تحریم خبرگزاری فارس، یک اقدام تروریستی سایبری/واکنش نا مناسب وزارت ارتباطات
کد خبر: ١٦١٦٤٣ تاریخ انتشار: ٠٨ بهمن ١٣٩٨ - ٠٨:١٠
صفحه نخست » مطالب وسط
تحریم خبرگزاری فارس، یک اقدام تروریستی سایبری/واکنش نا مناسب وزارت ارتباطات

آمریکاسال‌ها برای به دست گرفتن حکمرانی سایبری تمام دنیا تلاش کرد و به همین دلیل از مدت‌ها قبل بسیاری از کشورهای پیشرفته به منظور جلوگیری از این استعمار فرانو توسط یانکی ها به سمت استقلال در حوزه فضای سایبر رفته اند.

 
به گزارش صابرنیوز، یکی از موضوعاتی که هفته اخیر موجب شد تا بار دیگر اقدامات تحریمی آمریکا علیه ایران در صدر اخبار قرار بگیرد، مسدود شدن دامنه بین‌المللی خبرگزاری فارس بود. این اقدام درباره خبرگزاری فارس به عنوان پربازدیدترین خبرگزاری رسمی ایران، منجر شد تا کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی به این موضوع واکنش نشان دهند.

این در حالی است که آزادی بیان یکی از مهمترین عواملی است که نشان دهنده پیشرفت تمدن بشری است و کشورهای غربی و آمریکا مدعی این موضوع هستند که برای تحقق آزادی بیان و دموکراسی در کشورهای دیگر تلاش می‌کنند. حال آنکه این کشورها با این شعار، در امور داخلی کشورها دخالت کرده و بیشتر از ایجاد آرامش به فتنه انگیزی می‌پردازند. اما نباید از سرکوب مخالفان دولت در این کشورها غافل شد که همین موضوع تناقض آشکار آزادی بیان است.

بر این اساس، وکلای حقوقی فارس برای بازپس‌گیری دامین بین‌المللی (com.) این خبرگزاری در تلاش هستند البته موسسه فرهنگی فارس که صاحب امتیاز خبرگزاری است یک موسسه کاملا خصوصی است و بررسی‌های دقیق وکلای حقوقی فارس نشان می‌دهد عنوان تجاری خبرگزاری و نام هیچ یک از مدیران در فهرست تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار ندارد.

مدیران رسانه‌های تأثیرگذار در کشور نیز در پی مسدود شدن دامنه خبرگزاری فارس واکنش های مختلفی را نشان دادند.برخی این اتفاق را تروریسم رسانه ای و نقض آزادی بیان دانستند و برخی دیگر دنبال یک همت و حمایت جدی برای ایجاد زیرساخت در کشور و بومی شدن شبکه های مجازی شدند.

در این میان، شبکه های فارسی زبان خارجی نیز از آب گل آلود ماهی گرفته و این اقدام آمریکا را یک عمل به حق توصیف کردند. در یکی از این اظهار نظرها گفته شده که همان طور که دولت آمریکا این حق را دارد که دسترسی به سایت های دارای مطالب آزار دهنده را مسدود کند، می تواند سایت خبرگزاری فارس را هم محدود کند. نکته جالب توجه این است که در این اظهار نظرها سپاه پاسداران در ردیف گروه تروریستی داعش قرار گرفته است تا عملکرد آمریکا در مقابل رسانه های ایرانی زیر سؤال نرود.

در کنار این اظهار نظرها برای بررسی و تحلیل آنچه اتفاق افتاده و واکاوی ماجرا با سید علیرضا آل داوود پژوهشگر فضای مجازی گفت وگو کردیم. این پژوهشگر با ما از ترور سایبری گفت که در دستور کار دولت آمریکا قرار گرفته است و حالا برای تحقق این هدف، دست به هرکاری می زنند و البته از اقداماتی که باید در بدنه دولت انجام شود تا شاهد وقوع دوباره چنین اتفاقاتی نباشیم.



تحریم خبرگزاری فارس، یک اقدام تروریستی سایبری

 تحریم دامنه خبرگزاری فارس یک اقدام تروریستی سایبری از سوی آمریکایی‌ ها بود، این اقدام یانکی‌ها دیگر حجتی برای برخی روشنفکران و فناوری شیفته ها در داخل کشور باقی نگذاشته است و امروز آنها نیز به این باور رسیده اند که فضای سایبر بی طرف نیست و دقیقا با قوانین داخلی متوحشانه آمریکایی ها اداره می شود.

این تحریم نشان داد خبرگزاری فارس در حوزه دفاع از دستاورهای انقلاب اسلامی و مقابله با جریان نفوذ بسیار قوی عمل کرده است، دامنه خبرگزاری فارس طبق دستورالعمل مقرر شده توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) و قرار گرفتن این خبرگزاری در فهرست SDN تحریم شده است و این موضوع خود مبین این است که یانکی ها در حوزه حکمرانی سایبری و اجرای کاپیتولاسیون مجازی در دنیا بسیار دقیق عمل کرده اند.

یک زنگ خطر جدی برای کشورهای مستقل

بازخوردهای جهانی این اقدام آمریکایی‌ها قابل توجه است. این اقدام خلاف آزادی بیان آمریکایی‌ها واکنش بسیاری از کشورها را به دنبال داشت است و یک زنگ خطر جدی را برای کشورهای مستقل به صدا در آورده است. لذا کشورهای مستقل باید این هشدار را در نظرگرفته و بدانند که آزادی بیان برای آنها نیز در خطر قرار دارد.

تحریم خبرگزاری فارس نشان داد که این رسانه در حوزه دفاع از دستاورهای انقلاب اسلامی و مقابله با جریان نفوذ بسیار قوی عمل کرده است

 
طبقه بندی حکمرانی فضای مجازی 

می توان گفت که حکمرانی در فضای مجازی در3 دسته تقسیم بندی می شود و وقتی از حکمرانی در فضای مجازی صحبت می کنیم دقیقا منظورمان یکی از مفاهیم ذیل الذکر است، اولین دسته از این طبقه بندی،  حکمرانی از طریق فضای مجازی است  که در آن حکومت ها برخی از وظایفشان را مانند دولت الکترونیک بر این بستر انجام می دهند.



 

در این طبقه بندی، دسته دوم،  مختص مفهوم حکمرانی در فضای مجازی است که در آن مرزهای سایبری تعریف می شود یا به تعبیر دیگر حکومت ها سعی می کنند حاکمیت سرزمینی خود را در این فضا تعریف کنند که نمونه آن تعریف دامنه های ملی است.این اقدام به منظور پیشگیری از اتفاقاتی نظیر آنچه برای خبرگزاری فارس اتفاق افتاد، صورت می‌گیرد. البته به محض انجام این کار و اعلام خبر مسدود شدن سایت خبرگزاری فارس از سوی وزارت خزانه داری آمریکا، دامنه ملی این خبرگزاری  بلافاصله جایگزین دامنه بین المللی آن شد.

نقاط ضعف ایران در فضای سایبری

دسته سومی که می توان در این طبقه بندی به آن اشاره کرد مربوط به حکمرانی بر فضای مجازی است که حکومت‌ها تلاش می کنند خط مشی هایی را برای شکل‌دادن به اقدامات در فضای سایبر تدوین و اجرا کنند که متاسفانه ما در این زمینه دارای نقاط ضعف های جدی هستیم.

این نقاط ضعف کشور در موضوع ارائه خط مشی ها برای اقدامات در فضای سایبر، تاکنون آسیب های زیادی را به  بستر سایبری وارد کرده است. از جمله این آسیب ها می توان به حمله های تروریستی سایبری اشاره کرد که طی سال‌های اخیر بیش از 5 حمله تروریستی بر بستر فضای سایبر و چندین فتنه سنگین را پشت سر گذاشته ایم.

چنانچه شاهد بودیم در هفته های قبل نیز یکی از سرویس دهنده های ویدیویی در کشور با تحریم های آمریکا در حوزه تحریم دامنه روبرو شد. این اقدام آمریکایی ها نشان داد آنان مردم ایران را فارغ از جناح های سیاسی نشانه گیری کرده اند و این نشان از ذات تروریستی دولت آمریکا دارد که از هر فرصتی برای ضربه زدن استفاده می کند.

نقاط ضعف کشور در موضوع ارائه خط مشی ها برای اقدامات در فضای سایبر، تاکنون آسیب های زیادی را به  بستر سایبری وارد کرده است. از جمله این آسیب ها می توان به حمله های تروریستی سایبری اشاره کرد که طی سال‌های اخیر بیش از 5 حمله تروریستی بر بستر فضای سایبر و چندین فتنه سنگین را پشت سر گذاشته ایم.

تحریم فارس، درست چند ماه پس از تهدیدات آمریکایی

یکی از نکات مهمی که نباید فراموش کرد، این موضوع است که  تحریم دامنه خبرگزاری فارس درست چند ماه پس از تهدید آمریکایی در خصوص تحریم ها در حوزه فضای سایبر بر ضد ایران اتفاق افتاد. همانطور که در رسانه ها منتشر شده بود، درست چند ماه قبل  مایکل گرگیلو مدیرعامل یکی از مشهورترین سایت‌های فروش وی پی ان در جهان، خواستار تحریم دامنه های ایران توسط آمریکا  و ICANN شده بود و امروز آنها به این حوزه ورود کرده اند.

نباید ماجراهای گذشته و اقدامات انجام شده در زمان ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را فراموش کنیم. در زمان شهادت این سردار، اینستاگرام در اقدامی خلاف آزادی بیان، پست هایی که مربوط به شهادت ایشان بود و یا دل نوشته مردم درباره ترور سردار دل ها بود را حذف کرد و به صاحبان حساب کاربری هشدار داد که در صورت قرار دادن دوباره چنین پست‌هایی و یا تکرار آن، حساب کاربری حذف خواهد شد.

چنانچه تعداد زیادی از افراد هم با انتشار عکس سردار سلیمانی در اینستاگرام، اکانت خود را از دست دادند. این موضوع حتی برای رسانه های ایران هم اتفاق افتاد و حساب کاربری خبرگزاری ایلنا در اینستاگرام ، با وجود رقم بالای دنبال کنندگان در بحبوحه ماجرای ترور سردار سلیمانی و انتقام سخت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسدود و از دسترس خارج شد.

همچنین،در پی اتفاقات اخیر، مردم کاملا متوجه شدند که دشمن از طریق رسانه ها  و البته بسترهایی نظیر شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها  با انتشار گسترده اخبار جعلی و شایعات می خواستند، نقاط قوت کشور را تبدیل به نقاط ضعف کنند و جلوه‌های امید بخشی که در کشور  وجود دارد را پنهان کنند.آنها با وارونه کردن حقایق  می خواهند نقاط ضعف را  بزرگتر از چیزی که هست نشان دهند.

یکی دیگر از مصداق های تلاش دشمن برای نفوذ فرهنگی سوء استفاده از فناوری های مختلف مبتنی بر هوش مصنوعی است. فناوری دیپ فیک هم یکی از موضوعاتی است که هم به سرعت در حال رشد است و هم می تواند دنیای اخبار را دگرگون کند. فناوری دیپ‌فیک با استفاده از چهره یک هنرمند شناخته شده یا شخصیت سیاسی  و مونتاژ آن، افراد مشهور را در حالت های مختلف نظیر سخنرانی یا حضور در مکان های مختلف نشان دهد. این فناوری آن قدر پیشرفت کرده است  که نمی توان با  موتورهای قوی هوش مصنوعی نیز شناسایی کرد.لذا امکان سوء استفاده از این فناوری نیز وجود دارد.

درست چند ماه قبل  مایکل گرگیلو مدیرعامل یکی از مشهورترین سایت‌های فروش وی پی ان در جهان، خواستار تحریم دامنه های ایران توسط آمریکا  و ICANN شده بود و امروز آنها به این حوزه ورود کرده اند.

واکنش نا مناسب وزارت ارتباطات 

 واکنش انفعالی مسئولان وزارت ارتباطات در خصوص تحریم های آمریکا در حوزه فضای مجازی را تاسف بار است. این واکنش های منفعلانه پیش تر در برابر آمریکایی ها در خصوص برجام دیده شده و این نشان می دهد علی رغم ژست های انقلابی برخی از افراد  در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، این روحیه در عمل دیده نمی شود . تلاش زیادی در این خصوص انجام نشد که موجب نا رضایتی افراد و اقشار مختلف شد.

خسارات ناشی از این قطع دسترسی متوجه وزارت ارتباطات  و فناوری اطلاعات است.  وزارت ارتباطات باید همزمان با تهدید آمریکایی ها دستورالعمل هایی را برای مقابله با این تحریم ها تدوین و به دستگاه های مختلف از طریق دولت ابلاغ می کرد که شاهد بودیم این اقدام صورت نگرفت.

 بومی سازی زیرساخت ها، سرویس ها و خدمات در سطوح ملی را از اقدامات اصلی بسیاری از کشورها  است . حال آنکه این موضوع در کشور ما از نظر مسؤولین مهجور مانده و تلاش حداکثری برای آن نمی شود. آمریکایی ها نمونه اصلی بومی سازی زیر ساخت، خدمات و سرویس ها در فضای سایبر هستند و با فناوری هایی نظیر هوش مصنوعی، پردازش های کوانتومی، اینترنت اشیا، تحلیل داده ها و ... بر دنیا حکمرانی می کنند و در آینده نیز با پیشرفت این فناوری ها دامنه حکمرانی آنها بیشتر خواهد شد.



 

به نظر می رسد با توجه به اتفاقات اخیر، مسؤولان باید بیشتر از قبل به بومی سازی زیر ساخت های دولتی علی الخصوص درباره حکمرانی سایبریتوجه کنند.این اتفاق یک هشدار بود که اگر متولیان امر به آن توجه نکنند، دچار مشکلات زیادی خواهیم شد.

آمریکایی‌ها سال‌ها برای به دست گرفتن حکمرانی سایبری تمام دنیا تلاش کرده اند و به همین دلیل از مدت‌ها قبل بسیاری از کشورهای پیشرفته به منظور جلوگیری از این استعمار فرانو توسط یانکی ها به سمت استقلال در حوزه فضای سایبر رفته اند.

 

 باید برای پیاده سازی مدل حکمرانی خود در فضای سایبر از تجارب بین المللی استفاده کنیم، همچنین توجه به زیر ساخت ها، سرویس ها و خدمات، محتوا و مدیریت در این فضا بسیار حیاتی است و ما نیز باید مانند اتحادیه اروپا، کره جنوبی، چین، استرالیا، ژاپن و ... در این حوزه به سمت تصویب قوانین به روز و رگولاتوری بر محتوا، سرویس ها و خدمات حرکت کنیم.

آمریکایی‌ها سال‌ها برای به دست گرفتن حکمرانی سایبری تمام دنیا تلاش کرده اند و به همین دلیل از مدت‌ها قبل بسیاری از کشورهای پیشرفته به منظور جلوگیری از این استعمار فرانو توسط یانکی ها به سمت استقلال در حوزه فضای سایبر رفته اند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
منبع: فارس 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه