روحانی از تورم اجاره بها در محله خود هم خبر ندارد؟!
کد خبر: ١٦٠١١١ تاریخ انتشار: ٠٣ مرداد ١٣٩٨ - ١١:٤١
صفحه نخست » آخرین اخبار
روحانی از تورم اجاره بها در محله خود هم خبر ندارد؟!

 یک روزنامه اصلاح‌طلب ضمن بررسی میزان افزایش اجاره‌بها در محله رئیس‌جمهور نوشت؛ مشاوران املاک در این منطقه برخلاف سخنان آقای روحانی می‌گویند رفع اجاره بها 100 درصد افزایش یافته است.
به گزارش آفتاب یزد، در حالی که رئیس جمهور اعلام کرد میزان اجاره بها در تهران به طور متوسط 30 درصد افزایش یافته و از عملکرد برخی رسانه‌ها در اعلام رقم اجاره بها انتقاد کرده‌اند، مردم می‌پرسند مبنای رئیس‌جمهور برای اعلام این آمار چه بوده است؟
رئیس جمهور چند روز پیش در نشست با مدیران ارشد بخش مسکن با انتقاد از گزارش‌ها و اعداد و ارقامی که در زمینه افزایش اجاره‌بها از سوی برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود، گفت که براساس آمار وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن استیجاری به طور متوسط در تهران میزان اجاره بها 30 درصد افزایش یافته که این رقم امیدوارکننده است.
مردم می‌پرسند ما در زندگی روزمره خود شاهد افزایش اجاره بها به صورت بسیار بالا و نه 30 درصد هستیم. اگر مستند آمار رئیس‌جمهور آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار است که این آمار با واقعیات زندگی ما همخوانی ندارد. اگر نیست بر چه اساسی این رقم محاسبه شده چرا که با افزایش 100 درصدی قیمت مسکن اجاره‌بها هم بسیار بیشتر از 30 درصد بالا رفته است.
خبرنگار آفتاب یزد برای بررسی اجاره بهای مردم سری به محله رئیس‌جمهور زد و با بررسی میدانی قیمت‌های منطقه ولنجک تهران متوجه ارقام بالای اجاره بها در این منطقه شد. بیشتر متراژ آپارتمان‌های اجاره‌ای در این منطقه بالای 80 متر است.
صاحب یکی از بنگاه‌های املاک در منطقه در گفت‌وگو با آفتاب یزد گفت: قیمت ملک در این منطقه مانند سایر مناطق تهران رشد 100 درصدی داشته است.
وی گفت: آپارتمان 135 متری 20 سال ساخت که سال گذشته رهن 120 میلیونی داشت امسال با پول پیش 200 میلیون و اجاره ماهانه 4 میلیون تومان برای اجاره گذاشته شده است که مشاهده می‌کنید چقدر افزایش قیمت داشته است.
مهدی غلامی کارشناس مسکن در گفت‌وگو با آفتاب یزد چندی پیش گفت که داده‌های مربوط به تورم اجاره بها معمولاً توسط مرکز آمار منتشر می‌شود که داده‌های مربوط به تابستان و بهار امسال هنوز منتشر نشده است. رسانه‌ها نیز معمولاً به صورت میدانی گزارش‌هایی از بازار مسکن و تحولات آن منتشر می‌کنند که افزایش 50 درصدی و بعضاً بیشتر نیز در شهرهای بزرگ مشاهده شده است. داده‌های مربوط به مسکن مخصوصاً اجاره بها بخاطر عدم ثبت رسمی همه قراردادها مخصوصاً قراردادهایی که مربوط به تمدید اجاره بهاست، قابل مناقشه است. لذا اگر همه قراردادها ثبت شود مشخصاً این عدد نیز افزایش می‌یابد.
به گفته وی معمولاً در بازار، نرخ اجاره بها تابعی از تورم عمومی کشور و تورم قیمت مسکن است. در این صورت هم افزایش 30 درصدی قیمت اجاره‌بها قابل مناقشه است. زیرا در شهر تهران مطابق گزارش‌های بانک مرکزی در تمامی ماه‌های اخیر تورم نقطه به نقطه حدود 100 درصد بوده است.
وی تصریح کرد که به دلیل عدم تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان کشور، بسیاری از داده‌های مربوط به بخش مسکن قابل مناقشه است. در صورتی که راه‌اندازی این سامانه برای رصد و برنامه‌ریزی و اجرای مالیات‌های تنظیمی بسیار ضروری است.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه