گران‌ترین پوشش این روزهای جامعه / خبرهای خوش برای چادری ها
کد خبر: ١٦١٣٣٠ تاریخ انتشار: ٠٧ دي ١٣٩٨ - ١٠:٢٤
صفحه نخست » تیتر یک
گران‌ترین پوشش این روزهای جامعه / خبرهای خوش برای چادری ها

این روزها افزایش شدید قیمت چادر مشکی خرید این محصول را برای بانوان دشوار کرده و چادر به پوششی پر هزینه تبدیل شده است.

به گزارش صابرنیوز، «چادری بودن که هزینه ای ندارد اتفاقاً از پوشش های دیگر هم کم هزینه تر است». این جمله ای است شاید بارها در کوچه و خیابان شنیده و از کنار آن عبور کرده باشیم. جمله ای که در دهه های گذشته شاید چندان غلط هم نبود و اتفاقاً قابل قبول بود اما درست بودن این موضوع به زمانی باز می گردد که بازار خرید و فروش چادر هنوز با دست اندازهای فلج کننده این روزها روبرو نشده بود.

دورانی که قیمت قواره های چادر مشکی متعادل بود و زنان و دختران چادری نه تنها برای خرید یک چادر در سال عزا نمی گرفتند بلکه چندین بار در سال هم مسیرشان به بازار چادرفروشان می افتاد و هر بار دست پر به خانه بازمی گشتند.

 

اما این روزها داستان کمی فرق کرده است. ماه هاست که قیمت چادر مشکی در کشور سر به فلک کشیده و توان خرید قشر چادری را گرفته است. دیگر حتی فکر کردن به خرید چادر مجلسی و دم دستی بی معنا شده و بانوان نمی توانند به خرید چادری جدید فکر کنند.

به عبارتی در برهه کنونی جامعه، از قضا چادری بودن پر هزینه ترین و گران ترین پوشش موجود محسوب می شود. تقریباً از ابتدای سال جاری تاکنون بهای هر قواره چادر مشکی از حدود ۲۵۰ الی ۳۰۰ تومان به بالا شده و به بیش از یک میلیون هم رسیده است.

این در حالی است که یک بانوی چادری به طور میانگین دو قواره چادر در سال مصرف می کند و ۳ برابر شدن قیمت این کالا آن هم در یک فاصله زمانی کوتاه شرایط دشواری را برای زنان و دختران محجبه فراهم کرده است.

فعالین حوزه نساجی و پوشاک معتقدند که وابسته بودن به واردات چادر عامل گران شدن قیمت آن است و از زمان افزایش نرخ دلار نیز این اتفاق رخ داده است. از سوی دیگر تولیدکنندگان داخلی نیز عدم حمایت از تولیدات ملی، واردات بی رویه و سایه سنگین قاچاق را علت خم شدن کم تولید ملی می دانند.

ایران به عنوان پرچم دار مصرف پارچه چادر مشکی، سالانه حدود ۸۰ میلیون متر مربع پارچه چادر مصرف می کند این در حالی است که تنها ۱۰ میلیون متر از این نیاز توسط تولیدکنندگان داخلی تامین و باقی از طریق واردات تامین می شود.

در طول سال های اخیر سه کارخانه یزد بافت، حجاب شهرکرد و کرپ‌ناز کرمانشاه بار تولید داخلی چادر مشکی را به دوش می کشیدند اما به دلایل مختلف میزان تولیدات آنها به شدت کاهش یافته و حتی ماه هاست که خط تولید چادر آنها به خواب زمستانی فرو رفته است.

هرچند که در کنار مشکلات اعتباری و واردات فلج کننده، یکی از اصلی ترین دلایل تعطیلی کارخانه های تولید چادر مشکی نبود تجهیزات لازم برای ایجاد رنگ مشکی مرغوب برای چادرها است.

پس از کاهش بیش از پیش تولید داخلی چادر مشکی، بازار چادر با دست اندازهای ناهموارتری نسبت به گذشته روبرو شد و این محصول نیز با خیالی آسوده تر به افزایش قیمت ادامه داد.

خبرهای خوش برای چادری ها

در همین راستا نیز فشارهای رسانه ای بر متولیان این زمینه و نهادهای فعال در حوزه عفاف و حجاب، نساجی و صنعت پوشاک افزایش یافت تا اینکه اخیراً خبرهای خوشی از زیر پوست صنعت چادر شنیده شد.

به طوریکه چند روز پیش و در پی پخش مستند «ورود ممنوع» در رسانه ملی، قائم مقام کارخانه کرپ ناز کرمانشاه از راه افتادن خط تولید چادر مشکی این کارخانه تا پایان سال جاری خبر داد.

با روانه شدن تولیدات این کارخانه به بازار، بخشی از نیاز داخلی کشور به چادر مشکی تامین خواهد شد و شاید این اتفاق منجر به کاهش قیمت چادر مشکی در بازار شود.

به علاوه افسانه محرابی مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از اخیراً از احتمال تاسیس یک واحد تولیدی چادر مشکی در قزوین خبر داد و گفت: یک واحد تولیدی در قزوین وعده داده که از سال آینده ۳۰ میلیون متر چادر مشکی تولید کند که در صورت تحقق، نیاز چادر مشکی در بخش بازار تقریباً تامین می‌شود.

توجه به موضوع عفاف و حجاب تنها با شعار و برگزاری همایش عملی نخواهد شد و اگر مسئولین و متولیان این حوزه به دنبال اقدام جدی دراین باره هستند لازم است تا در اولین قدم به حال و روز اخیر دختران و زنان چادری و عمده ترین مصداق حجاب توجه کنند.

حال که یکی از بازوهای داخلی تولید کننده چادر برای کمک به وضعیت فعلی این حوزه پا به میدان گذاشته است، انتظار می رود تا دستگاه های مسئول در این حوزه نیز دست به کار شوند.

حمایت مالی و فرهنگی از تولیدکنندگان داخلی، اقدام نهادهای مسئول برای کاهش واردات و ارائه تسهیلات به تولید، عرضه کنندگان چادر مشکی به منظور کاهش قیمت این محصول و اجرای نذرها و وقف های فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب ازجمله اقداماتی است که دستگاه ها می توانند از طریق آن به عرصه عفاف و حجاب کمک کنند.



منبع: مهر 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه