دلیل در امان بودن امارات از حملات یمنی‌ها
کد خبر: ١٦٠٧٣٨ تاریخ انتشار: ٢٧ شهریور ١٣٩٨ - ٠٦:٣٠
صفحه نخست » آخرین اخبار
دلیل در امان بودن امارات از حملات یمنی‌ها

مقام نظامی یمن گفت:در صورتی که امارات به اقدامات تنش‌زای مبادرت کند پاسخ‌مان به آن به همان اندازه‌ای است که به عربستان سعودی پاسخ می‌دهیم و آن را هدف قرار می‌دهیم.

به گزارش پایگاه 598، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» نوشت: «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا سریعاً انگشت اتهام را به‌سمت مقام‌های ایران درباره بزرگ‌ترین حمله نفتی در تاریخ معاصر، که زیرساخت‌های نفتی عربستان سعودی در منطقه «بقیق» را هدف قرار داد، نشانه گرفت. این حمله به متوقف شدن پمپاژ حدود 6 میلیون بشکه نفت در روز و هزاران تن از پتروشیمی‌هایی که در این مجتمع فرآوری می‌شوند و نیز تأخیر در عرضه سهام شرکت غول‌پیکر آرامکو در بازارهای جهانی منجر شد.

پامپئو مدعی شد که هیچ مدرکی مبنی بر این‌که 10 فروند پهپادی که این مجتمع را هدف قرار دادند از یمن به پرواز درآمده‌اند، وجود ندارد و بلکه (مبدأ پرواز) از ایران بود. ولی او هیچ مدرکی در تأیید این نظریه‌اش ارائه نداد به‌ویژه این‌که تحقیقات پیچیده هنوز آغاز نشده است و روز یکشنبه آن هم در سطح محدود تحقیقات انجام شد؛ چرا که بیشتر محققان آمریکایی به بیش از 48 ساعت زمان برای رسیدن به مکان مورد نظر نیاز دارند.

سرهنگ «ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف تحت رهبری سعودی، که جنگ علیه یمن را آغاز کرده است، روز گذشته ادعا کرد که تحقیقات اولیه نشان داده است که «سلاح‌ها و مواد منفجره به‌کاررفته در حمله تروریستی به تأسیسات خریص و بقیق، ساخت ایران است». چه‌بسا حوثی‌ها (انصارالله)، که به مسئولیت‌شان در این حمله اذعان کردند، این‌گونه پاسخ دهند که تسلیحات و تجهیزات پیشرفته و پرهزینه، که نیروهای سعودی در حملات‌شان علیه یمن استفاده می‌کنند، ساخت آمریکا هستند، پس مشکل کجاست؟

ما در روز دوشنبه (دیروز) در روزنامه رأی الیوم تماسی تلفنی از «یحیی سریع» سخنگوی نظامی انصارالله دریافت کردیم که عین این سخن را به ما گفت: «10 فروند پهپادی، که به بقیق و خریص حمله کردند، ساخت یمن هستند و از یمن به پرواز درآمدند و مجهز به موتورهای جت بودند و با موادی ساخته شده‌اند که رادارهای سعودی ــ هر چقدر هم که پیشرفته باشند ــ قادر به شناسایی و رصد آنها نیستند و دستگاه‌های کنترل کننده‌ای در جایی در یمن مستقر است که آنها را مسیریابی می‌کند».

سرتیپ سریع تأکید کرد: «ما دروغ نمی‌گوییم، ما این شجاعت را داریم که حقیقت را کاملاً و بدون تحریف و دستکاری بگوییم. ما درصدد هستیم درباره عملیات نظامی بزرگ بعدی اعلام کنیم که طی آن بر 500 کیلومترمربع از اراضی سعودی سیطره خواهیم یافت و نیروهای‌مان هزاران اسیر را به‌اسارت خواهند گرفت». وی افزود: «زمانی که در بیانیه‌های‌مان می‌گوییم که همکارانی داخل (عربستان) هستند؛ بدین معنا نیست که ما به برادران شیعی‌مان اشاره می‌کنیم. ما همپیمانانی همکار و باشرافت داخل عربستان سعودی و داخل همین نظام در برخی شرایط داریم».

سرتیپ سریع تمایل داشت تأکید کند که کارخانه‌های کشورش، یمن روزانه 6 فروند پهپاد، که مجهز به آخرین تجهیزات پیشرفته فن‌آوری هستند، تولید می‌کنند. او گفت: «می‌خواهم به برخی که از عدم هدف قرار دادن امارات می‌پرسند بگویم که امارات مشارکتش در حملات در چارچوب حملات ائتلاف متجاوز (به یمن) را کمرنگ کرده است همان‌گونه که این کشور حضورش در یمن را کاهش داده است، ولی در صورتی که امارات به اقدامات تنش‌زای مبادرت کند پاسخ‌مان به آن به همان اندازه‌ای است که به عربستان سعودی پاسخ می‌دهیم و آن را هدف قرار می‌دهیم؛ برای این‌که عربستان سعودی است که ائتلاف در یمن را فرماندهی می‌کند».

جنبش انصارالله در چارچوب «محور مقاومتی» فعالیت می‌کند که شامل بازوهای نظامی پیشرفته‌ و بسیار مسلحانه‌ای مانند حزب‌الله در لبنان، الحشد الشعبی در عراق، جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی در نوار غزه است. به‌نظر می‌رسد تصمیمی صادر شده است که تمامی این بازوها فعال شوند و دولت آمریکا را برای لغو تحریم‌ها از ایران و بازگشت به تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌ای (برجام) تحت فشار قرار دهند و همچنین امنیت و ثبات اسرائیل را متزلزل کنند. وگرنه این حملات در عمق نفت سعودی یا در عمق کشورهای دیگر که در سنگر آمریکا ایستاده‌اند، ادامه خواهند یافت.

این حمله، چه با پهپادها انجام شده باشد چه با موشک‌های بالستیک، و یا از هر کشوری که شلیک شده باشند، شکنندگی سامانه‌های دفاع هوایی سعودی را در محافظت از این تأسیسات مهم نفتی در این کشور برملا کرد همان‌گونه همچنین «طفره رفتن» ایالات متحده در دفاع از همپیمانانش را فاش کرد به‌رغم این‌که از آنها میلیاردها دلار به‌عنوان بهای این دفاع باج می‌گیرد.

سؤالی مهم که اینجا مطرح می‌شود در مورد تحولاتی است که می‌تواند در آینده‌ای قابل پیش‌بینی و به‌محض فروکش کردن جنجال‌های رسانه‌ای اتفاق بیفتد؛ به این معنا که؛ آیا ایالات متحده در دفاع از حملات به مهم‌ترین همپیمانش در منطقه خاورمیانه از ایران انتقام خواهد گرفت؟ و این انتقام در صورت اقدام بر آن، چگونه خواهد بود، حملات محدود موشکی یا جنگی فراگیر و یا تحریم‌های بیشتر؟

ما کریستال جادویی نداریم و خواندن (درون) فنجان را بلد نیستیم ولی می‌توانیم بگوییم که معتقد نیستیم دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، که از پاسخ به اقدام ایرانی‌ها در ساقط کردن یک پهپاد آمریکایی ــ که گوهر تاج صنعت تسلیحات جاسوسی آمریکا به‌شمار می‌آید ــ بر فراز تنگه هرمز حدود 2 ماه پیش، به‌دلیل وحشت و ترس از پاسخ ایران، خودداری کرد ترسید دست به هرگونه حملات انتقام‌جویانه در دفاع از عربستان سعودی و صنعت نفت آن بزند، رئیس‌جمهوری آمریکا همبستگی خود با سعودی‌ها را در توییت‌های مطبوعاتی ابراز کرد همان‌گونه که دورویان در کشورهای عربی مانند ترامپ عمل کردند، ولی هیچ چیزی منتفی نیست.

حمله به بقیق، صرف‌نظر از این‌که چه‌کسی آن را انجام داده است، انتقال از یک جنگ متعارف به جنگ «سایبری» یا ترکیبی از هر دو را برملا می‌کند که چه‌بسا به‌عنوان مقدمه‌ای برای حملاتی بزرگ‌تر علیه زیرساخت‌های غیرنظامی دیگر، مانند تأسیسات آب و برق در مرحله آتی باشد. ترامپ، که اقدامات تنش‌زای را از عقب‌نشینی از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران آغاز کرد، مسئول چنین حملاتی (احتمالی) خواهد بود و ایران که «جیمی کارتر» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا را سرنگون کرد، در انتخابات بعدی نیز ترامپ را سرنگون خواهد کرد. خدا دانا است.

منبع: تسنیم





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه