آماری از خشونت علیه زنان در دنیای متمدن غرب !!
کد خبر: ١٦١٣٤٦ تاریخ انتشار: ٠٩ دي ١٣٩٨ - ١٤:١١
صفحه نخست » مطالب وسط
آماری از خشونت علیه زنان در دنیای متمدن غرب !!

گزارش‌های پژوهشی حکایت از این دارند که خشونت علیه زنان در کشورهای اروپایی در سال‌های اخیر به اوج خود رسیده است و اعتراضات و تجمعات مختلف مردم به این موضوع در نقاط مختلف اروپا مشاهده می‌شود.

به گزارش صابرنیوز، سوءاستفاده و آزارهای جنسی علیه زنان طی سال‌های اخیر در جای جای اروپا و آمریکا به حدی افزایش یافته که زندان سکوت زنان شکسته شده است و اعتراضات گسترده‌ای در این راستا صورت می‌گیرد، این در حالی است که براساس نتایج یک نظرسنجی در اتحادیه اروپا، اکثر مردم ساکن در محدوده جغرافیایی این اتحادیه نوع پوشش را علت اصلی آزار جنسی می‌دانند.

 

آزار و اذیت علیه زنان از جمله موضوعات حساسی است که همواره دستاویز غرب و سازمان‌های مدافع حقوق بشر علیه دیگر کشورها است به این صورت که هر کشوری که سیاست‌های غیر همسو با افکار غربی‌ها دارد، به اعمال خشونت در نوع خود علیه زنان، کودکان و … محکوم می‌شود.

 

این در حالی است که آمارهای مختلف و گزارش‌های پژوهشی حکایت از این دارند که خشونت علیه زنان در کشورهای اروپایی در سال‌های اخیر به اوج خود رسیده است و اعتراضات و تجمعات مختلف مردم به این موضوع در نقطه نقطه اروپا مشاهده می‌شود.

 

 

 

 

 

۶۰۰ زن امریکایی روزانه مورد خشونت قرار می‌گیرند


امریکا که همواره پرچمدار محکومیت سایر کشورها و نیز داعیه‌دار دفاع از مسائل حقوق بشری است، همین چند وقت پیش قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در راستای مبارزه با آزار و اذیت جنسی و خشونت علیه زنان را رد کرد. این قطعنامه که بر مواردی مانند حق زن بر بدن خود و سقط جنین ایمن تاکید داشت با تنها رای مخالف از سوی آمریکا مواجه شد.

 

گفته می‌شود پشت پرده تلاش‌های آمریکا برای تضعیف قطعنامه سازمان ملل برای مبارزه با آزار و اذیت جنسی زنان، مخالفان سرسخت سقط جنین قانونی مانند مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا قرار دارند. سال گذشته دولت ترامپ کمک مالی خود به صندوق جمعیت سازمان ملل را قطع کرد. این صندوق از جمله در رابطه با روش‌های کنترل جمعیت فعالیت می‌کند.

 

خشونت ضد زنان در کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا برخلاف آنچه که ادعا می‌شود نگران کننده است؛ به گونه‌ای که روزانه ۶۰۰ زن در آمریکا مورد خشونت قرار می‌گیرند. 

 

تلاش‌های فراوانی از سوی گروه و نهادهای مختلف برای کاهش میزان خشونت علیه زنان در آمریکا انجام می‌شود اما همچنان آمارهای قتل، تجاوز و آزار و اذیت زنان دراین کشور نگران کننده است. در تازه‌ترین خشونت‌ها علیه زنان دختر ۱۳ ساله سیاهپوست آمریکایی که انشای او درخصوص خشونت برنده جایزه شده بود، به ضرب گلوله کشته شد. 

 

 

مرگ ۱۲۰ زن در فرانسه به دلیل خشونت خانگی 

 

خشونت علیه زنان در فرانسه از معضلات مهم این کشور به شمار می‌رود؛ خشونت‌هایی از قبیل خشونت خانگی، آزار و اذیت‌های جنسی و تبعیض جنسیتی از این قبیل معضلات مهم به حساب می‌آیند. در واقع یکی از معضلاتی که زنان فرانسوی با آن روبرو هستند، مسئله “خشونت خانگی” است؛ براساس آمارهای رسمی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۱۲۰ زن در فرانسه در نتیجه خشونت‌های خانگی جان خود را از دست داده‌اند؛ این زنان توسط شریک زندگی خود به بهانه‌های کوچک کشته شدند. بر اساس آمار وزارت کشور فرانسه، در سال ۲۰۱۷، صد و سی زن به دست همسر یا شریک زندگی خود کشته شدند در حالیکه یک سال قبل آن، ۲۰۱۶ این آمار ۱۲۳ زن بوده است.  

 

بر اساس گزارش وزارت کشور فرانسه در سال ۲۰۱۷، ۹۸ هزار و ۵۰۰ زن، از خشونت خانگی جان سالم به در برده‌اند؛ این زنان اکثراً قربانی ضرب و شتم بوده و ۲ درصد از آن‌ها مورد تجاوز شریک زندگی فعلی یا سابق خود قرار گرفته‌اند؛ ۱۱درصد دیگر هم در همین طبقه‌بندی به قتل تهدید شده‌اند. 

 

راه‌اندازی کمپین‌های سیاسی برای پایان دادن به قتل عام زنان

 

بسیاری از قربانیان این خشونت‌ها در اعتراض به عدم توجه دولت و مسئولین نسبت به حقوق زنان در فرانسه، دست به اعتراض زده‌اندو گروهی از آنها با دراز کشیدن روی زمین به اصطلاح «مرگ» را به نمایش گذاشتند. این در حالی است که یکی از دلایل پیروزی مکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری، وعده «پایان دادن به خشونت علیه زنان» بود اما با رشد شدید خشونت‌های مرگبار علیه زنان، فعالان حقوق زنان خواستار دخالت دولت و پایان دادن به آنچه که «قتل عام» خواندند، شدند.

 

 

 

 

در سال ۲۰۱۸ جنبشی به نام «ME TOO» توسط زنان فرانسوی به راه افتاد که به‌دنبال تصویب قانونی در مورد آزار و اذیت زنان بودند؛ زنان فرانسوی با آشکار کردن آزار و اذیت‌ها سعی داشتند از این عمل جلوگیری کنند.

 

همچنین زنان پاریسی در اقدامی علیه خشونت خانگی دست به اعتراض زدند؛ معترضان نام هر کدام از قربانیان خشونت خانگی در فرانسه را در دست داشته و یک به یک روی زمین می‌افتادند و فریاد می‌کشیدند: نه یکی دیگر؛ «نه یکی دیگر» کمپینی است که در سال ۲۰۱۵ در اعتراض به خشونت‌ علیه زنان در آرژانتین شکل گرفت. 

 

در ادامه نیز زنان اغلب کشورهای غربی در حرکتی هماهنگ به خیابان‌ها آمدند و نسبت به افزایش آزارهای جنسی نسبت به زنان اعتراض کردند.  این جنبش در ابتدا توسط یکی از قربانیان آزارجنسی در فضای مجازی به راه افتاد و در ادامه به سرعت مورد استقبال و مشارکت دیگر زنان قربانی قرار گرفت.

 

 

از هر ۸ زن یک نفر در آلمان مورد آزارجنسی قرار می‌گیرد


در آلمان از هر ۸ زن یک نفر در محیط کار مورد آزار جنسی قرار گرفته است. نتایج یک پژوهش در آلمان نشان می‌دهد که در سه سال اخیر، تقریباً از هر هشت زن یک نفر با سخنان، حرکات یا لمس مورد آزار یا مزاحمت جنسی در محیط کار قرار گرفته است. 


بر اساس این گزارش، این مزاحمت ها در برخی مشاغل بیشتر و در برخی مشاغل کمتر صورت می گیرد.

 

نتیجه این پژوهش آماری می‌گوید آزار جنسی در محیط کار به شکل لفظی از دیگر انواع آن رایج‌تر است. از هر سه نفر دو نفر از این نوع مزاحمت (آزار لفظی) گلایه‌مند هستند. 

 

آنطور که فرانسیسکا گیفای، وزیر امور زنان در آلمان گفته، این پژوهش نشان می‌دهد که مزاحمت جنسی در محیط کار یک مشکل گسترده و رایج است.

 

استعفای گسترده زنان در پارلمان انگلیس به دلیل تعارضات جنسی


یکی از معضلاتی که زنان سیاستمدار انگلیسی با آن رو‌به‌رو هستند، سوءاستفاده و آزار و اذیت‌های جنسی در محیط کار است به طوری که بسیاری از نمایندگان دیگر نمی‌توانند در این محیط کار کنند و حتی آنها را به فکر استعفا و جدایی از پارلمان انداخته است! 

 

پایگاه خبری “نیویورک تایمز” در گزارشی می‌نویسد که بسیاری از زنان سیاستمدار انگلیسی در مقابل هجوم آزار و اذیت‌های جنسی مردان قرار می‌گیرند؛ زنان قربانی از صحبت کردن در مورد این زورگویی‌ها و همچنین انتقام مردان واهمه دارند.

 

۱۸  نفر از نمایندگان زن پارلمان در انگلیس، از انصراف در انتخابات سخن می‌گویند! این افراد توضیح می‌دهند که موجی از سوء‌استفاده به‌صورت مجازی و غیرمجازی دلیل اتخاذ این تصمیم به‌شمار می‌آید؛ آنها بیان می‌کنند که «سوءاستفاده‌های جنسی، تهدید و خشونت» دلایلی هستند که با وجود آنها نمی‌توان در پارلمان این کشور کار کرد! 

 

دانمارک دارای بالاترین میزان خشونت جنسی

 

دانمارک یکی از کشورهایی است که میزان خشونت جنسی علیه زنان در آن بسیار گسترده است؛ خشونت جنسی در دانمارک تبدیل به یک فرهنگ شده و روز به‌روز در حال افزایش است.

دانمارک در سال ۲۰۱۷ به عنوان دومین کشور برتر از نظر برابری جنسیتی در اتحادیه اروپا انتخاب شد؛ این درحالی است که سازمان عفو بین‌الملل در سال جاری گزارشی تحت عنوان فرهنگ خشونت جنسی در دانمارک منتشر کرده است!

 

در گزارش این سازمان نسبت به نحوه‌ برخورد دولت با تجاوزات جنسی

 

وزارت دادگستری دانمارک در سال ۲۰۱۷ تخمین می‌زند که در سال، حدود ۵ هزار و ۱۰۰ زن قربانی تجاوز جنسی می‌شوند؛ دانشگاه جنوبی دانمارک در سال ۲۰۱۹ در گزارشی این رقم را بیشتر می‌داند؛ به گفته‌ کارشناسان این دانشگاه تعداد ۲۴ هزار زن در سال مورد آزار و اذیت جنسی از سوی مردان قرار می‌گیرند؛ این در حالی است که جمعیت این کشور تنها ۵٫۸ میلیون نفر است!

 

اعتصاب و اعتراض زنان سوئیسی به آزارهای جنسی  

 

یکی از معضلاتی که زنان کشور توسعه‌یافته‌ سوئیس را هدف قرار داده، آمار و میزان  قابل تامل آزار و اذیت علیه زنان این کشور است به طوری که بسیاری از زنان این کشور مورد سوءقصد و آزارهای جنسی قرار می‌گیرند. میزان بالای آزار و اذیت زنان توسط مردان یکی از دلایلی بود که باعث اعتصاب و اعتراض زنان در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۹ در سوئیس شد در حالی که قانون سوئیس در مقابل بسیاری از این خشونت‌ها سکوت می‌کند!

 

 

 

 

 

مطالعات جدید نشان می‌دهد در سوئیس میزان تجاوز و خشونت جنسی به طرز حیرت‌انگیزی بالا است و این مسئله به صورت عادی در این کشور رواج دارد؛ براساس نظرسنجی سازمان عفو بین‌الملل، در مصاحبه با ۴هزار و ۴۹۵ زن و دختر ۱۶ ساله به بالا، میزان قابل توجهی از زنان بر اثر خشونت‌های جنسی و عدم پشتیبانی قانون از آنها، زندگی خود را از دست می‌دهند.  

 

 

همه علیه آزادی پوشش 

 

در حقیقت طی سال‌های اخیر میزان سوءاستفاده و آزارهای جنسی علیه زنان در جای جای اروپا و آمریکا به حدی افزایش یافته که موجب شکسته‌شدن زندان سکوت زنان شده است.

 

بر اساس آمارهای سال جاری، بیشترین میزان وقوع آزار و اذیت‌های جنسی علیه زنان مربوط به آلمان، اسپانیا و سپس فرانسه است. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که ۶۸ درصد زنان آلمانی، ۶۶ درصد اسپانیایی ها و ۳۰ درصد بانوان فرانسوی در محل کار خود مورد سوءاستفاده و آزار جنسی قرار گرفته‌اند.

 

به علاوه در طول ۱۲ ماه گذشته، ۲۱ درصد زنان اروپایی انواع خشونت و آزارهای جنسی را در اماکن عمومی تجربه کرده‌اند. ۹ درصد زنان قربانی نیز به دلیل تجربه این نوع خشونت مجبور به تغییر یا ترک شغل خود شده‌اند. 

 

تاثیر پوشش نامناسب در افزایش خشونت‌ها

 

نکته جالب توجه این است که براساس نتایج یک نظرسنجی اتحادیه اروپا،  اکثر مردم ساکن در محدوده جغرافیایی این اتحادیه «نوع پوشش» را باعث آزار جنسی می‌دانند؛ این نظرسنجی نشان می‌دهد به‌رغم تمام این تلاش‌های چند ده ساله، مردم ساکن در اتحادیه اروپا معتقدند که طبیعی است اگر زنی با لباس نامناسب در خیابان حضور پیدا کند، مورد تجاوز قرار گیرد.

 

برخی از کارشناسان به این نکته اذعان می‌کنند که برهنگی، جامعه‌ اروپایی را در معرض خطر آزار و اذیت‌های جنسی قرار داده است.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
منبع: فارس 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه