جلیلی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران: ۸۰ درصد مشکلات به سوءمدیریت بازمی‌گردد
کد خبر: ١٥٩٢٦٧ تاریخ انتشار: ٢٥ اسفند ١٣٩٧ - ٠٩:٠٩
صفحه نخست » مطالب وسط
جلیلی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران: ۸۰ درصد مشکلات به سوءمدیریت بازمی‌گردد

نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه های آخرین نماز جمعه تهران در سال جاری که در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: نزدیک به 80 درصد مشکلات اقتصادی کشور ناشی از برخی سوء مدیریت ها و سوء تدابیر و مشکلاتی است که در دستگاه های اجرایی و اداری موجود است. ما حداقل با صاحبان 20 صنف و صنعت کشور دیدار و گفتگو داشتیم و خود آنها عنوان کردند که با نگاه به مردم و مشارکت دادن آنها میتوانیم مشکلات را حل کنیم.

 نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه های آخرین نماز جمعه تهران در سال جاری که در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: امروز همه دنیا اذعان دارند که ملّت ایران با اجابت دعوت خدا و پیامبر(ص)، چهل سال پرافتخار را پشت سر گذاشته است. امروز حتی دشمنان ما اعتراف می کنند که این حقیقت قرآنی درباره ملّت ایران به‌وقوع پیوست که: «استَجیبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم»؛ اگر دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید یک حیات جدید پیدا می‌کنید. امروز دشمنان، شواهد فراوانی را برای این موضوع به عیان می‌بینند.

 

جلیلی ادامه داد: امروز دشمنان می‌گویند هفت هزار میلیارد دلار هزینه کرده‌ایم، امّا بعد از همه آن لشکرکشی‌ و هزینه‌ها نتیجه آن می‌شود که رئیس رژیم آمریکا اگر می‌خواهد به عراق برود، باید شبانه برود و برگردد و هیچ دستاوردی نداشته باشد و کسی از او استقبال نکند. اینها می‌بینند که امروز اقتدار ملت ما چیست و با چه قدرت و اقتداری روابط دو ملت ایران و عراق شکل می‌گیرد.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دشمنان می‌بینند که در این چهل سال اجابت دعوت خدا و رسول، چه نتیجه‌ای برای ملت ایران داشته، تصریح کرد: نتیجه این شده که ملتی با قدرت و اقتدار حرکتی را شروع کرده و امروز با افتخار، گام دوم و چهل سال دوم را می‌خواهد شروع کند.

 

جلیلی ادامه داد: نکته مهمی که امروز زیاد از آن پرسش می‌شود این است که برای آینده چه باید کرد و در مسیر گام دوم چه حرکتی را باید انجام داد؟

 

وی افزود: اینکه رهبر معظّم انقلاب در یک بیانیه تفصیلی برای ملّت ما، گام دوم انقلاب را تشریح می‌فرمایند و افق آینده را نشان می‌دهند یک نکته بسیار مهم آن این است که امروز من و شما و هر یک از آحاد ملت باید نسبت خود را با گام دوم تعریف کنیم. قبل از اینکه هر کدام برای دیگری بخواهیم وظیفه‌ای تعریف کنیم، سوال مهم این است که در گام دوم، خود ما چه وظیفه‌ای داریم و در این حرکت چه نقشی باید ایفا کنیم و چه تأثیرگذاری می‌خواهیم داشته باشیم.

 

جلیلی با بیان اینکه در گام دوم، قرار نیست انقلاب به حداقل‌ها اکتفا کند، تصریح کرد: اقتضای انقلاب و تفکر انقلابی این است که به قله‌ها نگاه کند. اینکه رهبر معظّم انقلاب صحبت از جهش و ارتقا به آن جایگاه شایسته و قلّه‌ها می‌کنند، برای همین است؛ ما راه پرافتخاری را  پیموده‌ایم و حرکت بزرگی انجام داده‌ایم اما به حداقل‌ها راضی نمی‌شویم.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش مطرح شده، مشارکت مردم را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: انقلاب ما بدین گونه پیروز شد که همه‌ی مردم خودشان در آن شریک دانستند. در دفاع مقدس چرا توانستیم در برابر همه دنیا بایستیم؟ به خاطر اینکه برای مردم بستری فراهم شد که توانستند نقش‌آفرینی کنند و با ایفای نقش موثر خود پیروزی‌های بزرگ را رقم زدند.

 

جلیلی در بیان یکی از تفاوت‌های مهم اندیشه اسلامی با سایر اندیشه‌ها عنوان کرد: اندیشه اسلامی، اگر کارویژه و وظایفی را برای کارگزاران تعریف می کند به این معنا نیست که نباید از مردم و نقش و توانمندی آن‌ها استفاده کرد. این کارویژه‌ها بین مردم و مسئولین مشترک است و مردم و دولتمردان مشترکاً باید وظایف را انجام دهند.

 

وی در تکمیل سخنانش اضافه کرد:در دفاع مقدس اگر آن پیروزی‌ها را به‌دست آوردیم، به خاطر این بود که آحاد مردم در این موضوع با مسئولان همراه بودند و آن حماسه‌ها آفریده شد. البته ممکن است وسع هر کس و چهارچوب عملکردش متفاوت باشد اما کار جبهه‌ای یعنی همین تقسیم کار.

 

عضو شورای راهبردی سیاست خارجی کشور با بیان اینکه هر کسی که دغدغه انقلاب را دارد در این گام دوم باید متناسب با وسع خودش مسائل انقلاب را دنبال کند و قدم به قدم بداند امروز در این مسیر چه می‌گذرد و در حد وسعش چه نقشی میتواند ایفا کند، گفت: این فرصت را باید دولتمردان ما برای نقش‌آفرینی مردم فراهم کنند تا هرکس در چهارچوب اخلاق، تقوا و قانون به وظائف خود عمل نماید.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام لزوم نقد و نصیحت مسئولین توسط مردم در چارچوب قانون، اخلاق و تقوا را مورد تأکید قرار داد و گفت: این همان چیزی که است که حضرت فاطمه زهرا(س) بر آن تأکید می‌فرمایند. این امر همان چیزی که در اصل هشتم قانون اساسی بدان اشاره شده که امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه همگانی است و باید فراگیر بشود.

 

دبیر سابق شورایعالی امنیت ملی عنوان کرد: درخصوص دولت، دستگاه قضا و قوه مقننه باید مردم احساس مسئولیت کنند و با هوشیاری لازم به اصلاح آنها بپردازند. وظیفه مسئولین آنست که قیام به قسط کنند اما این مهم به تنهایی صورت نمیگیرد. فرمایش قرآن است که برای اقامه قسط باید مردم نیز در کنار مسئولان قیام نمایند:« لیقوم الناسُ بالقسط». مردم نیز باید تمام تلاش خود را در جهت اقامه عدالت و مبارزه با مفاسد به کار گیرند. به همین خاطر است که مسئولان ما در هر کدام از بخش هایی اجرایی، قضایی و تقنینی و سایر بخش ها باید استقبال کنند از آنکه توده های مردم آماده همکاری با آنها هستند. مسئولان باید این بستر را فراهم نمایند که مردم در اصلاح امور مشارکت داده شوند.

 

**

وی افزود: استفاده از نهادهای عمومی جهت طی موفق و پرشتاب در مسیر گام دوم اهمیت ضروری دارد که یکی از این نهاد های عمومی نماز جمعه است. نماز جمعه هر هفته باید میعادگاهی باشد برای نیروهای دغدغه مند انقلابی تا اگر در صحنه کشور نیروهای ارزشمندی وجود دارند، هر هفته شناسایی و از آن‌ها تقدیر شود. همچنانی که اگر مشکلاتی در کشور وجود دارد در نمازجمعه باید سوال شود و توضیح خواسته شود تا نمازجمعه کانونی بشود برای نشاط اجتماعی یک منطقه و آنچه در یک هفته باید شکل بگیرد.. نماز جمعه کانونی باید بشود برای نشاط اجتماعی یک منطقه، شهر یا استان و کشور.

 

نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی تصریح داشت: مردم باید حرف‌های صادق انقلاب و تحلیل‌های درست را در نمازجمعه به عنوان قرارگاه فرهنگی بشنوند. اینکه نمازجمعه مورد حمله بدخواهان قرار می‌گیرد برای همین است. آن‌ها می‌ترسند چون این نمازجمعه است که به مردم نشاط و امید می‌دهد و مبنای محاسباتی صحیح را نشان می‌دهد. اینکه شما می‌بینید در چنین روزی در ۲۴ اسفند در سال ۶۳، نمازجمعه مورد آماج سخت‌ترین و بدترین حمله قرار می‌گیرد و عزیزانی به شهادت می رسند به خاطر ترس دشمن از این جایگاه است. چیزی که آنها در اقصی نقاط دنیا دنبال می‌کنند این است که نمی‌توانند نهاد نمازجمعه را تحمل کنند.

 

دکتر جلیلی با بیان اینکه نمازجمعه، تحلیل و  نقشه راه صحیح را می‌تواند برای ملت روشن کند، ادامه داد: تمام تلاش دشمنان این است که محاسبات غلط را به یک ملت تحمیل کنند. اینکه آنها بیش از ۲۵۰ شبکه ماهواره‌ای را فقط برای فضای فرهنگی ایران راه‌اندازی کرده‌اند برای این است که این مبناها و محاسبات را عوض کنند. اهمیت نماز های جمعه در این است که این خطر را دفع می‌کنند و تحلیل صحیح به مردم ارائه می‌دهند.

 

**

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: نخستین و ریشه‌ای ترین جهاد که در بیانیه گام دوم معرفی شده، امید به آینده و ایجاد امید است. دشمن در تلاش است تا موفقیت های چهل ساله انقلاب را نادیده بگیرد و آنها را پوشانده، تقلیل داده و تحقیر کند. مقام معظم رهبری بیان فرمودند که برای پیمودن گام دوم باید توجه داشت که دچار تحلیل های سراپا غلط نشویم. کار آن امپراطوری رسانه ای که امروز به مقابله با ملت ما برخواسته است اینست که تحلیل های سراپا غلط ارائه میدهد و وظیفه نمازجمعه در جای جای کشور آنست که نادرستی این تحلیل ها را نشان داده و یک توصیف درست از واقعیت ها را نمایش بدهد تا مبتنی بر این توصیف صحیح، تحلیل صحیح و قدم درست برداشته شود. گام دوم را وقتی میتوانیم با قدرت ادامه بدهیم که دچار تحلیل سراپا غلط نشویم.

 

جلیلی در توضیح چیستی «تحلیل های سراپا غلط» تشریح کرد: امروز بسیاری از مردم سوالشان اینست که مشکلات اقتصادی ناشی از چیست و آیا حل خواهد شد یا نه؟ در پاسخ به این سوالات، کسانی تحلیل های غلطی را به ملت تحمیل کنند و میگویند مشکلات اقتصادی بخاطر موضوعات سیاسی، تحریم و تصویب نشدن لایحه پذیرش فلان کنوانسیون است اما امروز اکثر صاحبنظران اقتصادی کشور اذعان دارند که نزدیک به 80 درصد مشکلات اقتصادی کشور ناشی از برخی سوء مدیریت ها و سوء تدابیر و مشکلاتی است که در دستگاه های اجرایی و اداری موجود است. ما حداقل با صاحبان 20 صنف و صنعت کشور دیدار و گفتگو داشتیم و خود آنها عنوان کردند که با نگاه به مردم و مشارکت دادن آنها میتوانیم مشکلات را حل کنیم.

 

وی افزود: یک نوع دیگر نگاه این است که ما ببینیم طرف مقابل ما چه می‌خواهد تا در گفت وگو آن را حل کنیم. ما از دولتمردان مطالبه کردیم تا بیایند و دقیقا بیان کنند که چه میزان از مشکلات کشور ناشی از مسائل مدیریتی و اشکالات دستگاه های اجرایی کشور است و چه میزان آن مرتبط به تحریم های ثانویه آمریکا و چه میزان از آن مربوط به پذیرش فلان کنوانسیون است.

 

نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: اگر تحلیل های سراپا غلط ارائه بشود و توصیف صحیح از منشاء مشکلات اقتصادی نداشته باشیم، آنگاه در راه حل نیز به بیراهه خواهیم رفت.

 

جلیلی اضافه کرد: برخی بر مبنای همین تحلیل های اشتباه میگویند باید از دشمن بهانه را بگیریم و بهانه بیشتر به آنها ندهیم. سوال آنست که بهانه ندادن به دشمن میتواند مشکلات ما را حل نماید؟! آژانس انرژی اتمی 14 بار اعلام کرد که ایران به تمامی تعهدات خود در برجام عمل کرده است اما نتیجه چه شد؟ نتیجه آن بود که آمریکا به طور کلی از این توافق خارج شود. نتیجه آن شد که اروپا با گذشت بیش از 10 ماه تا همین امروز نه تنها اقدام عملی در انجام تعهدات خود نکرده است بلکه حتی در موضع سیاسی نیز نمیگوید که اقدام آمریکا در خروج از برجام، نقض آن است. اروپایی ها حتی حاضر نیستند که رفتار آمریکایی ها را محکوم نمایند و حداکثر کاری که کردند آن بود که اظهار تاسف کنند. با توجه به این رفتار آنها آیا میتوانیم ادعا کنیم که با امید به ادامه گفتگو ها مشکلات ما حل میشود؟!

 

عضو شورای راهبردی سیاست خارجی کشورمان در تکمیل سخنان خود پیرامون مسیر اشتباه طی شده در خصوص حل مشکلات گفت: این همان موضوعی است که اگر درباره آن به تحلیل صحیح و توصیف درست نرسیم، به چنین نتیجه ای گرفتار خواهیم شد.

 

**

وی افزود: اما تحلیل صحیح و آنچه که میتواند حرکت ما را شتاب ببخشد آنست که معطل چند قدرت استکباری نشویم. تحلیل صحیح آنست که ما از توانمندی های ملی خود فهم درست داشته باشیم.و به آنها اتکا کنیم. اتکا به آنها که تجربه نتیجه گرفتن از آنها را داشته ایم، میتواند مشکلات را رفع کند. اروپایی ها کسانی بودند که در اوج جنگ ما را از سیم خاردار محروم کردند اما امروز به جایی رسیدند که موضوع گفتگوهایشان «برد موشک های بالستیک ایران» است. این یک نمونه از اتکا به توانمندی های ملت ایران میباشد.

 

جلیلی گفت: اینکه رهبر معظّم انقلاب فریاد می‌زنند که تحلیل‌های سراپا غلط، مخلّ گام دوم است یعنی اینکه برخی فکر کنند که به امید دیگران می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. 

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، ظرفیت عظیم نیروی جوان را مورد اشاره قرار داد و گفت: در اوج تحریم‌ها، بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان به مدیریت یک جوان ۳۶ ساله ساخته شد که متوسط سن نیروهای او 30 سال بود و کشور را در تولید بنزین خودکفا کردند.

 

وی اضافه کرد: به‌جای اینکه ما بگوییم نمی‌خواهیم نفت و گاز که مزیت نسبی مان است را بفروشیم، امروز تمام تلاش دشمن این است که مانع فروش نفت ما بشود. اگر به‌وسیله همین جوانانی که پالایشگاه ستاره خلیج فارس را ساختند، چند پتروپالایشگاه ایجاد کنیم، نه‌تنها احتیاجی به فروش نفت نخواهیم داشت، بلکه با تبدیل آن به فراورده، می‌توانیم هزاران شغل ایجاد کنیم و ارزآوری داشته باشیم. در آن‌صورت، تنگه هرمز را نه به شکل نظامی بلکه به شکل اقتصادی می‌توانیم ببندیم؛ یعنی با تبدیل شدن به قطب صنعتی و خرید نفت، اجازه نخواهیم داد نفت از اینجا خارج شود و حتی نفت منطقه را می‌توانیم بخریم و تبدیل به فراورده کنیم.

 

جلیلی تصریح کرد: خداوند به کشور ما قطاری از فرصت ها داده است که هر واگن آن میتواند به مثابه لوکوموتیو و پیشران کشور باشد. کشاورزی، معادن، صنعت، نفت و گاز، گردشگری، شیلات، موقعیت ترانزیتی، وجود پانزده کشور همسایه، دسترسی به آبهای آزاد و غیره، همه و همه فرصت های بسیار ارزشمندی که میتوان با استفاده از هریک از آنها کشور را اداره کرد.

 

وی با بیان اینکه یک زمانی کسانی بر اساس محاسبات اقتصادی‌شان می‌گفتند بابت هر روز تحریم، ۱۷۰ میلیون دلار ضرر می‌کنیم، اظهار داشت: امروز هما‌ن‌ها می‌گویند ۸۰ درصد مشکلات مربوط به برخی ضعف‌های اجرایی و سوءتدبیرهاست. آنوقت محاسبه این چگونه می‌شود و عدد ضرر آن، چقدر است؟ اگر تدبیر و چاره اندیشی برای استفاده از ظرفیت های مردمی و فن آوری و از همه مهمتر نیروی جوان متخصص و انقلابی باشد، با استفاده از آن، ان شاءالله گام دوم را با قدرت بیشتر و  پویایی شایسته تر از پیش برداشته خواهد شد.

 

 

 






Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه