ازدواج اینترنتی آری یا خیر؟
کد خبر: ١٦٠٨٨٧ تاریخ انتشار: ١٤ مهر ١٣٩٨ - ٠٩:٢٨
صفحه نخست » مطالب وسط
ازدواج اینترنتی آری یا خیر؟

میدانیم که ازدواج جزء لاینفکی از زندگی هر انسان سالم و جویای زندگی سعادتمندانه است، اما چند سالی است که...

به گزارش صابرنیوز، ازدواج آن هم از نوع اینترنتی اصلا کار آسانی نیست!!
 
ماجرای خواستگاری آقا جان از مادر جان خدا بیامرز:
 
مادر بزرگم همیشه ماجرای ازدواجش با آقا جان حسین را با آب و تاب تعریف می کرد و میگفت؛ نه نه جون، اون روزا که مثل حالا نبود! که پسر با خانواده پاشه بره خواستگاری و دختر هم بیاد چایی بیاره و بعدم بشینن با هم تو اطاق حرف بزنند ودل بدن قلوه بگیرند!! که یادمه سر خواستگاری آقا جان حسینت از من اولا که توی خواستگاری به من گفتند بیرون نیا بمون توی اطاق وقتی هم گفته بودند عروس چه شکلیه دایی جون ممد خدا بیامرز رو نشونش داده بودند و گفته بودند اینو دیدی انگار دخترمون رو دیدی خواهر برادر شبیه هم اند!!
 

ولی جالب اینجاست که مامان جون خدا بیامرز الان خبر نداره که دیگه حتی دوره این مدل خواستگاری ها، که برای اون تعجب آور بود هم تموم شده و رفته! دیگه خانواده ها و اقوام و دوستان با هم رفت و آمد آنچنانی ندارند، دیگه کم پیدا میشه یکی راوی بشه و دختر پسرها رو به هم معرفی کنه و بروند خواستگاری و و دختر با لپ های گل انداخته از خجالت، چایی بریزه و داماد خجول با نجابت روش نشه عروسی که چارقد سفید و گل گلی به سر کرده رو حتی برای لحظه ای نگاه کنه و بعد دوتایی با اصرار و اجازه بزرگتر ها با هم صحبت کنند. این روزا دیگه جوان ها همسر دلخواهشون رو از اینترنت دانلود می کنند! و اینجاس که باید گفت نه به اون شوری شور نه به این بی نمکی!
 

حیای زن ایرانی از قدیم تا کنون:
 
میدانیم که ازدواج جزء لاینفکی از زندگی هر انسان سالم و جویای زندگی سعادتمندانه است، اما چند سالی است که جامعه ی اسلامی ما تحت تاثیر تهاجم فرهنگی و جنگ نرم، حیای اصیل ایرانی ها، کم و بیش با سبک زندگی غربی های ضعیف الایمان لا قید، در حال تداخل و منازعه شده و گویا نسل امروز به نوعی دچار دوگانگی فرهنگی شده است. به طوری که آن حیای اسلامی و ایرانی که از قدیم الایام با گوشت و پوست و خون پیر و جوان آمیخته شده و زبان زد جهانیان بود اکنون دستخوش تغیرر و تحول گشته است.
 

بر طبق آنچه در کتب تاریخی آمده است؛ حتی خیابان های محل گذر زنان با مردان متفاوت بوده است، یا حتی در میهمانی ها سفره ی مردان و زنان جدای از هم پهن می شده است اما امروز آن حجب و حیا، کم کم جای خود را به حیای آلوده به فرهنگ غرب داده و برخی زنان و دختران با گذاشتن عکس نیمه عریان خود بر روی پروفایلشان زیبایی ها ی راستین یا دروغین خود را برای عموم به نمایش می گذارند و سیلی محکمی به حیای آباء و اجدادی این سرزمین کهن می زنند.

ایجاد سایت های همسر یابی خوب است یا بد؟
 
این روز ها بحث داغ ازدواج های اینترنتی نقل مجلس جوانان شده است و ازدواج هایی که به علت تصمیم گیری سریع در امر ازدواج و عدم آشنایی صحیح طرفین از یکدیگر ممکن است با خطراتی مواجه شود نیز، به تبع آن افزایش یافته است. چندی پیش این نظریه ارائه شد که برای تسهیل ازدواج جوانان بهتر است سایت هایی برای همسر گزینی ایجاد شود و از طریق آن دختر و پسر ها با یکدیگر از طریق چت روم آشنا شوند تا شاید مشکل ازدواج جوانان حل و فصل شود.
 

اما اینک، که مدتی از اجرای این طرح می گذرد مشاهده می شود که شاید آشنایی درصدی از جوانان از این طریق به ازدواج بیانجامد و تا حدودی به جوانانی که به دلیل زندگی خشک و بی روح آپارتمان نشینی و عدم صله ارحام پرستی و رفت آمد های فامیل و دوستان، نتوانسته بودند ازدواج کنند کمک کرده است.
اما در این بین دوستی های اینترنتی و رد و بدل کردن عکس ها و اطلاعات شخصی در بین کاربران این سایت ها موجب معضل دیگری تحت عنوان حیا زدایی گشته و این سایت ها برای درصد بالایی از کاربران، بیشتر در حکم محلی برای تفریح و خوش گذرانی شده است به طوری که کمتر شاهد ازدواج هایی که ریشه در اصالت و ایرانی بودن و اسلامی بودن دارد، هستیم و این نوع رابطه، بیشتر به روابط نامشروع و دوستی های غیر اخلاقی منجر گشته است، تا امر خیر و ازدواج!
 

همانطور که همه ما قبول داریم، روش مذکور روشی غربگرایانه است، چرا که مردم کشورهای غربی به تبع سبک زندگی متفاوتی که دارند؛ برای ایشان ایجاب می کند که با روش های اینچنینی همراه شده و برای پیدا کردن نیمه گمشده خود پشت سیستم های کامپیوتری نشسته و همسر خود را دانلود کنند!

چند سوال:
_ آیا آنچه اسلام از ازدواج میگوید با روش مذکور همخوانی دارد؟
_آیا اسلامی که خود بهای تفکر بر انگیزی به ازدواج می دهد هدفی جز این دارد که از ارتباط های نامشروع کاسته و به ازدواج های مشروع و طبق سنت پیغمبر(ص) پرداخته و ضمن ایجاد رابطه حلال و کسب لذت مشروع زوجین از یکدیگر با ایجاد خانواده، نسل مسلمین در جهان افزایش یابد؟
_ آیا این طریق آشنایی که در خلال آن بر روی بسیاری از دستورات اسلام که مبتنی بر حیا و حفظ حریم زن است، پرده افراشته می شود مورد تایید اسلام می تواند باشد؟
_آیا اسلامی که به زن مجوز داده است که وقتی قصدش برای ازدواج قطعی شد میتواند با لباس حریر در جلوی خواستگارش حاضر شود، به دختر اجازه می دهد به محض آشنایی، به سرعت عکس های بی حجاب و نیمه عریان خود را برای فردی که نه از هویت واقعی او خبر دارد و نه از قصد اصلی اش از پر کردن فرم متقاضی ازدواج آگاهی دارد فولوارد کند؟
_چرا دیگر کمتر کسی زیر بار مسئولیت واسطه گری بین دو جوان برای ازدواج می رود؟ آیا راهی هست که بتوان این روش غربی را به سبکی سنتی پیش برد و به هدف اصلی رهنمون ساخت؟
 

بررسی محاسن این روش و راهکارهایی برای کار آمدی همسرگزینی مجازی:
 
روش مذکور در مورد افرادی که دچار معضل هایی که مانع ازدواج به هنگام می شود، مانند معلولیت جسمی یا سابقه ازدواج ناموفق یا بالا بودن سن ازدواج و عللی از این قبیل که به راحتی نمی توانند شخصی که با شرایط ایشان همخوانی دارد رابیابند می تواند بسیار راه گشا باشد و این درحالی است که برای جوانان کم تجربه و کم سن و سال، روشی ناامن بوده و بیشتر به دوستی های غیر اخلاقی می انجامد تا اجرای سنت پیغمبر(ص).
 

اما آنچه می تواند این سیاق را با آداب و سنن ایرانی اسلامی ما پیوند داده و کلید حل این مشکل باشد وجود افرادی تحت عنوان واسطه ازدواج است، افرادی که در قدیم با معرفی دو جوان که از هر نظر به قول معروف “به هم می آمدند”؛ باعث می شدند دو جوان از هرگونه طفره رفتن و کارهای غیر ضرور جداگشته و با اطلاع و همراهی خانواده ها مراسم سنتی خواستگاری را برقرار کنند، امروزه با روش ارتباطی مجازی نیز می توانند راه گشای این معضل باشند چرا که در صورتی که دختر پسر جوان خود به دنبال زوج یا زوجه مورد نظر خود بگردند بیشتر به خاطر غلبه احساسات دوران جوانی دچار معضل اشتباه در انتخاب شده و آمار طلاق را روز افزون خواهند کرد.
 

 

نتیجه بحث:
 
در آخر باید گفت؛ یک جوان قبل از هر چیز بایستی در مورد ازدواج مطالعه کند و در مرحله ی بعد خانواده خود را در جریان تصمیم مهم زندگی اش قرار دهد و نیز به انتخاب کسی دست بزند که با هنجارهای اجتماعی، فرهنگی و مذهبی او و خانواده اش همخوانی داشته باشد. لذا در مورد ازدواج های اینترنتی باید گفت ازدواجی موفق خواهد شد که دو طرف عاقل، پخته، قدرتمند ، باهوش، با تدبیر و زرنگ بوده و با حوصله و حواس جمع، و محتاطانه به انتخاب فرد مناسب بپردازد تا خدای ناکرده در دام رابطه ی نادرست یا حقه های افراد سوء استفاده گر نیفتد.
 
نتیجه آنکه ازدواج آن هم از نوع اینترنتی اصلا کار آسانی نیست!!





 
منبع: باحجاب 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه