ائمه (ع) چگونه شیعیان را برای دوران غیبت آماده کردند؟
کد خبر: ١٦١٠٥٥ تاریخ انتشار: ١٦ آبان ١٣٩٨ - ٠٦:٣٠
صفحه نخست » آخرین اخبار
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری پاسخ داد:
ائمه (ع) چگونه شیعیان را برای دوران غیبت آماده کردند؟

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری گفت: مأموریت حضرت عسکری (ع) آماده سازی شیعیان برای دوران غیبت امام زمان (عج) بود و این کار آسانی نیست چرا که مردم عموما با حضور فیزیکی امام مأنوس هستند لذا امری تازه و نامانوس بود همچنان که در زمان رسالت پیامبر اسلام تا زمان شهادت امام حسن عسکری (ع) امامان هیچگاه غیبتی نداشتند.

به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، حجت الاسلام والمسلمین حاج سیدحمید میرباقری، استاد حوزه و خطیب دانشمند در جمع عزاداران ایام شهادت امام حسن عسکری (ع) گفت: امام جواد (ع) و امام حسن عسکری (ع) جوانترین ائمه بودند به طوری که امام جواد در 25 سالگی و امام عسکری (ع) در 28 سالگی به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه شهادت ائمه در سنین پایین نشان دهنده اولا تحمل کم خلفای جور و ثانیا اثرگذاری این امامان است، اظهار داشت: ابعاد فعالیت ائمه (ع) آنچنان وسیع و اثرگذار بود که خلفای جور آنان را در سنین پایین به شهادت می رساندند و مسن ترین ائمه حضرت امام صادق (ع) است که در 65 سالگی به شهادت رسیدند.

خطیب این مجلس با تاکید بر اینکه هر یک از امامان (ع) وظایفی داشتند، خاطرنشان کرد: حضرت عسگری (ع) در دوره شش ساله امامت شان وظایفی بر عهده داشتند.

 وی افزود: بعد از شهادت امام صادق (ع) فشار دستگاه خلافت بیشتر شد به طوری که امام کاظم (ع) را حبس یا 14 سال زندانی کردند، امام رضا (ع) را مأمون (علیه العنه) با دسیسه های بسیار به خراسان آورد و تحت نظرش داشت و سایر ائمه نیز به همین شکل تحت نظر بودند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری افزود: مأموریت حضرت عسکری (ع) آماده سازی شیعیان برای دوران غیبت امام زمان (عج) بود و این کار آسانی نیست چرا که مردم عموما با حضور فیزیکی امام مأنوس هستند لذا امری تازه و نامانوس بود همچنان که در زمان رسالت پیامبر اسلام تا زمان شهادت امام حسن عسکری (ع) امامان هیچگاه غیبتی نداشتند.

استاد حوزه با تاکید بر اینکه مشکل دیگر برای زمینه سازی غیبت وجود دیکتاتوری و اختناق خلفای جور بود، اظهار داشت: ائمه خاصه امام حسن عسکری (ع) به هیچ رسانه ای دسترسی نداشتند تا مردم را با امر غیبت آشنا سازند.

سخنران این مجلس با اشاره به اینکه روایت بسیاری از پیامبر اسلام (ص) و امامان (ع) درباره دوران غیبت و ظهور امام عصر (عج) نقل شده است و مردم و حاکمان از این روایات مطلع بودند، تصریح کرد: البته میان شنیدن و دانستن تا باور و ایمان و صرف دانستن غیبت امام زمان ایمان به آن حضرت را به همراه نمی آورد.

وی افزود: در زمان امام جواد (ع) و به طور خاص امام هادی (ع) و امام عسکری (ع) مردم کمتر در ارتباط مستقیم با ائمه بودند لذا امامان تشکیلات نیابت و وکالت راه اندازی کردند تا مردم از طریق بزرگان و علما با امامان در ارتباط باشند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با تأکید بر اینکه امام هادی و امام عسگری (ع) عمدتا از پشت پرده و از طریق واسطه و نامه با مردم در ارتباط بودند، اظهار داشت: همه این کارها برای این بود که مردم به مرور برای غیبت آماده شوند.

وی افزود: مشکل دیگری که امام حسن عسگری (ع) در ایام امامت شان داشتند این بود که چون سلسله روایات درباره ظهور امام زمان (عج) را خلفای جور نیز شنیده بودند و اطلاع داشتند ائمه خاصه امام حسن عسگری (ع) را شدیدا تحت نظارت داشتند.

حجت الاسلام میرباقری با بیان اینکه حضرت عسکری (ع) تولد امام عصر را با مردم و حتی با برخی از نزدیکانشان نیز در میان نگذاشتند، خاطرنشان کرد: حضرت با این کار اولا امام عصر را حفظ کردند و ثانیا شاهدانی مطمئن بر وجود امام زمان (عج) فراهم آوردند.

وی افزود: مرحوم صدوق در کتاب کمال الدین نقل می کند که احمد بن اسحاق می گوید می خواستم از امام حسن عسکری (ع) درباره امام عصر بپرسم که خود حضرت فرمودند هیچگاه زمین از ولی خدا خالی نیست و به واسطه او باران می بارد و چون از حضرت درباره جانشین شان پرسیدم به سرعت بلند شدند و همراه خود طفلی را به همراه آوردند و فرمودند ایشان جانشین پس از من است و اگر از نزدیکان خاص ما نبودی این طفل را به تو نشان نمی دادیم و سپس امام حسن عسگری (ع) اسامی و صفات امام عصر را بیان فرمودند و گفتند اگر کسی در زمان غیبت این دو ویژگی را داشته باشد، هلاکت نمی یابد؛ اول کسانی که در اعتقادشان نسبت به وجود امام عصر ثابت قدم بمانند و ثانیا برای فرجش دعا کنند.

خطیب این مجلس با تاکید بر اینکه باید بیش از هر دغدغه ای خانواده ها دغدغه اعتقاد به وجود امام زمان و دعا برای فرج آن حضرت را داشته باشند، اظهار داشت: گاهی فضای زندگی ما تحت الشعاع کنکور، خانه و مغازه و فرزندانمان می شود به طوری که دعا برای فرج کمرنگ می شود.

این استاد حوزه ادامه داد: امام حسن عسکری (ع) فرمودند شما را به تقوای الهی و ورع در دین، تلاش برای خدا، صداقت در سخن و ادای امانت به کسی که به تو اعتماد کرده خواه شخص خوبی باشد یا فاجر توصیه می کنم.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان اینکه در قرآن و کلام معصومین (ع) سفارش زیادی به رعایت تقوا شده است، گفت: سر این تاکید در این آیه قرآن است؛ بروید چیزی کسب کنید که بهترین و حیاتی ترین سرمایه باشد و آن ازدیاد تقواست.

وی ادامه داد: امام علی (ع) فرمودند آدم باتقوا یعنی کسی که گناه نمی کند.

خطیب این مجلس با بیان اینکه اثر بعدی تقوا در زندگی زیاد است، اظهار داشت: هنگامی که ابوذر غفاری را می خواستند تبعید کنند حضرت علی (ع) آمدند و به ایشان فرمودند اباذر اگر تمام درب های آسمان ها و زمین بر روی فردی بسته شود ولی آن بنده اهل تقوا باشد خدا از آن درب های بسته برای چنین فردی راهی را باز می کند.

وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اینکه تمام خون دل انبیا امامان و مراجع برای این بود که حکومتی تشکیل شود که به سوی اسلام حرکت کند، تاکید کرد: اما عده ای چند سال قبل چنان ضربه و لطمه ای به درخت انقلاب زدند که بعدها تاریخ درباره تبعات این لطمه و ضربه قضاوت خواهد کرد.

وی در پایان تاکید کرد: متاسفانه بعضی که صاحب نفوذ نیز بودند به نظام اسلامی خیانت کردند.





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه