کله‌پاچه نذری نمی‌دهند پرچم دزدان دریایی است!
کد خبر: ١٥٩٩٠٥ تاریخ انتشار: ١٦ تير ١٣٩٨ - ٠٨:٥٨
صفحه نخست » مطالب وسط
کله‌پاچه نذری نمی‌دهند پرچم دزدان دریایی است!

مدیر مسئول کیهان درباره اقدام غیرقانونی اخیر انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی گفت: مواد ۱۴ تا ۲۳ کنوانسیون ۱۹۵۸ ژنو و مواد ۱۷ تا ۲۳ کنوانسیون ۱۹۸۲جامائیکا که موضوع آن؛ «حقوق دریای ساحلی و حق عبور کشتی‌ها» است به جمهوری اسلامی ایران اجازه می‌دهد که مانع عبور کشتی‌های انگلیس از تنگه هرمز شود

 حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با‌ اشاره به ماجرای توقیف نفتکش حامل نفت ایران از سوی انگلیس گفت: در ماده 14 کنوانسیون 1958 ژنو آمده است «کشتی‌های تمامی کشورها اعم از کشورهای ساحلی یا غیر آن، می‌توانند در دریای ساحلی از حق عبور و مرور بی‌ضرر برخوردار باشند» و در تبصره ۴ از همان ماده آمده است: «عبور و مرور کشتی‌ها تا جایی بی‌ضرر خواهد بود که به آرامش، نظم یا امنیت کشور ساحلی آسیب نرساند» و تصریح کرد که بند یک از ماده 16 کنوانسیون 1958 ژنو توضیح می‌دهد که تشخیص بی‌ضرر بودن عبور کشتی‌ها از آبراه نیز برعهده کشور ساحلی است.
شریعتمداری با‌ اشاره به اینکه در مواد 17 تا 23 کنوانسیون 1982 جامائیکا نیز مواد مورد‌ اشاره در کنوانسیون 1958 ژنو با تغییراتی جزیی در عبارات تکرار شده است، اضافه کرد: با توجه به مفاد این دو کنوانسیون، فقط عبور کشتی‌هایی از تنگه هرمز مجاز خواهد بود که برای «امنیت، نظم، آسایش و حقوق ملی» جمهوری اسلامی ایران «بی‌ضرر» تشخیص داده شود و از آنجا که انگلیس موضعی تخاصمی علیه ایران اتخاذ کرده و منافع ملی و نظم و امنیت کشورمان را به خطر انداخته است، نه فقط ممنوعیت عبور کشتی‌های انگلیس از تنگه هرمز، بلکه توقیف شناورهای این کشور حق قانونی جمهوری اسلامی ایران است و چنانچه از این حق مسلم و قانونی خود استفاده نکنیم نه فقط روباه پیر را گستاخ‌تر کرده‌ایم بلکه توله‌های منطقه‌ای آن را هم درباره اقتدار مثال‌زدنی خود به توهم انداخته‌ایم!
شریعتمداری در ادامه این گفت‌وگو افزود: انگلیس ادعا می‌کند که توقیف نفتکش ایران با استناد به تحریم نفتی سوریه از سوی اتحادیه اروپا بوده است که باید گفت: از کی تا به حال اتحادیه اروپا نقش سازمان ملل را بر عهده گرفته است؟! این تحریم برفرض که صورت گرفته باشد فقط شامل کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهد بود و بدیهی است که اتحادیه اروپا نمی‌تواند و حق ندارد برای سایر کشورها تعیین تکلیف کند!
مدیر مسئول کیهان در پاسخ به سؤال «علت اصلی اقدام انگلیس را چه می‌دانید؟» توضیح داد: انهدام پهپاد جاسوسی پیشرفته آمریکا، بی‌توجهی ایران به اینستکس، بی‌اعتنائی به درخواست‌های مکرر ترامپ برای مذاکره، زمین‌گیر شدن آمریکا و متحدان اروپایی و منطقه‌ای آن در یمن، سوریه، عراق و ده‌ها نمونه دیگر از این دست، تحقیر شدید آمریکا و متحدان غربی و عبری و عربی آن را در پی داشته است و اقدام انگلیس واکنشی از سر استیصال به این تحقیرهاست که باید عکس‌العمل پشیمان‌کننده ایران را به دنبال داشته باشد. بستن تنگه هرمز به روی کشتی‌های انگلیس و توقیف نفتکش‌های این کشور کمترین پاسخ شکننده و صد البته کاملا قانونی است که از سوی ایران انتظار می‌رود.
شریعتمداری درباره توصیه برخی جریانات داخلی به خویشتن‌داری ایران در مقابل اقدام انگلیس هم گفت: این جریان اگر احمق نباشد به یقین وابسته است و چه بخواهد و چه نخواهد، نقش ستون پنجم دشمن را بازی می‌کند و افزود: این اولین بار نیست که جریان واداده مورد‌ اشاره اصرار دارد هرگونه حق‌طلبی را «تندروی»! قلمداد کرده و ایران اسلامی را از دسترسی به حقوق قانونی خود محروم
کند!
مدیر مسئول کیهان در تشریح وادادگی این جریان گفت: دزدان دریائی که خواستگاه اصلی و بومی آنها انگلیس است، پرچم مخصوصی به رنگ سیاه داشتند که روی آن تصویر یک جمجمه با ۲‌استخوان نقاشی شده بود. می‌گویند وقتی قصد حمله به یک کشتی تجاری را داشتند، ناخدای کشتی تجاری از مشاور خود پرسید: این پرچم سیاه با نقش جمجمه و ۲‌استخوان به چه معنی است و مشاور او که عامل نفوذی همان دزدان دریائی بود جواب داد: قربان! علامت کله‌پاچه است! یعنی خوراک کله‌پاچه نذر کرده و خیرات می‌کنند! 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه