تبدیل عملیات فوق سری ترور حاج قاسم به یک برد اطلاعاتی بزرگ
کد خبر: ١٦٠٩٠٠ تاریخ انتشار: ١٦ مهر ١٣٩٨ - ١٥:٠١
صفحه نخست » مطالب وسط
تبدیل عملیات فوق سری ترور حاج قاسم به یک برد اطلاعاتی بزرگ

در ماجرای طراحی برای ترور سردار سلیمانی یک موفقیت بزرگتر اطلاعاتی نهفته است که رئیس سازمان اطلاعات سپاه به جزییات آن هیچ اشاره‌ای نکرده ولی اصل ماجرا به نوعی بیان شده است.

به گزارش صابرنیوز، چند روز قبل بود که حجت الاسلام والمسلمین حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه از طرح ترور سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در کرمان خبر داد.

درباره اظهارات علنی این مقام ارشد اطلاعاتی کشور، ناگفته‌های جالبی وجود دارد که قابل تامل است:

یک: طراحی ترور سردار سلیمانی، ماحصل توافق و همکاری مستقیم سرویس‌های اطلاعاتی عبری و عربی بوده است. یعنی اشتراک اطلاعات، طراحی و نوع عملیات و همچنین هدف‌گذاری‌های سیاسی و امنیتی ترور تماما توافق مشترک و چند جانبه سرویس‌های اطلاعاتی عربی و عبری بوده است. البته در درون این توافق یک پیام مهم نیز نهفته است؛ پیام راهبردی که می‌گوید، ناامیدی از توقف موفقیت‌های منطقه‌ای ایران به صورت همزمان و دریک سطح بالا هم در اسرائیل و هم برخی کشورهای عربی منطقه اتفاق افتاده و فرمان ترور مصداق اوج این ناامیدی هست.

دو: از لابه لای سخنان رئیس سازمان اطلاعات سپاه می‌توان به خوبی حدس زد که عامل اجرایی ترور سردار سلیمانی توسط عوامل نزدیکتر به سرویس اطلاعاتی برخی کشورهای عربی بوده و سرویس اطلاعاتی اسرائیل تلاش کرده از پوشش یک گروه تروریستی وهابی برای پوشش و شراکت در این ترور استفاده کند. دلیل اصرار به این پوشش نیز در دو محور می‌توان جمع‌بندی کرد. دلیل اول همان است که گفته شده، یعنی قرار بوده ترور سردار سلیمانی به یک اختلاف داخلی و مذهبی در ایران ربط و تقلیل پیدا کند و عملا از میزان بزرگی و تبعات بین المللی شدن ابعاد شهادت فرمانده سپاه قدس بکاهند. دلیل دوم نیز ترس بسیار زیاد از انتقام سنگین و مستقیم ایران در برابر ترور سردار سلیمانی از رژیم های عامل ترور بوده است. طبیعی است که ایران هرنوع تحرک جانی علیه سردار سلیمانی را نه تحمل و نه لحظه‌ای در گرفتن انتقام بسیار سخت و تاریخی، درنگ خواهد کرد.

سه: اما طراحی برای ترور سردار سلیمانی در ایران ظاهرا از شناسایی و رصد رفت و آمد عمومی ایشان است. موضوعی که البته در حوزه اطلاعاتی یک شاهکار به حساب نمی آید. زیرا حضور همه ساله سردار سلیمانی در ایام محرم و فاطمیه در زادگاه‌شان مساله پنهانی نبوده و با علم به خطر همیشگی، ایشان هیچ زمانی شرکت در این مراسمات را از دست نداده‌اند. اما نکته جالبتر این است که اتفاقا طراحی عملیات ترور سردار سلیمانی در ایران یک موفقیت اطلاعاتی برای سپاه قدس و سیستم امنیتی کشور محسوب می شود! دلیل آن این است که باوجود حضور متعدد سردار سلیمانی در کشورهای مختلف منطقه و حتی مناطق جنگی منطقه از عراق تا سوریه و کمتر و بیشتر از آن!، سرویس‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از رصد و طراحی عملیات علیه ایشان در خارج از ایران ناامید، عاجز و سالهاست شکست خورده هستند.

چهار: اما در ماجرای طراحی برای ترور سردار سلیمانی یک موفقیت بزرگتر اطلاعاتی نهفته است که رئیس سازمان اطلاعات سپاه به جزییات آن هیچ اشاره‌ای نکرده ولی اصل ماجرا به نوعی بیان شده است. در سخنان طائب آمده است که تیم ترور سردار سلیمانی مدت‌ها تحت اشراف اطلاعاتی بوده‌ و این اشراف در تمامی مراحل خارج از کشور منجمله دیدارها، برنامه‌ریزی‌ها، آموزش‌ها و ... نیز بوده است. برای درک این موضوع باید این مقدمه را دانست؛ عملیات طراحی برای ترور سردار سلیمانی با توجه به جایگاه ویژه ایشان در منطقه و میزان اهمیتی که وی برای مقامات امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی دارد، توسط عوامل رده پایین و حتی میانی اطلاعاتی مدیریت، طراحی و اجرایی نشده و بلکه یک طرح فوق‌سری در رده‌های بالایی سرویس های اطلاعاتی بوده است. با توجه به اشراف سازمان اطلاعات سپاه بر مراحل مختلف این طراحی، قابل حدس زدن است که چندین ماه پهن بودن تور اطلاعاتی سپاه در خارج از کشور، چه دستاوردهای مهم امنیتی داشته و سرویس اطلاعاتی اسرائیل-موساد- چه آسیب‌های بزرگی متحمل شده است.



 
 
 


منبع: جهان نیوز 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه