آمریکا این کارها را با کره شمالی هم نکرد!
کد خبر: ١٥٩٤٤١ تاریخ انتشار: ١٧ ارديبهشت ١٣٩٨ - ١١:٠٣
صفحه نخست » مطالب وسط
آمریکا این کارها را با کره شمالی هم نکرد!

تهدیدهای بولتون و پومپه در کنار هم یک اولتیماتوم را به داستان اضافه میکند: که هر حمله ای که توسط حزب الله در لبنان، حوثی ها در یمن و یا شبه نظامیان حمایت شده از سوی ایران - به اسرائیل، عربستان سعودی، امارات متحده عربی یا نیروهای آمریکایی در عراق، سوریه و خلیج فارس - پاسخ تلافی جویانه آمریكا را مستقیما در مورد ایران به ارمغان خواهد آورد.

 هفته گذشته، ونزوئلا در مگسک اسلحه آمریکا بود. وزیر امور خارجه آمریکا، مایک پومپئو، بیان کرد "در حالی که یک راه حل صلح آمیز مطلوب است، عملیات نظامی اما محتمل است." اگر این امر مورد نیاز است، همان چیزی خواهد بود که ایالات متحده انجام میدهد."

جان بولتون، ولادیمیر پوتین را در خصوص معنای دکترین مونروئه آموزش داده است: "اینجا نیمکره ما است. اینجا جای دخالت روس ها نیست".

پس از آنکه ارتش ونزوئلا تصمیم گرفت که نیکلاس مادورو را سرنگون کند، یکشنبه شب، ایران  در مگسک تفنگ ما بود.

بولتون به ناو آبراهام لینکلن ، ناو گروه آن و یک نیروی بمب افکن دستور حرکت به سمت خاورمیانه داد تا یک پیام واضح و بدون ابهام به حکومت ایران ارسال کند که هر گونه حمله به منافع ایالات متحده و یا متحدان ما با قوا و پاسخ بی رحمانه مواجه خواهد شد.

اما بولتون از کدام "حمله" صحبت می کرد؟

بر اساس گزارش اکسيوس، اسرائيل به بولتون اخطار داده بود که حملات ايران به منافع ايالات متحده در عراق قریب الوقوع است.

پومپئو در حال پرواز به فنلاند هشدار بولتون را تکرار کرد:"ما شاهد اقدامات تحریک آمیز از سوی ایرانی ها هستیم و ... ایرانی ها را مسئول حملات به منافع آمریکا خواهیم دانست. ... (اگر) این اقدامات انجام شود، اگر توسط برخی از نایبان و گروه های ثالث این کار را انجام دهند،یک گروه شبه نظامی شیعه یا حوثی ها یا حزب الله فرقی نمیکند، ما ... رهبری ایران را مستقیما برای آن اقدام  پاسخ گو و مسئول میدانیم."

تهدیدهای بولتون و پومپه در کنار هم یک اولتیماتوم را به داستان اضافه میکند: که هر حمله ای که توسط حزب الله در لبنان، حوثی ها در یمن و یا شبه نظامیان حمایت شده از سوی ایران - به اسرائیل، عربستان سعودی، امارات متحده عربی یا نیروهای آمریکایی در عراق، سوریه و خلیج فارس - پاسخ تلافی جویانه آمریكا را مستقیما در مورد ایران به ارمغان خواهد آورد.

آیا رئیس جمهور دونالد ترامپ این تهدید را تایید کرد؟ به نظر می رسد که او هم در حال همراهی است. او از توافق هسته ای ایران خارج شده و تحریم ها را مجددا اعمال کرده است. هفته گذشته، وی معافیت هشت کشور که اجازه خرید نفت ایران را به آنها داده بود، لغو کرد.

هدف: کاهش صادرات نفت ایران، معادل 40 درصد تولید ناخالص داخلی به صفر، برای تقویت بحران اقتصادی که تا قبل از این هم انتظار می رفت تولید ناخالص داخلی ایران را در سال جاری به میزان 6 درصد کاهش دهد.

ترامپ همچنین ایران را کشوری تروریستی و سپاه پاسداران را یک سازمان تروریستی نامگذاری کرده است، این اولین بار که ما این کار را با نیروهای مسلح یک کشور خارجی انجام میدهیم. ما حتی این کار را با کره شمالی هم نکردیم.

ایران روز سه شنبه با نام گذاری ایالات متحده به عنوان حامی تروریسم و تعیین نیروهای ایالات متحده در خاورمیانه به عنوان گروه تروریستی پاسخ داد.

ایران همچنین هشدار داده است که اگر ما صادرات نفتش از طریق خلیج فارس و از مسیر تنگه هرمز را متوقف کنیم، تنگه می تواند به روی سایر کشورها بسته شود. از آنجا که 30 درصد از  نفت جهان از مسیر تنگه هرمز حمل و نقل میشود، بسته شدن آن می تواند موجب یک فاجعه جهانی شود.

در سال 1973، زمانی که رئیس جمهور نیکسون اسرائیل را در جنگ یوم کیپور نجات داد، اعراب اوپک تحریم نفتی را تحمیل کردند. قیمت سوخت تا حدی افزایش یافت که نیکسون برای سفر به فلوریدا برای تعطیلات کریسمس از قطار استفاده کرد.

افزایش قیمت سوخت چنان چهره نیکسون را نزد مردم تخریب کرد که عامل مهمی در حرکت به سمت استیضاح وی شد.

امروز، رتبه تأیید ترامپ در نظرسنجی گالوپ به بالاترین حد خود یعنی 46٪ رسیده است که مطمئنا به خاطر عملکرد شگفت آور اقتصاد ایالات متحده پس از کاهش مالیات از سوی ترامپ و رفع محدودیت های گسترده قانونی است.

در حالی که جنگ خلیج فارس با ایران ممکن است در ابتدا بسیار محبوب باشد، این جنگ چه کاری برای اقتصاد ایالات متحده و یا توانایی ما برای خروج از جنگ های دائمی در خاورمیانه، آنگونه که ترامپ وعده داده است، انجام خواهد داد؟

در اواخر ماه آوریل، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه ای با فاکس نیوز، کسانی را معرفی کرد که معتقد بود واقعا می خواهند میان آمریکا و ایران جنگ به راه اندازند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، در پاسخ به این پرسش که آیا ترامپ خواهان مقابله و "تغییر رژیم" در ایران است، که بولتون قبل از رسیدن به مقام مشاور امنیت ملی، به دنبال آن بوده، گفت: "نه. من اعتقاد ندارم که رئیس جمهور ترامپ می خواهد این کار را انجام دهد. من اعتقاد دارم که رئیس جمهور ترامپ به دنبال عمل به وعده انتخاباتی است که بر اساس آن قول داد که ایالات متحده را به جنگ دیگری نکشاند. رئیس جمهور ترامپ خود گفته است که ایالات متحده آمریکا 7 تریلیون دلار در منطقه ما صرف کرده است ... و تنها نتیجه این بود که  اکنون ترور بیشتر، نا امنی بیشتر و بی ثباتی بیشتری داریم."

"مردم منطقه ما بر این باورند که حضور ایالات متحده به طور ذاتی بی ثبات کننده است. من فکر می کنم رئیس جمهور ترامپ با این مساله موافق است."

اما اگر ترامپ به دنبال مبارزه و جنگ با ایران نیست، چه کسی خواهان آن است؟

ظریف میگوید "من معتقدم که تیم B می خواهد ایالات متحده را تحریک کند، و رئیس جمهور ترامپ را مجبور به مقابله ای سازد که خواهان آن نیست".

و "تیم B" را چه کسانی تشکیل می دهد؟

ظریف آنها را مشخص می کند: بولتون، بنجامین نتانیاهو، شاهزاده محمد بن سلمان و شاهزاده محمد بن زاید.

اگر تیم B در جاه طلبی های خود موفق باشد - این جنگ به نام ترامپ رقم خواهد خورد و ریاست جمهوری ترامپ بهایی است برای آن پرداخت میشود.





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه