملی) می‌گوید: در آن زمان سیگار کشیدن « مزیت یک طبقه اجتماعی به خوبی تحصیل کرده، یک نماد تعلق و رهایی، یک پدیده نخبه» محسوب می‌شد.

 

به این ترتیب سال ها گذشت و کم کم سیگار به یک ژست تبدیل رهایی و تایید برای زن در جامعه معرفی و تبدیل شد. ازجمله در کشور فرانسه مهد جنبش فمینیسم  ۱۹ اوت ۱۹۲۸ یک روزنامه نگار از نشریه La Femme de France در مقاله‌ای نوشت: «… در راهپیمایی بزرگ فمینیسم، سیگار یک قدم به جلو است. چند وقت پیش در جلوی یک دبیرستان در شهرپاریس دو دختر جوان و شایسته تقدیر را دیدم که با شجاعت سیگار روشن کرده بودند، هرچند به نظر می‌رسید که آن ها از طعم و مزه سیگار رضایتمندی ندارند، اما این امتیاز جدید در انظار عمومی و خیابان را نشان دهنده رهایی و آزادی و یک پیروزی می‌دانستند…»

 

 

 

 

دسامبر ۱۹۱۷هم مجله‌ طنز Le Rire به کنایه نوشت: تنباکو فقط برای مردان مناسب است؟! یک ضربه وحشتناک به فمینیسم وارد شده است چراکه درطول جنگ جهانی دوم با کمبود تنباکو، سیگارکشیدن زنان در اماکن عمومی ممنوع شد و خانم ها دیگر نتوانستند سیگاری طلایی بین انگشتان خود قرار بدهند و این یک ضربه سخت به پیکره فمینیست بود! بنابراین در دوران پیشرفت اجتماعی زنان از این حق محروم می‌شوند!!

 

 

جنگ جنسی نامرئی برای فروش هر چه بیشتر سیگار

 

فرانسیس بروکس سیاستمدار امریکایی هم در مطلبی درباره جنبش فمینیسم صراحتا اعلام کرد که: « فمینیست فقط یک جنبش بردگی برای زنان است و بس. شما آیا می‌دانستید که فمینیسم سخاوتمندانه توسط یکی از قویترین گروههای مالی در ایالات متحده حمایت شده است؟ هارون روسو، دوست نیکلاس راکفلر بود. یک روز از او پرسید نظرش درباره فمینیسم چیست جواب داد فمینیست باعث شد تا تعداد مالیات دهندگان به دولت دو برابر شود، اعضای خانواده از زیر نفوذ والدین خود بیرون بیایند و تحت سلطه دولت قرار بگیرند به این صورت در قالبی غیرمستقیم یک سیستم اجتماعی کمونیستی تحت کنترل و انحصار بانکهای خصوصی ایجاد شود.»

 

 

 


 

 

 درحقیقت این جنگ جنسی به نام آزادی که خیلی‌ها در دام نامرئی آن افتاده‌اند، به نام زنان توسط جامعه کاپیتالیستی و تجاری صورت گرفت تا منافع خودشان را تامین کنند؛ البته در این میان رسانه‌ها هم چون در اختیار صاحبان پول و قدرت بوده‌اند به شدت گرایش به این نظام را تبلیغ و تشدید کرده‌اند و هر روز یک انگیزه و نیاز تازه‌ای را برای زنان ایجاد می‌کنند؛ بنابراین شاید اکنون درک این مساله که جنبش فمینیستی برای بردگی زنان به نام آزادی آن ها شکل گرفته بهتر صورت پذیرد.

 

بدین ترتیب نظام سرمایه داری در قالب جنبشی فمینیستی، ستم بر زن را سیستماتیک تر و سازمان یافته تر از نظام های طبقاتی پیشین کرد؛ چنانچه امروز در غرب از زن برای کسب سود و تجارت در انواع صنایع دخانیات، سکس، پورنوگرافی، مدلینگ و تبلیغات سوءاستفاده می‌شود.

 

 

سوختن سیگار در دست زنان ایرانی

 

از حدود صد سال پیش یعنی زمانی که شرکت های دخانیات زنان را با تبلیغات فریبنده هدف خود قرار دادند تعداد زنان سیگاری رو به افزایش بوده است.  زنان ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ما شاهد هستیم که آمار گرایش زنان و دختران کشورمان به مصرف مواد دخانی، نگران کننده است. شرکت های دخانی تلاش کرده‌اند تا از طریق تبلیغاتی که مدل های جذاب و مورد پسند زنان را نشان می‌دهد پیام های تبلیغاتی خود را با تمایلات زنان و دختران جوان متناسب کنند.

 

 

آن ها با این پیام که «انتخاب خود را پیدا کنید» و با نشان دادن زنانی از زمینه های قومی و نژادی مختلف زنان و دختران را هدف گرفته‌اند. از همان ابتدا این پیام نشان می داد که سیگار کشیدن با آزادی و قدرت زنان ارتباط دارد. ترفندهای دیگر این شرکت ها شامل پیشنهاد تخفیف غذا یا اجناس خانگی معمولی، هدیه دادن تقویم، دفترچه تلفن یا لباس و… همراه با خرید سیگار بود تا نیازآفرینی تازه را برای آن ها ایجاد کنند.

 

 

 

 


 

 

این درحالی است که  دین اسلام فرای این جنبش ها و مکاتب دست ساز انسانی که همواره پر از نواقص و کاستی‌های زیادی بوده است به وضوح  و آشکار به رعایت حقوق زنان مانند مردان توصیه کرده است بدون اینکه هویت و شخصیت زنان خدشه دار شود و مورد سوءاستفاده قرار بگیرد. مصادیق بارز و مهم آن را هم در قرآن به عنوان مستدل ترین و معتبرترین سند دینی و هم در روایات و احادیث معصومین می‌توان یافت.

 

 

با این حال جریان روشنفکر و مقلد فرهنگ و تمدن غربی که همواره به دنبال آرمان های خود در آن سوی مرزها با هویتی بیگانه بوده است بدون توجه به چنین موارد مهم حمایتی از حقوق زنان، سعی داشته است زنان را براساس المان های غربی هویت دهی کند اتفاقی که در طول زمان ثابت کرده بیشتر به ضرر زنان بوده است تا دفاع و حمایت از حقوق آن ها؛ چراکه شعارهای جنبش فمیسنیم براساس اصل تساوی زن و مرد به هر قیمت بدون توجه به تفاوت های بدنی و روحی و روانی زنان با مردان باعث شده آسیب های زیادی به آنان وارد شود.

 

 

 

 

 

منابع:

نشریه لیبراسیون

huffingtonpost

philo5

lapresse

 
 
 
 
 
منبع: سایت باحجاب




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه