شیعه و سنی در كليات مسائل مهدويت با هم توافق دارند/ 50 کتاب معتبر اهل سنت در باره امام زمان(عج) به رشته تحریر درآمده است
کد خبر: ١٥٩٣٧٥ تاریخ انتشار: ٣١ فروردين ١٣٩٨ - ٠٩:٢٥
صفحه نخست » مطالب وسط
شیعه و سنی در كليات مسائل مهدويت با هم توافق دارند/ 50 کتاب معتبر اهل سنت در باره امام زمان(عج) به رشته تحریر درآمده است

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی، گفت: مهدویت قبل از این که یک عقیده «شیعی» باشد، یک عقیده ی اسلامی ثابت و خالص است و این موضوع، از جمله مشترکاتی است که موجب وحدت و اتحاد بین اهل تسنن و تشیع است.

 
گروه فرهنگی صابرنیوز: در آستانه نیمه شعبان و ولادت با سعادت امام عصر(عج) محمدرضا باقری معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی یادداشتی پیرامون «اندیشه مهدویت در دیدگاه اهل سنت» در اختیار خبرگزاری تقریب قرار داده است که در ادامه می‌آید:
 
مسأله مهدویت و عقیده به ظهور حضرت مهدی- علیه السلام- در اسلام، مسأله ای اصیل و ریشه دار است و اختصاص به «تشیّع» ندارد و قبل از این که یک عقیده ی «شیعی» باشد، یک عقیده ی اسلامی ثابت و خالص است که مدت چهارده قرن از عمر آن می گذرد و در طول این مدت، پیوسته مورد اتفاق و اجماع عموم مسلمانان بوده و علما، دانشمندان و نویسندگان - از شیعه و سنّی - در این باره کتابها، مقاله ها و رساله ها نوشته اند؛ تا آنجا که فقط از علمای اهل تسنن، پنجاه جلد کتاب معتبر مستقل درباره ی وجود مقدّس حضرت مهدی(ع) به رشته ی تحریر آمده است.
 
هم مذهب تشيع و هم تمام مذاهب اسلامى‏ به اینکه شخصی به عنوان منجی عالم بشریت ظهور می کند و گستره گیتی را پر از عدل و داد خواهد کرد، ایمان و اعتقاد دارند و اصل ظهور منجى عدالت گستر در جهان، اختصاص به تشیع ندارد.
 
مباحث مربوط به مهدويت در اسلام، هم در منابع اهل سنت و هم در منابع تشیع آمده است و هر چند در مواردى با هم اختلاف دارند، اما در كليات مسائل مهدويت با هم توافق و هماهنگى دارند.
 
راويان و مصنفان زیادی از اهل سنت، رواياتی در مورد مهدويت نقل و در کتابهای جوامع حديثى و يا كتابی مستقل گردآورى كرده ‏اند، مانند: ابى داوود، ابن ماجه، ترمذى، بخارى، مسلم، نسائى، و دیگر بزرگان اهل سنت؛ اکثر اين راويان و مصنفان به ويژگي ها و خصوصيات آن حضرت اشاره کرده اند.
 
در کتابهای عمومی و جوامع حدیثی اهل سنت كه به موضوع خاصى اختصاص ندارند به مسئله مهدویت پرداخته شده و بخشى را به ذكر احاديث حضرت مهدى‏عليه السلام اختصاص داده اند و آنها را ذكر كرده‏‌اند؛ در كتابهاى حديثى هم كه ويژه امام مهدى‏عليه السلام نوشته شده، به بيان احاديثى كه مربوط به حضرت امام مهدى‏عليه السلام مى‏باشد، پرداخته‏اند؛ غالب روايات مطرح شده، مورد قبول و پذيرش آنهاست و سند آنها را صحيح و يا قطعى می ‏دانند.
 
علیرغم وجود اختلافی اندک در بین دو دیدگاه شیعه و اهل سنت در مورد مهدويت اشتراکات زیادی وجود دارد به عنوان نمونه:
 
شباهت مهدى‏ عليه السلام به پيامبرصلى الله عليه وآله؛ چنان كه رسول اكرم‏صلى الله عليه وآله فرمود: «اَلْقَائِمُ مِنْ وُلْدِى... شَمَائِلُهُ شَمَائِلى؛ قائم از فرزندان من است... شمائل او همانند شمائل من است.» الكامل فى التاريخ، خطيب بغدادى، بيروت دار الكتب العلمية، چاپ اوّل، ج 9، ص 471، شماره 1501؛ ر. ك: كمال الدين، ج 2، ص 415، ح 6.
 
چهره نورانى، كه پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله فرمود: «اَلْمَهْدِىُّ مِنْ وُلْدِى... كَاَنَّ وَجْهَهُ كَوْكَبٌ دُرِّىٌّ؛ مهدى از فرزندان من مى‏باشد... چهره‏اش همانند ستاره‏اى درخشان است.» فرائد السمطين، ج 2، ص 314، ح 565؛ البيان فى اخبار صاحب الزمان، باب 7، ح 50؛ كمال الدين، ج 2، ص 469، ح 23.
 
فراگیر شدن ظلم و ستم: ترمذى از رسول خداصلى الله عليه وآله نقل مى‏كند كه «لَا تَذْهَبُ الدُّنْيَا حَتَّى يَمْلِكَ رَجَلٌ مِنْ اَهْلِ بَيْتِى يُوَاطِى اِسْمُهُ اِسْمِى؛ (19) دنيا به پايان نخواهد آمد تا آنكه مردى از اهل بيت من كه هم نام من است، حكمران شود.» سنن ترمذى، ح 2230؛ الكافى، ج 1، ص 398، ح 2.
 
باور به مهدویت از ابتدای تدوین کتب تفسیری اهل سنت، به عنوان عقیده ای پذیرفته شده وانکارناپذیر مطرح بوده است، اهل تسنن به تواتر اخبار و روایات مهدویت اعتقاد دارند، یعنی سندش توسط افراد بسیاری نقل شده و امکان رد و انکار وجود ندارد.
 
احادیث مهدویت آنقدر گسترده و متواتر است که در زوایای مختلف و گوناگون در کتابهای مهم اهل تسنن به طور کامل و دقیق منعکس شده است و این خود، سبب اعتقاد تمامی فرق اسلامی به ظهور حضرت مهدی(عج) و قیام جهانی ایشان گشته است، چنانچه ابن ابی الحدید معتزلی می گوید: «تمامی فرقه های مسلمانان اتفاق دارند که دنیا و تکلیف به پایان نمی رسد، مگر این که مهدی(ع) ظهور نماید»( شرح نهج البلاغه، ج 10، ص 96.) و نیز سفارینی حنبلی می نویسد: «ایمان به خروج مهدوی واجب است، همان گونه که نزد اهل علم، تقریر یافته و در عقاید اهل سنّت تدوین شده است.(-الاذاعة، ص 146) و احمد امین مصری، از دانشمندان معاصر اهل سنت، می گوید: «اهل سنت به مهدی و مسأله ی مهدویت یقیناً ایمان دارند».( المهدی المنتظر والعقل، ص 59.)
 
موضوع مهدویت از جمله مشترکاتی است که موجب وحدت و اتحاد بین اهل تسنن و تشیع است و با تاکید بر مباحث مشترک، می توان وحدت میان مسلمانان را بیشتر تقویت کرد.


برچسب ها: شیعه و سنی


Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه