تلاش لاریجانی برای عضویت در اردوگاه اصلاح‌طلبان/ چرا رییس مجلس می‌خواهد شریک دزد و رفیق قافله باشد؟
کد خبر: ١٥٩٤٠٣ تاریخ انتشار: ٠٨ ارديبهشت ١٣٩٨ - ٢١:٣٠
صفحه نخست » مطالب وسط
تلاش لاریجانی برای عضویت در اردوگاه اصلاح‌طلبان/ چرا رییس مجلس می‌خواهد شریک دزد و رفیق قافله باشد؟

اصولا برای همین نیز هست که لاریجانی تا می‌تواند از اصلاح‌طلبان حمایت می‌کند؛ او به دنبال افزایش محبوبیت خود در اردوگاه اصلاح‌طلبیست تا به عنوان کاندید مورد حمایت اصلاحات و احتمالا نحله‌ای از اصولگرایی، رای دو طرف ماجرا را داشته باشد.

 گروه سیاسی-رجانیوز: علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی را می‌توان نمونه‌ی اعلای سیاست‌ورزی منفعت‌طلبانه دانست. او با تصویب بیست دقیقه‌ای برجام یعنی یکی از زیان‌بارترین قراردادهای تاریخ این کشور و با حمایت‌های گسترده خود از دولت روحانی، حالا یکی از گزینه‌های احتمالی اصلاح‌طلبان برای انتخابات 1400 است. لاریجانی اما برای تسهیل این اتفاق تا می‌تواند برای اصلاح‌طلبان مایه می‌گذارد. او در آخرین ورژن خود به دفاع تمام قد از سران فتنه پرداخته است.

 

به گزارش رجانیوز علی لاریجانی اخیرا مصاحبه‌ای با روزنامه همشهری انجام داده و سخنان قابل تاملی را بیان کرده است. در آن مصاحبه خبرنگار همشهری از لاریجانی می‌پرسد:
«شاید بتوان گفت که جریان تخریبی به‌ظاهر و در مسیر کلان انقلاب مشکلی را ایجاد نکرده باشد اما قطعا سبب منزوی شدن برخی چهره‌های نظام شده است، مثلا رئیس دولت اصلاحات یا آقای ناطق‌نوری نسبت به یک دهه قبل کاملا از نقش‌آفرینی در عرصه سیاست منزوی شده‌اند، این درحالی است که نظام می‌توانست از حضور و ایفای نقش ‌آنها بهره بیشتری ببرد؟»
 
لاریجانی نیز در جواب می‌گوید:
«من خیلی باور ندارم این دست تخریب‌ها باعث انزوا می‌شود، چون گاهی این روند بیشتر برای افراد توجه ایجاد می‌کند و کسی با پرتاب لنگه کفش نه کوچک می‌شود و نه منزوی! این رفتارها با رجال سیاسی یا رجال مذهبی مایه مباهات نیست، هرچند که نباید با رجال مذهبی و رجال سیاسی این دست رفتارهای سبک صورت گیرد اما همین روند هم از همان ایام پیروزی انقلاب بوده و چیز جدیدی نیست، من یادم می‌آید که زمانی همراه با مرحوم شهیدبهشتی به یک مراسم سخنرانی رفتم، تندروها همین بساط را راه انداختند یکی از گوشه‌ای چیزی می‌گفت، یکی دیگر از گوشه‌ای دیگر ادامه سخنان آن یکی را از سر می‌گرفت و مشخص است که این دست رفتارها و روندها هم سازماندهی شده است ولی خُب آیت‌الله بهشتی با طمانینه و صبوری با این روند مدارا می‌کرد.»
 
لاریجانی در اقدامی محیرالعقول در این مصاحبه به دفاع تمام قد از خاتمی پرداخته و بدون در نظر گرفتن تاثیر ویژه خاتمی بر فتنه 88 او را با شهید بهشتی نیز مقایسه می‌کند. این در حالی است که فتنه88 برای نظام خط قرمز محسوب می‌شود و این را رهبری بارها اعلام کرده‌اند. 
 
نقش محوری خاتمی در فتنه 88 و دیدارهای او با جورج سوروس پدرانقلابهای رنگی دنیا قبل از وقوع فتنه88 چیزی نیست که بشود به همین راحتی‌ها آن را انکار کرد.
 
البته باید گفت که این حمایت‌های لاریجانی از اصلاح‌طلبان و فتنه‌گرها به صورت پینگ پنگی بین او و اصلاحات رد و بدل می‌شود.
 
چندی قبل نیز محمد قوچانی، روزنامه‌نگار و مشاور رسانه‌ای دفتر ریاست جمهوری که این روزها یک کارگزارانی متعصب و حامی سرسخت اعتدالیون محسوب می شود در گفتگویی از رضایت خاتمی از عملکرد علی لاریجانی درباره موضوع رفع حصر خبر داد.
 
قوچانی در بخشی از گفتگوی خود به آرمان گفته بود: 
« در دولت اصلاحات براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی که ریاست آن برعهده رئیس جمهور (محمد خاتمی) قرار داشته‌ آیت‌ا... منتظری در «حصر» قرار گرفتند. این در حالی است که پس از انتخابات سال96 جلسات مفیدی در شورای عالی امنیت ملی برگزار شده که مسأله «حصر» در دستور کار قرار گرفته است. نه تنها اصلاح‌طلبان و بلکه بخش‌هایی از جریان اصولگرایی نیز در این زمینه به آقای روحانی کمک کرده‌اند. بنده از آقای سیدمحمدرضا خاتمی نقل قول می‌کنم که آقای علی لاریجانی در این مسأله در حال کمک به آقای روحانی است و اتفاقا این کمک خیلی جدی است.»
 
قوچانی در ادامه می‌افزاید: 
«برای آقای روحانی  ریاست جمهوری آقایان لاریجانی و یا آقای جهانگیری تفاوتی نمی‌کند. این وضعیت در سال76 برای آیت‌ا... هاشمی نیز وجود داشت. در آن مقطع زمانی نیز برای آقای هاشمی تضاد جدی بین آقای خاتمی و ناطق نوری وجود نداشت و ایشان گمان نمی‌کردند که با به قدرت رسیدن یکی وضعیت کشور «بهشت» می‌شود و با به قدرت رسیدن دیگری «جهنم». در سال1400 آقای روحانی به دنبال این خواهد بود که اصلاح‌طلبان معتدل و یا اصولگرایان معتدل در کشور به قدرت برسند و به همین دلیل بین آقای لاریجانی و جهانگیری تفاوت نمی‌بینند. در شرایط کنونی معتدلین هر دو جریان سیاسی کشور روی آقای روحانی اجماع دارد. این در حالی است که رئیس دولت اصلاحات و آقای ناطق نوری نیز از رویکرد آقای روحانی حمایت می‌کنند.»
 
با این وجود می‌توان فهمید که چرخش نرم لاریجانی به سمت اصلاح‌طلبان از کجا آب می‌خورد. 
 
در زمان انتخاب رییس مجلس جدید نیز اصلاح‌طلبان به جای عارف از لاریجانی حمایت کردند. اقدامی که در درون اردوگاه اصلاح‌طلبی سروصدای خیلی‌ها را هم درآورده بود.
 
عطریانفر همان زمان در توضیح حمایت از لاریجانی می‌گوید:
« عملکرد ما درست بود استدلال داریم. موضوع ریاست لاریجانی در مجلس حداقل در سال‌های پیش حتما صیانت‌گر منافع و مصالح اصلاح‌طلبان بوده است در نظام انتخاباتی و پارلمانی که اصلاح‌طلبان فاقد اکثریت مطلق‌اند و اکثریت‌های نسبی آنها نیز بعضا شکننده و غیرقابل اعتماد است، بی‌تردید دفاع از چهره میانه‌رو اصولگرا در برابر رادیکالیسم مهار نشده اقدامی‌درست و شایسته بوده است.»
 
همانطور که عطریانفر به روشنی اعتراف می‌کند، علی لاریجانی در زمانه‌ی کم فروغیِ اصلاحات و حتی در دورانی که تقریبا مجلس دست آن‌ها بوده است، از اصلاحات دفاع جانانه‌ای کرده و در تمامی اتفاقات مهم از جمله برجام و استیضاح وزرایی که تاریخ انقضای آن‌ها برای دولت تمام شده بود سنگ تمام گذاشته بود. اصلاح‌طلبانی چون عطریانفر و کرباسچی خوب می‌دانند که جز «علی لاریجانی» کسی توانایی تصویب برجام و FATF در مجلس را نداشته و ندارد. این‌ها تنها از شخصیتی بر می‌آید که در قافله اصولگرایی صاحب جاه و مقام باشد و در میان مخالفان نیز به دنبال کاسبی؛ برای همین رفیق دزد و شریک قافله ضرب المثل این‌روزهای علی لاریجانی است. مردی که هزینه‌ اقداماتش را اصولگرایان پرداخت و منفعتش را دولت و اصلاح‌طلبان دریافت می‌کنند.
 
این که ممکن است لاریجانی گزینه اصلاح‌طلبان برای انتخابات سال1400 باشد را برخی از اصلاح‌طلبان به کرات به زبان آورده‌اند. حتی قوچانی در مصاحبه با آرمان به این نکته اشاره می‌کند که برای روحانی جهانگیری و لاریجانی فرقی ندارد و اگر یک اصلاح‌طلب رای نیاورد، رای آوردن یک اصولگرای اعتدالی که در زمین اصلاح‌طلبان بازی می‌کند یک اتفاق مبارک است. 
 
اصولا برای همین نیز هست که لاریجانی تا می‌تواند از اصلاح‌طلبان حمایت می‌کند؛ او به دنبال افزایش محبوبیت خود در اردوگاه اصلاح‌طلبیست تا به عنوان کاندید مورد حمایت اصلاحات و احتمالا نحله‌ای از اصولگرایی، رای دو طرف ماجرا را داشته باشد.
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه