آقای روحانی! دادن آن همه امتیاز نقد برای گرفتن کاپ اخلاق بود؟!
کد خبر: ١٦٠٠٠٩ تاریخ انتشار: ٢٤ تير ١٣٩٨ - ١٥:٢٤
صفحه نخست » مطالب وسط
آقای روحانی! دادن آن همه امتیاز نقد برای گرفتن کاپ اخلاق بود؟!

رئیس‌جمهور در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته است که برجام، پیروزی اخلاقی ایران بود! حال سؤال این است که آیا دادن آن همه امتیاز نقد برای گرفتن کاپ اخلاق بود؟!

 رئیس‌جمهور در جلسه شورای اداری استان خراسان شمالی گفت: اینکه قراردادی با دنیا بسته شد که پای آن ایستادیم و عهد خود را نشکستیم و متخلف نبودیم از نظر اخلاقی برای ما بسیار مهم است به طوری که به گفته بسیاری از سیاستمداران جهان مسئله برجام پیروزی بزرگ سیاسی اخلاقی در تاریخ بوده است و آمریکایی‌ها نتوانستند زورگویی خود را در سازمان ملل، آژانس، دادگاه لاهه و دیگر مجتمعات سیاسی به نتیجه برسانند و شکست خوردند.
روحانی در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته است که برجام، پیروزی اخلاقی ایران بود! حال سؤال این است که آیا دادن آن همه امتیاز نقد برای گرفتن کاپ اخلاق بود؟! در صنعت هسته‌ای بتن ریختیم که کاپ اخلاق بگیریم؟! مگر قرار نبود که به واسطه برجام تمامی تحریم‌های ضدایرانی بالمره لغو شود و نه تعلیق؟!
وی افزود: قدرت‌هاي بزرگ ١٢ سال بود كه به ما مي‌گفتند شما كار غيرقانوني انجام مي‌دهيد و بمب درست مي‌كنيد ولي بعد از گفت‌و‌گو، اين پرونده بسته شد كه كار بزرگي است.
برخلاف این اظهارنظر، PMD عملا بسته نشده است. در روزهای گذشته، نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به درخواست آمریکا و با موضوع پرونده ایران برگزار شد.
لازم به ذکر است که بر اساس قطعنامه آژانس، اولا ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران دیگر قید «احتمالی» ندارد و به طور «یقینی» و «قطعی» ثابت شد که ما در گذشته کارهایی غیر قانونی انجام داده‌ایم و بدین ترتیب به واسطه برجام بخش قابل توجهی از ادعاهای دروغ غرب علیه ایران در 12 سال گذشته به یک سند حقوقی و معتبر بین‌المللی تبدیل شد.
روحانی با بیان اینکه ما می‌خواستیم در این توافق، غنی‌سازی ما قانونی شود، افزود: برخی بیان می‌کردند که توافق هسته‌ای به نفع آمریکا است که اگر این گونه بود پس چرا از آن خارج شد و اعلام کرد که این بدترین توافق تاریخی برای ما بوده و ایران همه چیز را در این توافق از ما گرفت.
برخلاف این اظهارنظر، اولین موضوع مهم و حیاتی برای آمریکایی‌ها در مسئله برجام، محاسبه آنان درباره نوع واکنش ایران بود. از نظر طرف آمریکایی اگر ایران از برجام خارج نشود و همچنان به تعهدات خود ادامه دهد و تغییری از طرف تهران در این معادله رخ ندهد، خارج شدن رسمی آمریکا از برجام، بهترین گزینه است. این وضعیت برای آمریکا «یک تیر و دو نشان» بود. یعنی از یکسو آمریکا در عین حال که- با خروج از برجام- دیگر هیچ تعهدی نسبت به برجام ندارد، با خیال آسوده نظاره‌گر اجرای تعهدات یکطرفه برجامی از سوی ایران است. بر همین اساس بود که «جان کری»- وزیر خارجه دموکرات آمریکایی- شهریور 97- در مصاحبه با شبکه «سی.بی.اس» گفت:«واقعیت این است که این توافق(برجام) دارد کار می‌کند و بدون ایالات متحده هم دارد کارش را می‌کند»!




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه