به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، کیهان نوشت: روزنامه شرق از قول سفیر اسلوونی تیتر زد «نخستین مراوده مالی با اینستکس 2 ماه دیگر».

شرق از قول کریستینا رادی می‌نویسد: فعلا اینستکس اصلا فعال نیست. احتمالا تا دو ماه دیگر آغاز به کار خواهد کرد. اولین معاملات مالی که صورت می‌گیرد. در زمینه دارو و کالاهای اساسی برای ایران و به صورت بالعکس برای دیگر کشورهاست؛ اما هنوز این کانال مالی کار نمی‌کند.

شرق در ادامه از زنبور و زنبورداری  در اسلوونی پرسیده و به‌طور مبسوط، پاسخ‌های خانم سفیر درباره زنبورداری را منتشر کرده است.

شرق همان روزنامه‌ای است که تیترهایی چون «امضای کری تضمین است» را هنگام بزک برجام برجای گذاشت و مدیر مسئول اذعان کرد که برای جا انداختن برجام، مجبور به انتشار مطالب دروغ و اغراق درباره برجام شده است.

یادآور می‌شود طرف اصلی برجام، آلمان و انگلیس و فرانسه هستند و دولت اسلوونی در این باره کاره‌ای نیست اما با این وجود عجیب است که شرق (به عنوان بزک‌کننده برجام) حال سرنوشت دروغ بی‌مایه برای نام اینستکس را از سفیر اسلوونی می‌کرد.

در همین حال جووافی باروفه استاد دانشگاه لوگانوی سوئیس به ایلنا گفت: اینستکس جدی نیست. وی دانش‌آموخته دانشگاه شیکاگو می‌باشد، به ایلنا گفت: در مورد ساز و کار مالی ویژه ایران و اروپا موسوم به اینستکس باید بگویم که در برهه کنونی اروپا به این کانال به صورت جدی نگاه نمی‌کند. اروپا هم‌اکنون نگران افزایش تعرفه‌‌های صادرات از سوی آمریکاست و نمی‌خواهد رابطه اقتصادی‌اش با آمریکا بدتر از وضعیت کنونی شود. خیلی بعید است که این کانال قابلیت اجرایی پیدا کند. اگرچه در صورت اجرایی شدن،‌ اینستکس باعث  افزایش درک متقابل ایران و اروپا خواهد شد ولی آمریکا به واسطه آن فشارهای بیشتری به ایران و اروپا وارد خواهد کرد.