کجای این کشور کالا با ارز 4200 تومانی می‌دهند؟/ بازار را به حال خود رها کرده ایم/ نمایندگان نباید در بحث معیشت موضع سکوت بگیرند
کد خبر: ١٥٨٩٢٤ تاریخ انتشار: ٠٦ دي ١٣٩٧ - ١٩:٤٩
صفحه نخست » مطالب وسط
کجای این کشور کالا با ارز 4200 تومانی می‌دهند؟/ بازار را به حال خود رها کرده ایم/ نمایندگان نباید در بحث معیشت موضع سکوت بگیرند

چند روزی است که بار دیگر بازارهای ارز و طلا به تلاطم دچار شده است، هرچند که این اتفاق دیگر برای مردم ایران عادی شده است اما این نگرانی وجود دارد که با کوچک‌ترین جهش در این بازارها بار دیگر قیمت کالاها در بازار تحت تأثیر قرار بگیرد و در شرایطی که انتظار کاهش قیمت‌ها وجود دارد بار دیگر فروشندگان بر قیمت‌های موجود اصرار کنند.

 گروه اقتصادی صابرنیوز:محسن عرب اسدی:چند روزی است که بار دیگر بازارهای ارز و طلا به تلاطم دچار شده است، هرچند که این اتفاق دیگر برای مردم ایران عادی شده است اما این نگرانی وجود دارد که با کوچک‌ترین جهش در این بازارها بار دیگر قیمت کالاها در بازار تحت تأثیر قرار بگیرد و در شرایطی که انتظار کاهش قیمت‌ها وجود دارد بار دیگر فروشندگان بر قیمت‌های موجود اصرار کنند.

بااین‌حال این تلاطم دوام چندانی نداشته و امروز بار دیگر اوضاع به حالت سابق خود بازگشته است اما همچنان مطالبات مردم برای کاهش قیمت‌ها وجود دارد و مردم انتظار دارند همان‌گونه که با بالا رفتن قیمت ارز یک‌باره قیمت کالاها گران شد به همان نسبت نیز در زمان کاهش قیمت ارز قیمت‌ها کاهش داشته باشد.

محمدعلی پور مختار در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: در شرایط موجود بیشترین آسیب را کسانی را می‌بینند که درامدهای ثابت دارند، همه کالاها در بازار به هر میزان که افزایش قیمت داشته باشد به همان نسبت نیز به فروشنده سود دارد، بنابراین سود زیان این افراد از این طریق حاصل می‌شود.

وی گفت: اما اقشار کارمند و کارگر درامدشان با افزایش یا کاهش قیمت کالاها تغییر نمی‌کند و به همین دلیل در زمان افزایش قیمت‌ها بیشترین آسیب را این افراد می‌بینند.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان این موضوع را کنترل کرد گفت: چند روش برای این کار وجود دارد اول اینکه دولت نسبت به میزان تورمی که در بازار وجود دارد باید نسبت به افزایش حقوق اقدام کند این می‌تواند حتی در وسط سال هم رخ دهد، قوانین لازم برای ان کار هم وجود دارد و مجلس نیز چنین اجازه را به دولت داده است.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: دولت باید بازار ارز و طلا را کنترل کند، چه بخواهیم و چه نخواهیم بازارهای ما متأثر از قیمت ارز است، همه هم به این نکته اذعان دارند، جلسات مختلفی برای این موضوع در وزارت صنعت، اقتصاد و کمیسیون‌های مختلف مجلس به این منظور تشکیل‌شده است .

وی گفت: ما در مجلس آمادگی این راداریم که به دولت در کنترل قیمت‌ها کمک کنیم و تلاش همه ما این است که جلو تورم و اثربخشی تحریم‌ها گرفته شود.

پور مختار گفت: بودجه امسال نیز با نگاه بر این موضوع باید بسته شود و از طرف دیگر باید به اقشار کم درامد کمک شود و یک نگاه ویژه نیز باید به این سمت وجود داشته باشد.

همچنین امیر خجسته در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: ‌امروز شاهد رها شدن بازار و  قیمت‌های نجومی در رابطه با اقلام و اجناس هستیم. هم ما در بین مردم حضور داریم و سخنان مردم و نارضایتی که در بین مردم دیده می‌شود درزمینهٔ اقلام و اجناس و خوراکی‌هاست. چرا بازار به حال خود رهاشده است؟ چرا کسی قیمت‌ها را کنترل نمی‌کند؟ امروز هم سکوت کرده‌اند و عکس‌العملی نسبت به بالا رفتن قیمت اقلام و اجناس نشان نمی‌دهند.

وی در ادامه گفت:‌ ما امروز می‌بینیم قیمت گوشت تا 85 هزار تومان افزایش‌یافته است و کسی نیز قیمت آن را کنترل نمی‌کند. در زمینه سایر اقلام نیز همینگونه است. وقتی یک نفر به مغازه مراجعه می‌کند می‌گویند قیمت دلار افزایش یافته است و متناسب با قیمت دلار قیمت کالا نیز افزایش یافت است. آیا امروز واقعا دلار ۴۲۰۰ تومان در بازار وجود دارد یا دلار 12000 در حال معامله است؟

نماینده مردم همدان در مجلس ادامه داد:‌ امروز نارضایتی در بین مردم دیده می‌شود که ناشی از بالارفتن سرسام‌آور قیمت اجناس است. امروز مجلس می‌خواهد بگوید در این زمینه چه اقدام انجام داده است. تیم اقتصادی دولت و دستگاه‌های نظارتی و تعزیرات باید بگویند در کدام بخش قیمت گذاری انجام داده‌اند و پاسخگو باشند چرا به داد مردم نمی رسند. امروز هر صنف  و مجموعه‌ای خودش شخصا قیمتگذاری انجام می‌دهد و کسی به فکر مردم نیست.

خجسته افزود: قیمت‌هایی که امروز در بازار دیده می شوند اگر کنترل نشوند و برنامه ریزی دقیقی در این زمینه صورت نگیرد و نظارت مجلس وجود نداشته باشد آینده خوبی را رقم نخواهد زد. نباید اجازه داد که بیشتر از این به مردم فشار وارد شود. با بالا رفتن قیمت دلار و بی ارزش شدن پول ملی ارزش حقوق دو میلیون تومان به یک میلیون تومان تبدیل شده است و فشار تورم روی دوش مردم است. امروز مردم منتظر اقدام از سوی دولت و  مجلس هستند.

وی تصریح کرد:  امروز مشکل مهم جامعه ما و آمریکای داخلی گرانی‌های موجود در بازار است. ما از آمریکا و اسرائیل آسیب ‌ نخواهیم ندید اما نارضایتی‌هایی که مسبب آن هستیم و همه نسبت به آن سکوت کرده‌اند به ما آسیب خواهد زد. از دولت و مجلس می‌خواهم به طور اضطراری قیمت‌ها را کنترل کند و متناسب با درآمد مردم  آن را تنظیم کند. باید برای معیشت مردم و کنترل بازار جلسه‌ای اضطراری تشکیل شود





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه