فاطمه آلیا؛ ابعاد جدیدی از حواشی مربوط به سلمان خدادادی در سالهای گذشته/ ماجرای بازداشت نماینده ملکان در مجلس هفتم/ روایت آلیا از رد اعتبارنامه خدادادی و تلاش پزشکیان برای تایید وی
کد خبر: ١٥٩٠٤٩ تاریخ انتشار: ٢٦ دي ١٣٩٧ - ٠٨:١٧
صفحه نخست » مطالب وسط
فاطمه آلیا؛ ابعاد جدیدی از حواشی مربوط به سلمان خدادادی در سالهای گذشته/ ماجرای بازداشت نماینده ملکان در مجلس هفتم/ روایت آلیا از رد اعتبارنامه خدادادی و تلاش پزشکیان برای تایید وی

در واقع کسی از ایشان حمایت و به شدت دفاع کرد که اکنون رییس هیئت نظارت بر نمانیدگان است و اکنون با این مسائلی که اخیراً پیش آمده است، این بوته آزمایش برای ایشان است که آیا در برخورد با این موضوع، هنوز قبیله گرایی سیاسی برایش در اولویت است یا حفظ آبروی مجلس و نظام برای ایشان اهمیت دارد

 اخیراً با انتشار خبر فوت شخصی به اسم زهرا نوید پور در فضای مجازی که پیش تر قبل از فوت‌اش درباره سلمان خدادادی، نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی، ادعاهایی را مطرح کرده بود، دوباره نام خدادادی را به اذهان جامعه برگرداند.
 
به گزارش رجانیوز، سال ۱۳۸۷ و در اواخر مجلس هفتم نیز ماجرایی مشابه ادعای نوید پور، با نام سلمان خدادادی گره خورد. از همین رو تعداد اندکی از نمایندگان مجلس در راستای عمل به وظایف‌شان، پیگیر این پرونده شدند و پیگیری هایشان به مجلس هشتم نیز رسید. به همین دلیل، رجانیوز طی گفتگویی با فاطمه آلیا، نماینده سابق مجلس شواری اسلامی که همان زمان نیز مجدانه پیگیر پرونده بود، به بازخوانی آن ماجرا پرداخته است. متن پیش رو، متن صحبت‌های فاطمه آلیا با رجانیوز است که در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.
 
آلیا صحبت‌های خود در ارتباط با سلمان خدادادی و حواشی پیش آمده در مجلس هفتم را اینطور آغاز کرد: «نمایندگان مجلس به موازات کارهای تقنینی و قانون گذاری و نظارتی، ملاقات های مردمی هم دارند و ارباب رجوع به همه نماینده‌ها مراجعه می‌کنند. یکی از افرادی که از ارباب رجوع‌های آقای سلمان خدادادی بودند، به خاطر مسائلی، اقدام به تظلم خواهی کردند و ادعایی داشتند که شأن‌شان به لحاظ مسائل اخلاقی رعایت نشده است. آن خانم مراجعه کرده بودند به یکی از همکاران ما و پیگیری می‌کردند و به دلیل حفظ مرزها و عفاف، موضوع را با نماینده های خانم در میان می‌گذاشتند.»
 
فاطمه آلیا ادامه داد: «این موضوع اواخر مجلس هفتم جریان داشت و در مجلس مطرح شد. منتهی یک تداخلی با موضوع تحقیق و تفحص با قوه قضاییه پیدا کرد که اتفاقا آقای خدادای در همان گروه تحقیق و تفحص هم بودند
 
آلیا درباره توجیه این اتهامات توسط خدادادی نیز به ادعای سطحی خدادادی اشاره کرده و گفت:« ایشان (خدادادی) گفتند این حرفها همه اش اتهام است و افرادی در قوه قضاییه این اتهام را به من می زنند که موضوع تحقیق و تفحص از قوه را به حاشیه برانند و ما نیز از وی سوال می‌کردیم که در بین این تعداد از نمایندگان، چرا باید به تخریب شما بپردازند.»
 
بررسی اعتبارنامه در مجلس هشتم
این نماینده سابق مجلس بررسی اعتبارنامه سلمان خدادادی را اینگونه شرح داد: «این موضوع ادامه داشت تا اینکه مجلس هشتم تشکیل شد و ایشان مجدداً از همان حوزه انتخابیه (ملکان) رای آوردند. در این فاصله اطلاعات شفاهی و مکتوب درباره موضوع پیش آمده، از همان حوزه انتخابی ایشان برای ما می رسید که جزئیات را میگفتند و شهادت میدادند که آن ارباب رجوع مورد ظلم واقع شده است و از ما میخواستند که به قسم نمایندگی مان پایبند باشیم و اینطور نباشد که از ظالم حمایت کنیم
 
وی در ادامه افزود: «همین طور این مراجعات حضوری و تماس های مردم با ما ادامه داشت. حتی روحانیون آن منطقه حضوری به مجلس مراجعه کرده و با ما صحبت کردند. عده ای تلفنی با ما صحبت می‌کردند و عده ای هم حضوری به مجلس مراجعه می‌کردند. یادم هست که یک روزی هم یکی از ائمه جمعه منطقه هم حضوری به مجلس آمدند.»
 
آلیا ادامه داد «وقتی مراجعات بالا گرفت و اطلاعاتی از منابع موثق در منطقه به دست ما رسید، ما بدون آنکه از پیش قضاوت کنیم که ماجرا درست است یا غلط، در شروع مجلس هشتم که طبق آیین نامه اعتبار نامه های نمایندگان مطرح می‌شود، در شعبه‌ای به ریاست آقای حسینیان که من هم عضو آن شعبه بودم، و روال این است که یک به یک پرونده ها مطرح می‌شود، اگر در مورد پرونده‌ای انقلت و تاملی وجود دارد، آن پرونده را متوقف می‌کنند.»
 
پرونده در کمیسیون تحقیق
فاطمه آلیا گفتگوی خود را اینطور ادامه داد: «ما روی پرونده سلمان خدادادی اعتراض کردیم. تا در نهایت از همکاران دیگر ما در مجلس که این خانم هم به آنها مراجعه کرده بود، به شعبه مراجعه کرده و کلیه اطلاعات خود و جزئیاتی که آن ارباب رجوع گفته بود را در این رابطه برای شعبه، مکتوب نوشتند.
 
روال مجلس به این صورت است که هرگاه اعتبار نامه ای برای بررسی در شعبه، متوقف می‌شود، از شعبه نیز به کمیسیون تحقیق ارجاع داده می‌شود. وظیفه کمیسیون تحقیق هم این است که بر روی این اعتراض تحقیق بکند.»
 
آلیا در ادامه افزود: «در کمیسیون تحقیق نیز این موضوع با دقت نظر بالایی بررسی شد و تا کمیسیون تحقیق جمع بندی نظرات خودش را به هیئت رییسه ارائه بدهد، دو ماه به طول انجامید.»
 
حمایت اصلاح‌طلبان از نماینده مسئله دار!
فاطمه آلیا با اشاره به حمایت‌های اصلاح‌طلبان از خدادادی ادامه داد «البته در فاصله این دو ماه که کمیسیون تحقیق در حال بررسی موضوع بود، برخی از همکاران اصلاح‌طلب ما در مجلس سعی می‌کردند موارد را توجیه کنند و به نوعی با وساطت کردن، ماجرا را فیصله دهند
 
در بخشی دیگر آلیا از تهدید های خدادادی و حامیانش در مقابله با پیگیری های نمایندگان گفت: «حتی در یک روز، آقای سلمان خدادادی چند نفر از مردم حوزه انتخابیه شان را بسیج کرد که در حمایت از ایشان و به نوعی تهدید ما که پرونده را پیگیری می‌کردیم، در مقابل مجلس تجمع کنند. همه اینها در همین دو ماه مذکور بود
 
جمع‌بندی کمیسیون تحقیق و جلسه غیر علنی
جمع‌بندی کمیسیون تحقیق که به هیئت رییسه فرستاده شد، از آنجایی که موضوع مسائل اخلاقی بود و باید حیثیت افراد درگیر ماجرا مد نظر قرار می‌گرفت و حفظ می‌شد، جلسه مجلس در این باره غیر علنی تشکیل شد.
 
فاطمه آلیا درباره جلسه غیر علنی که برای بررسی اعتبارنامه سلمان خدادادی تشکیل شد، عنوان کرد: «در این جلسه غیر علنی، همه مسائل، البته با حفظ شئونات مطرح شد. حتی یکی از نمایندگانی که اطلاعات خود در ارتباط با موضوع را مکتوب و امضا کرده بود، یک قرآن با خود به جلسه آورده و به آن قسم خورد. یعنی قسم خورده شد که چنین اتفاقی افتاده و باید از کسی که مظلوم واقع شده بود، حمایت کرد.»
 
وی با اشاره به حمایت های مسعود پزشکیان از این نمانیده، افزود: «آن روز در جلسه غیر علنی، افرادی هم از ایشان(خدادادی) حمایت کردند. در واقع کسی از ایشان حمایت و به شدت دفاع کرد که اکنون رییس هیئت نظارت بر نمانیدگان است(اشاره به پزشکیان) و اکنون با این مسائلی که اخیراً پیش آمده است، این بوته آزمایش برای ایشان است که آیا در برخورد با این موضوع، هنوز قبیله گرایی سیاسی برایش در اولویت است یا حفظ آبروی مجلس و نظام برای ایشان اهمیت دارد.»
 
احساسی کردن فضای جلسه توسط اصلاح‌طلبان
آلیا ادامه داد«به هر حال در آن جلسه یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس که معروف است نهج البلاغه را حفظ است، در دفاع از آقای خدادادی شروع به شعر خواندن کرد. حتی آن شعر معروف «کاین جلوه در محراب و منبر می‌کنند، چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند» را خواندند و به نوعی ما را که پیگیر پرونده بودیم را به دو رویی متهم کردند
 
آلیا در بخشی دیگر از صحبت‌هایش گفت: «در آن جلسه با چنین اقداماتی، احساسات نمایندگان تحریک شد و غیر از حدود هفتاد نفر از نمایندگان که به اعتبارنامه آقای خدادادی رای ندادند، و اکثریت نمایندگان به اعتبارنامه ایشان رای دادند و از همین رو مرداد ماه همان سال، اعتبارنامه این نماینده تایید شد و آقای خدادادی به کارهای نمایندگی خودشان ادامه دادند.»
 
این نماینده سابق مجلس در ادامه از وثیقه گذاشتن یکی دیگر از نمایندگان برای آزادی خدادادی نیز گفت: «البته اواخر مجلس که ایشان به خاطر همان اتهام ها بازداشت شدند، یکی از نمایندگان که اتفاقاً در حال حاضر نیز از نمایندگان مجلس است، وثیقه‌ای گذاشتند و آقای خدادادی آزاد شد.»
 
آلیا درباره تایید صلاحیت خدادادی در نهمین دوره مجلس افزود: «دوره نهم مجلس ایشان(سلمان خدادادی) رد صلاحیت می‌شوند و در دوره دهم به هر حال تایید صلاحیت شدند و اکنون هم که این ماجرا. البته آن زمان که ما پیگیر پرونده بودیم، به شدت و بارها مورد تهدید قرار گرفتیم.»
 
او در پایان سخنان خود عنوان کرد: «امیدواریم و واقعاً آرزو می‌کنیم که این مسائلی که این روز ها مطرح شده است، شایعه بوده و صحت نداشته باشد. یعنی آن جایگاه مجلس و قداست نظام آنقدر برای ما مهم است که خب هر اتفاقی در داخل رخ دهد، ضد انقلاب و بیگانگان سعی میکنند که آن را به پای نظام بزند.
 
درحالی که هر شخصی، در هر رده‌ای از نظام و قوه ها خطایی مرتکب شود، این بدین معنا است که آن شخص خود را از خط انقلاب و نظام جدا کرده است. یعنی منافع خودش را به منافع نظام جمهوری اسلامی ترجیح داده است و دیگر نمی‌توان او را جزوی از این نظام دانست.»
 
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه