چگونگی شکست ترامپ از رهبر ایران
کد خبر: ١٦٠٧٦٨ تاریخ انتشار: ٣١ شهریور ١٣٩٨ - ٠٨:٣٥
صفحه نخست » مطالب وسط
فارین پالیسی:
چگونگی شکست ترامپ از رهبر ایران

اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران پاسخی ضعیف است. زمانی که نمی‌توانید هیچ کار دیگری انجام دهید، چه می‌کنید؟ از تحریم‌ها استفاده می‌کنید.

به گزارش صابرنیوز، نشریه آمریکایی فارین‌پالیسی اخیرا مصاحبه‌ای با یک افسر سابق سازمان سیا با عنوان «چگونه رهبر عالی ایران، ترامپ را پشت‌سر گذاشت» منتشر کرده است. وی در چندین بخش از مصاحبه اعتراف می‌کند که رهبر معظم انقلاب اسلامی، با کیاستی خاص با آمریکا روبه‌رو شده و آنها را مقهور خود کرده است.

«رائول مارک گرشت» افسر سابق سازمان سیا پس از حمله عظیم و غافلگیرکننده هفته پیش جنبش مقاومت انصارالله یمن به تأسیسات نفتی سعودی، با فارین‌پالیسی در مورد افزایش تنش میان آمریکا و ایران صحبت کرده است.


وی که سال‌هاست روی مسائل ایران متمرکز بوده و به گفته خود ۳۰ سال است که درباره رهبر جمهوری اسلامی ایران مطالعه می‌کند، کارشناس اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» بوده و به تحلیل مسائل ایران مشغول است. نکته قابل تأمل اینکه «رائول مارک گرشت» افکار و نگاهی به‌شدت ضدایرانی دارد و یکی از حامیان خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌ها علیه ایران بوده است.


از سوی دیگر اندیشکده‌ای که وی اکنون در آن مشغول به فعالیت است یک اندیشکده صهیونیستی است که رد پای آن را در بسیاری از تصمیمات و اقدامات ضدایرانی سال‌های اخیر آمریکا به‌خصوص در موضوع تشدید تحریم‌ها می‌توان مشاهده کرد. همان اندیشکده‌ای یا به عبارت درست‌تر بازوی اتاق جنگ اقتصادی و رسانه‌ای آمریکا که وزارت امور خارجه کشورمان به تازگی آن را تحریم کرده  است.


رائول مارک گرشت که به فارسی مسلط است مانند برخی دیگر از تحلیلگران آمریکایی انگشت اتهام را به سوی ایران دراز کرده و مدعی است تهران پشت این حملات است. البته او هم مانند بقیه سندی برای این ادعای خود ندارد و می‌گوید باید منتظر نظر کارشناسان نظامی بود.


هم آمریکا تحقیر شد  هم عربستان ضربه خورد


وی در ابتدای این گفت‌وگو و در پاسخ به این سؤال جهت‌دار فارین‌پالیسی مبنی بر اینکه «آیا این حمله اقدامی پرخاشگرانه از سوی ایران و در پاسخ به ضعف آمریکاست؟» مدعی شده است: «بله، البته! ایرانی‌ها همواره تنش‌ها را به تدریج افزایش داده‌اند و از آنجا که هر بار ما اقدامی انجام ندادیم، آنها ریسک را تا گزینه نظامی بالا بردند. آنها ریسک را تا خط مقدم هسته‌ای هم پیش خواهند برد. با این حمله ایرانی‌ها در دو جبهه پیروز شدند، هم آمریکا را تحقیر کردند و هم به عربستان که از آن نفرت دارند، ضربه‌زدند.»
گرشت در ادامه در پاسخ به این سؤال که چگونه وی این حمله را از سوی ایران می‌داند در حالی که تاکنون فقط گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر حمله مستقیم از طرف ایران مطرح شده است؟ ضمن تکرار ادعاهای مقامات آمریکایی و سعودی می‌گوید: «شیوه ایران این است که برای دسترسی به قابلیت انکار، از نیروهای نیابتی‌اش استفاده کند. ایرانی‌ها به اندکی استتار نیاز دارند و نیروهای مختلف شیعه این امکان را به آنها می‌دهد. اگر تهاجم اخیر یک تهاجم مستقیم بوده باشد این آزمونی ویژه برای ترامپ و بن‌سلمان است. این حملات ضعف دفاع هوایی عربستان را به روشنی آشکار کرد.»


درباره منشاء حملات کارشناسان اطلاعاتی نظر دهند!


وی در عین حال بدون‌ اشاره به سندی مشخص برای متهم کردن ایران در حمله به تاسیسات نفتی سعودی می‌گوید: «بدیهی است که باید محققان و کارشناسان اطلاعاتی با بازبینی آرشیو رادارها اعلام نظر کنند که این موشک‌ها واقعاًً از کجا آمده است!»


مایک گرشت در ادامه موضوع لزوم پاسخ دادن به ایران را امری حیاتی دانسته و مدعی شده است: «اگر آمریکایی‌ها پاسخی ندهند، مسئله بسیار جدی خواهد شد و باید بگویم که رئیس‌جمهور از الان باید آزادی دریانوردی ناوگان آمریکایی را از دست رفته بداند. اگر آمریکا اجازه دهد ایران به خواست و اراده خود مبادرت به چنین حملاتی نماید، ادعای ایالات متحده مبنی بر دفاع از نفت سعودی از دهه ۱۹۵۰ تاکنون زیر سؤال می‌رود.»


لفاظی مقامات آمریکا برای ایرانی‌ها ترسناک نیست


این افسر سابق سازمان سیا در ادامه هدف‌های انتخاب شده را بسیار هوشمندانه معرفی کرده و ضمن اتهام‌زنی مجدد به ایران به فارین‌پالیسی گفته است: «باید بگویم که گزینش اهداف از سوی ایرانی‌ها مرا بسیار تحت تأثیر قرار داده چرا که این گزینش‌ها برای ما تعیین‌کننده است.»


در این بخش از گفت‌وگو خبرنگار فارین پالیسی از وی می‌پرسد که آیا منظورش رهبر عالی ایران است که این اقدام را آزمونی نهایی برای عقب‌نشینی دوباره آمریکا می‌داند؟ گرشت پاسخ می‌دهد: «با توجه به اظهارات برخی مقامات دولت آمریکا از جمله مایک پمپئو باید گفت که به‌نظر می‌رسد ما در حال عقب‌نشینی هستیم. اظهارات پمپئو مبنی بر رایزنی با سعودی‌ها و تشکیل ائتلاف زمانی که به زبان فارسی ‌ترجمه می‌شود چندان ‌ترسناک نیست.»


آمریکا زمانی که کار دیگری نتواند انجام دهد، تحریم می‌کند!


خبرنگار فارین‌پالیسی در ادامه می‌گوید که «اما ترامپ تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعلام کرده است «که وی ضمن تمسخر سیاست افزایش تحریم‌های ایران از سوی ترامپ می‌گوید: «اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران پاسخی ضعیف است. زمانی که نمی‌توانید هیچ کار دیگری انجام دهید، چه می‌کنید؟ از تحریم‌ها استفاده می‌کنید.»


این افسر سابق سازمان سیا در پاسخ به این سؤال که آیا انسجامی ‌در سیاست‌های ضدایرانی وجود دارد یا خیر؟ این‌گونه پاسخ می‌دهد که: «دولت آمریکا به‌رغم تمایل رئیس‌جمهور برای موافقت با پیشنهاد ماکرون در نشست جی۷ تحریم‌ها را کاهش نداد می‌توان گفت که حداقل در زمینه تحریم‌ها سیاست ترامپ در برابر ایران دارای انسجام و یکپارچگی است. ترامپ هنوز این یکپارچگی را نقض نکرده است. به‌نظر من اینکه ترامپ از تحریم‌ها فقط برای رسیدن به توافق با ایران استفاده می‌کند، متقاعدکننده است اما تحقق این هدف امکان‌پذیر نیست.»


او موفق‌ترین رهبر خاورمیانه در ۷۵ سال گذشته است


اما نقطه عطف این مصاحبه تحلیل گرشت از رویارویی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و ترامپ است. این افسر سابق سیا و تحلیلگر ضدایرانی در تحلیل این رویارویی می‌گوید: «فکر می‌کنم رهبر عالی ایران درپی کشاندن ترامپ به یک نبرد سیاسی است. بدون شک او یک قهرمان جدی است. من فکر می‌کنم او موفق‌ترین رهبر خاورمیانه از جنگ جهانی دوم به این سو است. او فوق‌العاده باهوش بوده و از مهارت‌های ممتاز و استعدادهای عالی برخوردار است. من می‌توانم بر مبنای مستندات آماری بگویم که رهبر ایران قطعا برتر از ترامپ و در نقطه مخالف او قرار دارد.»




منبع: کیهان 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه