حمله به ریاض، هشدار به امارات/ ۱۰ پهپاد یمنی به تأسیسات نفتی «آرامکو» حمله کردند/ انصارالله: هدف بعدی امارات است
کد خبر: ١٦٠٣٤١ تاریخ انتشار: ٢٨ مرداد ١٣٩٨ - ٠٦:٣٠
صفحه نخست » آخرین اخبار
مشت آهنین مقاومت بر دهان تجاوزگران سعودی؛
حمله به ریاض، هشدار به امارات/ ۱۰ پهپاد یمنی به تأسیسات نفتی «آرامکو» حمله کردند/ انصارالله: هدف بعدی امارات است

طولانی شدن این جنگ نشان‌ میدهد که موازنه جنگ به ضرر سعودی‌ها تغییر کرده و انصارالله و مردم یمن در موضع برتر نظامی قرار دارند. اوضاع به گونه‌ای تغییر کرده است که دیگر صحبت از اسقاط انصارالله و یا تسلیم کردن یمنی‌ها نیست.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، این حملات در جنوب شبه‌جزیره و در ۱۰ کیلومتری مرز امارات انجام شد و مقام‌های سعودی هم وقوع آن را تأیید کرده‌اند. محمد البخیتی از مقام‌های انصارالله هشدار داده در صورتی که عربستان سعودی بر ادامه تجاوزگری پافشاری کند، پایان جنگ با پایان رژیم سعودی همراه خواهد شد.   انصارالله دیروز دست به یک عملیات بزرگ و کم‌سابقه در عمق خاک عربستان زد؛ دومین عملیات علیه تأسیسات نفتی عربستان که یمنی‌ها نام «بازدارنده شماره یک» بر آن گذاشته‌اند و از آن به عنوان بزرگ‌ترین عملیاتی یاد شده که طی چهار سال گذشته علیه سعودی‌ها انجام شده است. پیش از عملیات استثنایی دیروز، یمنی‌ها جمعه شب هم فرودگاه «ابها» در خاک عربستان سعودی را هدف قرار داده بودند. سرتیپ «یحیی سریع»، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن انجام هر دو عملیات اب‌ها و حمله به تأسیسات نفتی عربستان را تأیید کرده و با موفق ارزیابی کردن حمله پهپادی ۲۵ مرداد‌ماه می‌گوید: «پهپاد‌های «قاصف ۲ کی» مواضع حساس در این فرودگاه را با دقت هدف قرار داده‌اند.»

 
حمله به ریاض، هشدار به امارات
یحیی سریع درباره حمله به تأسیسات نفتی گفت که ۱۰ فروند پهپاد تهاجمی، تأسیسات نفتی «آرامکو» را در نزدیکی مرز امارات هدف قرار داده و این عملیات در چارچوپ عملیات «بازدارنده شماره یک» انجام شده است. سرتیپ عزیز راشد، دستیار سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن وابسته به جنبش انصارالله نیز در گفتگو با شبکه خبری المیادین هشدار داد: پیام حمله به پالایشگاه الشیبه، دربردارنده این تهدید برای امارات است که حمله بعدی علیه این کشور خواهد بود. وی افزود: این عملیات پیامی برای عربستان و امارات به ویژه پس از حوادث جنوب یمن داشت. عزیز راشد حمله به پالایشگاه الشیبه را یک دستاورد اطلاعاتی، نظامی و استراتژیک برای نیرو‌های یمنی خواند.
 
در این عملیات حوزه نفتی و پالایشگاه «الشیبه» از شرکت‌های وابسته به آرامکو در شرق عربستان و در نزدیکی مرز امارات (۱۰ کیلومتری مرز امارت ابوظبی) هدف قرار گرفت. الشیبه، میدانی نفتی است که در منطقه الربع الخالی در ۴۰ کیلومتری شرقی منطقه لیوه ابوظبی قرار دارد. این حملات در شرایطی صورت گرفتند که پیش‌تر نیرو‌های یمنی از سه حمله پهپادی جداگانه به فرودگاه «ابها»، پایگاه هوایی «ملک خالد» و فرودگاه «نجران» خبر داده بودند. حوزه نفتی و پالایشگاه الشیبه با بیش از یک میلیارد بشکه بزرگ‌ترین محل ذخیره استراتژیک عربستان است. سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن دولت سعودی را تهدید کرد که در صورت عدم توقف حملات، عملیات‌های وسیع‌تر و بزرگ‌تر در راه خواهد بود.
 
روزنامه انگلیسی گاردین درباره این حوزه نفتی و پالایشگاه نوشته است که از حوزه نفتی «الشیبه» روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت مرغوب استخراج می‌شود که ارزش آن ۵۰ میلیون دلار در یک روز است. در این حوزه نفتی هزار نفر سکونت دارند و در ۱۰ کیلومتری مرز جنوبی امارات قرار گرفته است. این روزنامه همچنین نوشت که ارزش این حوزه نفتی در حد یک «معدن طلا» است.
 
حوزه نفتی «الشیبه» که بهره‌برداری از آن از سال ۱۹۹۸ آغاز شده است، یک منطقه مورد اختلاف میان عربستان سعودی و امارات محسوب می‌شود و مذاکرات در خصوص آن تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است. این عملیات در عمق ۱۲۰۰ کیلومتری خاک سعودی از مرز یمن واقع شده که چنین بردی در عملیات‌های پهپادی یمن علیه اهداف سعودی بی‌نظیر است و عملیات‌های قبلی ارتش یمن، کمتر از این اهداف قرار داشته است.
 
تغییر موازنه جنگ به ضرر سعودی‌ها
محمد البخیتی از اعضای شورای سیاستگذاری انصارالله بعد از عملیات دیروز گفته که موازنه‌های قوای نظامی به نفع یمنی‌ها تغییر کرده و در گفتگو با شبکه المیادین هشدار داده در صورتی که عربستان سعودی بر ادامه تجاوزگری پافشاری کند، پایان جنگ با پایان رژیم سعودی همراه خواهد شد. روزنامه نزاویسیمایا گازتا در مقاله خود به‌قلم «ایگور سوبوتین» به احتمال اقدام عربستان سعودی در خارج‌کردن نیروهایش از یمن اشاره کرده است.
 
«سعدالله زارعی» کارشناس امور غرب آسیا درباره موازنه جنگ با توجه به تحولات اخیر می‌گوید که با مرور سیر جنگی که حدود ۵۳ ماه به درازا انجامیده است، می‌توان به این نتیجه رسید که اماراتی‌ها و سعودی‌ها و برخی دیگر از کشورها، جنگ را با این منطق آغاز کردند که علیه گروهی فاقد سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین اقدام می‌کنند و پیروز می‌شوند. به همین دلیل در آغاز، صحبت از جنگی بود که یک ماه به طول خواهد انجامید. اما در عمل طولانی شدن این جنگ نشان‌دهنده این است که موازنه جنگ به ضرر سعودی‌ها تغییر کرده است و انصارالله و مردم یمن در موضع برتر نظامی قرار دارند و اوضاع به گونه‌ای تغییر کرده است که دیگر امروز صحبت از اسقاط انصارالله و یا تسلیم کردن یمنی‌ها مطرح نیست.
 
وی افزود: «در شرایط فعلی سعودی‌ها می‌گویند که ما از ناحیه یمن تهدید می‌شویم. این تهدید باید برطرف شود. به عبارتی وقتی پهپاد‌های پیشرفته انصارالله به صورت هجومی تا عمق ۸۰۰، ۹۰۰ و گاهی هزار کیلومتری در خاک عربستان سعودی نفوذ می‌کند، بیانگر این موضوع است که جنگ کاملاً مغلوبه شده است و سعودی‌ها امروز در وضعیتی تهدید‌آمیز به سر می‌برند.»
 
این کارشناس غرب آسیا در ادامه گفت: «اینکه فرودگاه اب‌ها هدف حمله پهپاد‌های انصارالله قرار گرفته است و آسیب‌های جدی به فرودگاه نظامی و غیرنظامی وارد می‌کند، بیانگر این موضوع است که دیگر آن انصارالله ضعیف که سعودی‌ها به گمان جنگ یک ماهه علیه آن‌ها وارد عمل شدند، سپری شده و امروز سعودی‌ها با ارتشی قدرتمند‌تر از ارتش خود مواجه هستند مسلماً امروز انصارالله هم از نظر عدد و هم از نظر امکانات به امکاناتی دست پیدا کرده که قطعاً ارتش عربستان در مقابل آن ضعیف است و قادر نیست در ادامه جنگ کار مؤثری را صورت دهد و لذا سعودی‌ها در وضعیت پیچیده‌ای قرار گرفته‌اند. اگر بخواهند جنگ را ادامه دهند، توان این اقدام را ندارند و امکان پیروزی نیست و اگر بخواهند جنگ را متوقف کنند، با انصارالله که امروز بسیار قوی‌تر از سال‌های پیش است، چه کار باید بکنند.»
 
سوء استفاده امارات از مسائل داخلی یمن
زارعی درباره فرضیه تجزیه یمن که مد نظر اماراتی‌هاست هم گفت: «آن‌ها اهداف خود را دارند، اما نقطه ضعفی که وجود دارد این است که اساس تجزیه جنوب از جانب گروه‌هایی در یمن و در بخش جنوبی یمن مورد حمایت قرار می‌گیرد و امارات در واقع سوار بر یک زخم داخلی شده است و در حال سوء استفاده از این وضعیت است در حالی که اگر یمن در وضعیت طبیعی قرار گیرد، مردم یمن طبعاً خواستار کشوری قدرتمند و یکپارچه هستند. گروه‌های سیاسی از قبل طرح تجزیه را دنبال می‌کردند، سعودی‌ها گمان کردند که می‌توانند بر بستر چنین وضعیتی یک توطئه خارجی را سوار کنند.»

* روزنامه جوان




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه