کدام‌یک را باور کنیم؟ روحانی: کشور با پول نفت اداره می‌شود نوبخت: بودجه 99 بدون در‌‌آمدهای نفتی است
کد خبر: ١٦١١٣٩ تاریخ انتشار: ٠٢ آذر ١٣٩٨ - ١٦:٠٨
صفحه نخست » تیتر یک
کدام‌یک را باور کنیم؟ روحانی: کشور با پول نفت اداره می‌شود نوبخت: بودجه 99 بدون در‌‌آمدهای نفتی است

در شرایطی که حسن روحانی چندی پیش، سخنانی بر زبان راند که نشان از ناتوانی دولت در اداره کشور بدون نفت است، رئیس‌سازمان برنامه و بودجه مدعی شد دولت در لایحه بودجه سال ۹۹ سهم نفت در بودجه جاری را به صفر رسانده است!

 حسن روحانی دو هفته پیش در کرمان گفت:‌ امروز وقتی کشور با مشکلات فروش نفت مواجه می‌شود، چگونه باید کشور اداره شود؟ بودجه سالیانه کشور، حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است که شاید امسال بیشتر هم شود و ما این پول را نیاز داریم تا در خزانه برای مصارف دولت و ارائه خدمات به مردم اعم از آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، حقوق کارمندان و بازنشستگان، رسیدگی به معلولان و اقشار کم‌درآمد و مجموع خدماتی که باید ارائه کنیم، هزینه‌نماییم.
رئیس‌جمهور ادامه داد: بالاترین مالیاتی که پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده می‌توانیم دریافت کنیم ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است و این سؤال مطرح می‌شود که ۳۰۰ هزار میلیارد تومان مابقی نیاز را دولت باید از کجا بیاورد. در حالی که گمرکات ما درمجموع حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان و یک‌سری درآمدهای متفرقه دیگر هم داریم، اما آن درآمد اصلی که کشور را اداره می‌کند، پول نفت است.
اظهارات روحانی جدا از اینکه حاکی از عملکرد ضعیف دولت در قطه وابستگی به نفت است، در شرایطی ایراد شده که سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس در سال جاری طرح‌های جداگانه‌ای برای صفر کردن وابستگی بودجه به نفت ارائه کردند و نهایتاً سازمان برنامه و بودجه مدعی شد که لایحه بودجه سال آینده را بدون اتکا به درآمدهای نفتی تدوین کرده است.
در همین زمینه، چندی پیش محمد باقر نوبخت، رئیس‌سازمان برنامه و بودجه کشور از موفقیت دولت در تدوین لایحه بودجه سال آینده بدون اتکا به درآمدهای نفتی خبر داده بود. محمدباقر نوبخت افزود: مقرر شد لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ به صورت دوسالانه تنظیم شود؛ یعنی هم ارقام و پیش‌بینی‌های منابع و مصارف سال ۱۳۹۹ و هم پیش‌بینی سال ۱۴۰۰ را باهم داشته باشیم.
به گزارش مشرق، وی افزود: در این لایحه همه منابعی که حاصل از فروش نفت است خارج می‌شود بنابراین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بدون انعکاس درآمدهای نفتی در منابع بودجه جاری خواهد بود. چون در بودجه جاری، منابع حاصل از فروش نفت وجود ندارد، نگاه جامعه جهانی به ایران بدین گونه است که اقتصاد ایران غیرنفتی است و بدون نفت اداره می‌شود و این از برکات تحریم‌های ظالمانه‌ای است که علیه ملت ایران توسط بدخواهان اعمال شده است.
گفتنی است، اکنون با سخنان روحانی، این ابهام پیش می‌آید که آیا رئیس‌جمهور لایحه تدوین‌شده توسط محمدباقر نوبخت و همکارانش در سازمان برنامه و بودجه را عملیاتی نمی‌داند؟ یا اصلا درباره اقدامی که قرار است دولت انجام دهد آگاهی ندارد؟ اگر رئیس‌جمهور از بودجه سال بعد اطلاع دارد، چگونه اعلام می‌کند کشور با پول نفت اداره می‌شود؟ و اگر ندارد هم که عذر بدتر از گناه است؛ یعنی رئیس‌جمهور از بودجه پیشنهادی دولت خبر ندارد! 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه