سازمان‌های اقتصادی آرایش جنگی ندارند/ سران قوا بگویند با اختیارات گسترده‌ای که گرفته‌اند چه کرده‌اند
کد خبر: ١٥٩٨٤٦ تاریخ انتشار: ١٠ تير ١٣٩٨ - ١٧:٠١
صفحه نخست » مطالب وسط
سازمان‌های اقتصادی آرایش جنگی ندارند/ سران قوا بگویند با اختیارات گسترده‌ای که گرفته‌اند چه کرده‌اند

عضو هیأت مدیره خانه صنعت و معدن با بیان اینکه دولت باید از گذشته درس بگیرد، گفت: از مسیر صحیح اقتصاد خارج شده‌ایم.

  گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته با حضور رئیس کمیسیون صنایع مجلس، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت و یک عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن برگزار شد.

سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت در این برنامه با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ میلیون نفر در بخش صنعت ، معدن و تجارت شاغل هستند، اظهار داشت: بیش از ۳۳ درصد اشتغال کشور در این سه حوزه مستقر است لذا سال ۹۷ شرایط خاصی بر اقتصاد کشور حاکم شد به طوری که تغییرات نرخ ارز در این سال مطرح شد که ناشی از تکانه های بین‌المللی بود.

* کاهش 21 درصدی واردات در سال 97

وی با اشاره به اینکه تولید به مواد اولیه و نقدینگی احتیاج دارد، خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ با کمبود ارز در کشور مواجه شدیم به طوری که میزان واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای افت پیدا کرد لذا واردات ۲۱ درصد کاهش یافت.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت با اشاره به اینکه در سال ۹۷ با بی ثباتی در نرخ ارز روبرو شدیم، گفت: تورم تولید در سال ۹۷ به ۶۵ درصد رسید لذا افزایش نقدینگی در طرح ها یک ضرورت بود به طوری که هزینه های مبادلاتی افزایش یافت.

* صدور بخشنامه‌ها را کاهش دادیم

وی با اشاره به اینکه ما یک شوک سنگین را گذراندیم، افزود: از دی‌ماه در برنامه‌های واحدهای صنعت و معدن بازنگری صورت گرفت به طوری که در حوزه ارز بیشترین تاثیر را گرفتیم لذا ما سیاست گذار نیستیم البته منفعل هم نبودیم و در همه جلسات به صورت فعالانه حضور داشتیم و با بخش خصوصی در خیلی از موارد در یک تیم بودیم تا از تولیدکنندگان حمایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر قرار است رونقی صورت بگیرد باید ترازو را به سمت تولید داشته باشیم، افزود: صدور بخش نامه ها را کنترل و کاهش دادیم، امسال ثبات در اقتصاد کلان رخ داده و در خیلی از موارد آرامش در بازار حس می شود.

* به تغییر آیین‌نامه‌ها در دولت اعتراض کردیم

عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه بانک جهانی رشد اقتصادی ایران را در سال ۹۸ منفی شش و نیم درصد پیش بینی کرده است، عنوان کرد : صنعت یکی از شاخص‌های مهم اقتصاد کشور است به طوری که اگر وضعیت صنعت درست نشود نمی‌تواند مثل ساعت کار خود را انجام دهد، پارسال یک سری مواد اولیه در کارخانه جات داشتیم اما امثال آن را نداریم و این یک واقعیت است.

وی با اشاره به اینکه امسال در نرخ ارز ثبات داریم، خاطرنشان کرد: باید مسائل را درست پیش بینی کنیم تا در آخر سال با رکود بسیار سنگینی در صنعت روبه‌رو نشویم.

اکبریان با اشاره به اینکه در این دولت نزدیک به ۵، ۶ آیین نامه تغییر یافت و ما اعتراض کردیم، گفت: در آیین نامه ها به صورتی است که کار آن گونه که باید انجام نمی شود ما الان در شرایط جنگ اقتصادی هستیم ولی در عمل مردان جنگ اقتصادی نیستیم.

* دولت باید از گذشته درس گرفته باشد

آرمان خالقی، عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن در این بارنامه با اشاره به اینکه برنامه ریزی نیازمند افق مشخص است، گفت: باید وضعیت مشخصی را در اقتصاد حاکم کنیم لذا باید قدرت برنامه ریزی به صورت دقیق وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در استراتژی توسعه صنعتی باید روش مشخصی وجود داشته باشد، افزود: دولت باید از گذشته درس گرفته باشد و مجلس به کمک آید تا بتوانیم از دخالت ها و تصمیمات خلق الساعه جلوگیری کنیم لذا نباید شاهد بی‌ثباتی و تصمیمات عجولانه باشیم ، متاسفانه از مسیر صحیح اقتصاد خارج شده ایم.

* سران قوا بگویند با اختیارات گسترده‌ای که گرفته‌اند چه کرده‌اند

اکبریان نیز گفت: اقتصاد چرخه‌ای است که مانند انسان، اجزای به هم پیوسته دارند و بخشی از آن هم صنعت است، اگر این اجزا با هم هماهنگ عمل نکنند مشکلاتی به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: امروز تمام سازمان‌ها این ادعا را دارند که در حال عمل به قانون هستند، ولی در برخی مواقع باید قانون را کنار گذاشت و تصمیمات جدیدی گرفت.

اکبریان اظهار داشت: سران قوا باید گزارش‌هایی ارائه کنند تا مردم بدانند که با اختیاراتی که مقام معظم رهبری در خدمت آن‌ها قرار داده اند، چه فعالیت‌هایی صورت گرفته است، اگر افراد و سازمان‌ها تصمیمات درستی میگرفتند، ما امروز شاهد قیمت‌ها مختلف ارز نبودیم و میتوانیم بگوییم عمده مشکلات به وجود آمده حال حاضر، حاصل بی ثباتی در تصمیم گیری‌های دولت است.

* سازمان‌ها آرایش جنگی ندارند

ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی نیز در این خصوص گفت: متاسفانه بعد از تلاطم‌های ارزی پیش آمده، سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی حدود ۴ برابر شد و وضعیت ما از جهت تامین نقدینگی شده است.

آرمان خالقی در ادامه صحبت‌ها افزود: ما همزمان گرفتار تحریم، تورم و رکود هستیم و این باعث شده است که نقدینگی ما کاهش پیدا کند و فروش‌ها به صورت نقدی در حال انجام هستند و بانک‌ها تمایلی به تسهیلات دهی به واحد‌های تولیدی ندارند؛ در نتیجه شرایط مناسبی برای ورود بانک‌ها به بخش تولیدی ایجاد نکردیم.

وی ادامه داد: در ظاهر ما در جنگ اقتصادی هستیم، ولی سازمان‌های ما آرایش جنگی موجود برای حضور در جنگ را ندارند.

خالقی ادامه داد: ما هنوز نتوانستیم به یک انسجام و وحدت برای مقابله با مشکلات اقتصادی برسیم، برای این کار باید سرعت عمل ما، بروکراسی ما و قوانین موجود در سازمان‌های ما تغییر پیدا کند.

به دنبال صحبت‌های انجام شده و نقش بانک مرکزی در حل مشکلات صنایع در کشور، اکبریان عنوان کرد: بانک مرکزی به هیچ عنوان به دنبال رفع مشکل تولید نیست و ماموریت خود را به کنترل نرخ ارز و حفظ ارزش پول ملی محدود می‌داند که این سیاست اشتباه به یک دفعه از دست بانک مرکزی خارج شد و دلار ۳ هزار تومانی را به قیمت فعلی رساند که همان سیاست غلط هنوز هم در حال انجام و پیگیری است.

* روش‌های جدید تامین مالی باید مورد استفاده قرار بگیرد

زرندی در ادامه اظهار کرد: روش‌های جدید تامین مالی در بانک و بورس باید الان مورد استفاده قرار بگیرد و اگر الان اتفاقی نیفتد، دیگر فرصتی برای جبران نخواهیم داشت.

اکبریان در ادامه افزود: در حال حاضر در جنگ اقتصادی قرار داریم، ولی با این شرایط و قوانین نمی‌توان جنگ اقتصادی کرد که البته تصمیمات خوبی در این خصوص گرفته شده است، ولی با شرایط ایده آل فاصله زیادی داریم.

گلپایگانی در ادامه گفت: بار‌ها به این موضوع تاکید شده است که هر تصمیمی در دولت برای بخش خصوصی باید با نظر بخش خصوصی همراه باشد، ولی ما در دولت تقریبا شاهد این قضیه نیستیم و کار‌های موازی در این حوزه دائما در حال انجام است.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن در ادامه افزود: وزارت صنعت اخیرا با دعوت از تشکل‌های تخصصی هر صنعت، بحث‌های تخصصی با حضور سران تشکل‌ها برگزار می‌کند که در نوع خود قابل تقدیر است.

* واحدهای کوچک و متوسط وضعیت نابسامان‌تری دارند

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی در ادامه در خصوص مشکلات صنایع گفت: صنایع بزرگ و کوچک هر دو تقریبا به یک مقدار دچار مشکل هستند، اما واحد‌های کوچک و متوسط وضعیت نابسامان تری نسبت به سایرین دارند به این دلیل که واحد‌های بزرگ به عنوان کارفرمای واحد‌های کوچکتر قرار بگیرند. پس وقتی صنایع بزرگ آسیب می‌بینند به دنبال آن واحد‌های کوچکتر هم دچار مشکل خواهند شد.

زرندی نیز در ادامه در خصوص صنعت خودرو گفت: این صنعت نیازمند یک نگاه ویژه است که باید تغییرات جدی در خودروساز‌ها اتفاق بیفتد که بعد از اعمال تحریم ها، آسیب زیادی دید و به دنبال آن افزایش قیمت‌ها را شاهد بودیم. از طرفی کاهش ارزش پول ملی و به دنبال آن افزایش تقاضا را شاهد بودیم که خودرو را از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل کرد که در این میان دلال‌ها هم نقش ویژه‌ای را ایفا کردند.

اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از سیاست‌های غلط دولت، فعالیت‌های دولت در افزایش تولید خودرو در داخل و جلوگیری از واردات خودرو همزمان با تحریم‌ها را اشتباه دانست.

در پایان برنامه نیز مهمانان برنامه، افزایش صادرات و ارزآوری به کشور را از مهمترین موضوعات حال حاضر کشور شمردند که باید در ادامه سال جاری در دستور کار دولت قرار بگیرد.





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه