طوفان جلیقه‌زردها در فرانسه پلیس و ارتش وحشیانه به جان معترضان افتادند
کد خبر: ١٥٨٦٩٣ تاریخ انتشار: ١٧ آذر ١٣٩٧ - ١٧:٣٧
صفحه نخست » تیتر یک
طوفان جلیقه‌زردها در فرانسه پلیس و ارتش وحشیانه به جان معترضان افتادند

 طوفانی که همه انتظارش را داشتند دیروز در فرانسه به جریان افتاد و مخالفین نظام سرمایه‌داری موسوم به «جلیقه‌زردها» به خیابان‌ها ریختند. نزدیک به 90 هزار پلیس و نیروی ارتش فرانسه به کمک 10 هزار زره‌پوش نیز در سرکوب معترضان سنگ‌تمام گذاشتند!
سرویس خارجی-

دی ماه سال گذشته در حالی که عده‌ای در ایران با سوءاستفاده از مطالبات به حق مردم آشوب کرده بودند از سوی برخی کشورهای اروپایی به ویژه دولت فرانسه واکنش‌های مداخله‌جویانه زیادی شد. وزیر خارجه فرانسه از آنچه «تعداد زیاد بازداشت‌شدگان» در اعتراضات ایران نامید ابراز نگرانی کرد و گفت: «حق اعتراضِ آزادانه یکی از حقوق بنیادین است.»
وی ادامه داد: «حقوق بشر یکی از اولویت‌های اصلی در گفت‌وگوهای فرانسه با مقامات ایران در هفته‌های بعد خواهد بود.» پاریس در اقدام بعدی، اگرچه نه به صراحت اما به گونه‌ای وانمود کرد که لودریان وزیر خارجه به نشانه اعتراض نسبت به برخورد نیروهای انتظامی ایران با معترضان سفر خود به تهران را به تعویق انداخته است. حتی زمانی که نشست شورای امنیت با موضوع اعتراضات داخلی ایران تشکیل دادند! نماینده فرانسه گفت: «ما از اتفاقات روزهای اخیر در ایران نگرانیم.»
در آستانه یک‌سالگی آشوب‌ها در ایران اما حالا دولت فرانسه که برای سایر دولت‌ها نسخه می‌پیچید که چگونه با آشوب‌ها برخورد کنند، خود دچار آشوب شده و در طول چهار هفته‌ای که از اعتراض «جلیقه‌زردها» می‌گذرد، در وحشیانه‌ترین شکل ممکن در حال سرکوب آنها هستند. طبق گزارش‌ها، بیش از 4 هزار نفر زخمی یا دستگیر شده‌اند و هر لحظه این آمار در حال اضافه شدن است.
هفته گذشته دولت ماکرون از ترس ادامه اعتراض‌ها رسما اعلام کرد که قانون افزایش قیمت سوخت را کاملا کنار گذاشته است. اما جلیقه‌زردها می‌گویند بازهم به خیابان‌ها خواهند آمد.
نخست‌وزیر فرانسه برای ایجاد رعب و وحشت بین معترضان اعلام کرده بود که نزدیک به 90 هزار پلیس و نیروهای ارتش را در سراسر کشور و از جمله پاریس مستقر کرده است. دولت فرانسه همچنین گفته بود. که دهها مکان گردشگری و مهم پاریس از جمله موزه لوور و برج ایفل را برای روز شنبه تعطیل کرده است. ولی دیروز طوفان جلیقه‌زردها محاسبات دولت فرانسه را به هم ریخت. پلیس، نیروهای ارتش و نیروهای امنیتی فرانسه نیز علی‌رغم ژست‌هایی که دولت ماکرون چندی پیش در مورد آشوب‌های ایران داشت در سرکوب مردم کم نگذاشتند.
700 تن بازداشتی تنها در یک روز
با وجود گذشت چهار هفته از شعله‌ور شدن اعتراض شهروندان فرانسه به سیاست‌های اقتصادی دولت، خیابان‌های مرکزی شهر پاریس دیروز بار دیگر شاهد حضور گسترده معترضان بود. در همان ساعات اولیه درگیری در پی مقابله نیروهای امنیتی فرانسه با معترضان  از صبح دیروز شنبه تاکنون، پلیس بیش از 700 نفر از تظاهرکنندگان را بازداشت کرده است. نهادهای دولتی و امنیتی فرانسه در تلاش برای مقابله با تظاهرات ضد سیاست‌های اقتصادی دولت، تا ساعتی پیش از آغاز اعتراضات پاریس، 278 نفر دیگر را بازداشت کرده بودند. معترضان دیروز به جای مطالبات در مورد کاهش قیمت سوخت این بار نه تنها خواهان تغییر سیاست‌های اقتصادی دولتمردان شدند، که خواهان برکناری امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه شدند. در تصاویر منتشر شده از اعتراضات، جلیقه‌زردها اعتراضات خود را «سومین انقلاب بعد از انقلاب 1789» و شورش‌های 1968 اعلام کرده‌اند.
افشای نقشه‌های پلیس
همزمان با گسترش درگیری‌ها و زد و خوردها بین معترضان و نیروهای امنیتی پلیس پاریس اعلام کرد بخشی از نقشه‌ها و برنامه‌های امنیتی پلیس روی اینترنت افشا شده است. دادسرای پاریس تحقیق در مورد «سرقت اطلاعات» را آغاز کرده است. اطلاعات محرمانه‌ای که در فضای مجازی پخش شده شامل برنامه‌ریزی‌های فنی پلیس برای حفظ امنیت و آرامش بوده است. اما پلیس پاریس می‌گوید که لو رفتن این اطلاعات را در نظر گرفته و اقدامات خود را با توجه به این رویداد غیرمنتظره تنظیم کرده است. مقامات قضایی پاریس همچنین گفته‌اند مردی که مظنون به سرقت یک تفنگ پلیس است بازداشت شده است. به گفته دادستان پاریس این «سلاح جنگی» که در موارد مبارزه با تروریسم استفاده می‌شود، روز شنبه گذشته در شرایطی همراه با «خشونتی‌ باورنکردنی» دزدیده شد. این سلاح هنوز پیدا نشده اما یک نفر به اتهام سرقت و «اقدام به قتل» بازداشت شده است. هویت این فرد و جزییات سرقت اعلام نشده است. همزمان با اعتراضات فرانسه گزارش‌ها از بلژیک و هلند نیز حاکی است در این کشورها نیز مردم به خیابان‌ها ریخته‌اند و با پلیس درگیر شده‌اند. آنها هم خواستار کناره‌گیری دولت‌هایشان هستند.
اتحادیه پلیس به اعتراض‌ها پیوست
همزمان با اینکه دولت فرانسه هزاران پلیس و نیروی ارتش را برای مقابله با این شورش‌ها بسیج کرده است، اتحادیه کارکنان نیروی پلیس فرانسه موسوم به «ویگی» نیز اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی دست به اعتصاب می‌زند؛ این خبر را الکساندر لانگلوئی، دبیرکل این اتحادیه اعلام کرده است. برگزاری این اعتصاب در شرایطی اعلام شد که جلیقه‌زردها قرار است امروز بار دیگر و در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت فرانسه به خیابان‌های پاریس بریزند.
دبیرکل اتحادیه پلیس فرانسه متذکر شد که پلیس قرار نیست به معترضان جلیقه زرد بپیوندد، اما قصد دارد از آنها حمایت کند. چهارشنبه گذشته اتحادیه‌های کامیون‌داران و کشاورزان فرانسه اعلام کرده بودند قصد دارند علیه سیاست‌های اقتصادی دولت ماکرون دست به اعتراض و اعتصاب بزنند.
پیش‌بینی رهبر انقلاب
رهبر انقلاب حدود 7 سال پیش، پیش‌بینی چنین روزهایی را می‌کرد. ایشان در بحبوحه بیداری اسلامی در منطقه گفتند: «فقط این نیست که در کشورهای شمال آفریقا و منطقه غرب آسیا که امروز ما در آنجا قرار داریم حرکات بیداری‌ای به وجود آمده باشد. این حرکت بیداری تا قلب اروپا خواهد رفت. آن روزی پیش خواهد آمد که همین ملت‌های اروپایی علیه سیاستمداران و زمامداران و قدرتمندانی که آنها را یکسره تسلیم سیاست‌های فرهنگی و اقتصادی آمریکا و صهیونیسم کردند، قیام خواهند کرد. این قیام حتمی است.»
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه