رئیس‌جمهور از سخنان و رفتار پوپولیستی خوشش آمده
کد خبر: ١٥٨٦٧٢ تاریخ انتشار: ١٥ آذر ١٣٩٧ - ١٤:٠٩
صفحه نخست » تیتر یک
بررسی تغییر رفتار «حسن روحانی» در سفرهای استانی؛
رئیس‌جمهور از سخنان و رفتار پوپولیستی خوشش آمده

«محمود احمدی نژاد» در پایان عمر 8 ساله دولت های نهم و دهم ، حدود 107 سفر استانی در کارنامه دولتش به ثبت رساند؛ موضوعی که نشان می داد او و دولتش در طول 8 ساله ای که مدیریت عالی اجرایی کشور را بر عهده داشتند، بیش از 3 بار به همه استان های کشور سرکشی کرده اند؛ سفرهایی که بنا به گفته مقامات دولت روحانی 211 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام بر روی دست کشور گذاشته است.

 
گروه سیاسی صابرنیوز: «محمود احمدی نژاد» در پایان عمر 8 ساله دولت های نهم و دهم ، حدود 107 سفر استانی در کارنامه دولتش به ثبت رساند؛ موضوعی که نشان می داد او و دولتش در طول 8 ساله ای که مدیریت عالی اجرایی کشور را بر عهده داشتند، بیش از 3 بار به همه استان های کشور سرکشی کرده اند؛ سفرهایی که بنا به گفته مقامات دولت روحانی 211 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام بر روی دست کشور گذاشته است.

به گزارش «تابناک»، در سال 86 و پس از آنکه انتقادات برخی سیاسیون نسبت به انجام سفرهای استانی از سوی دولت نهم را شاهد بودیم، رهبر انقلاب از حضور مسئولان در بین مردم و آشنایی آنان با مشکلات در نقاط مختلف کشور دفاع کردند. ایشان در سال 86 و در دیدار با اعضای هیات دولت، استانداران و مدیران اجرایی سراسر کشور با اشاره به سفرهای استانی رئیس جمهور و هیأت دولت، این اقدام را بسیار برجسته، لازم و خوب ارزیابی کردند و افزودند: انسان تعجب می کند از برخی افراد که چگونه چنین اقدام خوب و ارزشمندی را زیر سؤال می برند در حالی که با سفرهای استانی، دولت از نزدیک با حقایق و مشکلات نقاط مختلف کشور آشنا می شود.

نظر رهبری درباره سفرهای استانی

رهبر انقلاب با تاکید بر لزوم اجرای دقیق مصوبات سفرهای استانی تصریح کردند: مسئولان اجرایی اعم از استانداران، فرمانداران و مدیران بخشهای گوناگون باید اجرای مصوبات را به طور جدی پیگیری کنند و اگر دولت در جایی احساس کند برخی مصوبات اجرا شدنی نیست، به صراحت به مردم اعلام کند و دلایل آن بیان شود تا امید مردم به صداقت، پشتکار و توانایی مسئولان متزلزل نشود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در 13 دی ماه 86 نیز به سفرهای استانی در دولت نهم اشاره کرده و اظهار داشتند: «وقتى انسان می‌رود به یک شهرى، میرود به یک استانى، مى‌نشیند با یک مردمى، مى‌نشیند با یک مجموعه‌ى جوانى، مى‌بیند گزارشها با آنچه که واقعیت است، تفاوتهائى دارد. انسان آنچه که مى‌بیند و میشنود، از گزارش خیلى باارزش‌تر است. این کار را امروز دولت دارد میکند. به همه جاى کشور سفر می‌کنند.»

سفرهایی که 211 هزار میلیارد تومان تعهد ایجاد کرد

در پیش گرفته شدن این رویه که از سوی دولت های نهم و دهم که از ابتدا تا انتها با تفاوت هایی مواجه شد، در نهایت به برپایی 107 سفر استانی انجامید. هرچند بسیاری اعتقاد داشتند که رفتار رئیس دولت های نهم و دهم در جریان این سفرها پوپولیستی بوده و مصوبات بی پشتوانه ای که 211 هزار میلیارد تومان روی دست دولت بعدی خرج گذاشته، این مساله را تائید می کند.

 

در جریان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم موضوع انجام سفرهای استانی یکی از مسائلی بود که کاندیداها در مورد آن به اظهار نظر پرداختند. هرچند قریب به اتفاق آنها علیرغم اعتقاد به اصل موضوع لزوم حضور مسئولان و دولتمردان در بین مردم و سرکشی آنان به نقاط مختلف کشور به منظور آشنایی با مشکلات، بر این عقیده بودند که باید تفاوت هایی در نحوه انجام این سفرها صورت بگیرد تا آن را از حالت پوپولیستی خارج کند.

مقامات دولت روحانی درباره سفرهای استانی مورد نظرشان چه می گفتند؟

پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، مقامات مسئول دولت روحانی در ارتباط با انجام سفرهای استانی نظیر «محمد شریعتمداری» معاون اجرایی وقت رئیس جمهور، «محمد رضا صادق» مشاور رسانه ای سابق رئیس جمهور و همچنین «محمد باقر نوبخت» سخنگوی وقت دولت تاکید داشتند که سفرهای استانی در دولت روحانی هم ادامه خواهد یافت؛ اما قطعا تغییراتی در شکل انجام این سفرها و همچنین موضوع تصویب مصوبات خواهیم بود تا مشکلات ناشی از سفرهای استانی در دولت قبل را شاهد نباشیم.

اولین سخنان «حسن روحانی» پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری در ارتباط با سفرهای استانی بر می گردد به زمان گزارش دهی 100 روزه از عملکرد دولت تدبیر و امید که او سخنان قابل تاملی در خصوص سفرهای استانی گفت. روحانی درباره سفرهای استانی در دولت احمدی نژاد گفت که « در این هشت سال در سفرهای استانی میزان تعهدات 211 هزار میلیارد تومان است».

وی یادآورشد که «از این تعهدات تنها 32 درصد محقق شده و 68 درصد برای دولت بعدی باقی مانده است. رئیس دولت یازدهم تاکید کرد که «اگر کشور با سطح درآمد دولت احمدی نژاد پیش برود، 16 سال دیگر زمان برای عمل به تعهدات ایجاد شده در سفرهای، نیاز است؛ اگر با همین پول و درآمد کشور طی هشت سال گذشته ادامه دهیم 16 سال دیگر عمل به این تعهدات طول خواهد کشید.»

پس از آن بود که «محمد شریعتمداری» معاون اجرایی وقت رئیس جمهور آشکارا از تغییر رویکرد و شیوه برگزاری سفرهای استانی دولت تدبیر و امید سخن گفت و تاکید کرد که «سفرهای استانی قرار است به لحاظ شکلی و ماهوی تغییرات اساسی نسبت به ادوار گذشته و سفرهای رؤسای جمهوری گذشته داشته باشد.»

وی درباره نقش کابینه در این سفرها نیز تصریح کرد که «در این سفرها قرار نیست که هیات دولت و وزیران جایگزین مقامات محلی شوند و بجای آنان تصمیم‌گیری کنند. همچنین در این سفرها برنامه ریزی برای استقبال از رئیس جمهور و هیات وزیران صورت نمی‌گیرد.»

شریعتمداری عنوان کرد که «در این سفرها وعده های نشدنی که برای مسئولان محلی تعهد ایجاد کند داده نمی شود، بنابراین برنامه ریزی گسترده ای برای انجام سفرها صورت گرفته که نهایت بهره وری و نتیجه مطلوب را داشته باشد. در این سفرها برنامه ریزی برای دیدارهای مردمی که منجر به ارائه صدها هزار نامه غیرقابل پیگیری شود که تعهدات دست و پاگیر برای مسئولان محلی ایجاد کند انجام نشده است و موضوعات کلان در دستور کار قرار می گیرد.»

رفتار روحانی میل به پوپولیست شدن دارد

حالا 5 سال از آغاز بکار دولت تدبیر و امید می گذرد و همچنان سفرهای استانی پابرجاست. درست است که تفاوت هایی در نحوه انجام این سفرها را شاهد هستیم و بویژه در سفرهای اول روحانی و اعضای دولتش شدیدا پرهیز و مراقب می کردند تا مبادا اقدام و رفتاری انجام بدهند که یادآور رفتارها و کارهای احمدی نژاد و همراهانش در این سفرها باشد، اما گویا به مرور این روند و رویه به دست فراموشی سپرده شده است.

اگرچه دیگر شاهد مصوبات فله ای و زیاد در جریان سفرهای استانی نیستیم، اما بازهم مصوباتی تصویب می شود. بهتر بود که بجای تصویب مصوبه جدید دولت تمام تمرکزش را بر تکمیل مصوباتی که بنا به گفته روحانی اتمام آن حداقل 16 سال طول خواهد کشید، می گذاشتند تا هرچه زودتر شاهد جمع شدن بساط پروژه های نیمه تمام و نصفه کاره در کشور باشیم.

هرچند دولت بنایی بر گرفتن نامه از مردم ندارد، اما مردم به تصور اینکه با نامه نگاری شاید مشکل شان حل بشود، همچنان نامه هایی را در سفرهای استانی می نویسند و تلاش می کنند آن را به دست مقامات دولتی برسانند، اما متاسفانه اگرچه گفته شده بود برای حفظ کرامت مردم دیگر شاهد مراسم استقبال از رئیس جمهور و تعطیلی مدارس و ادارات نخواهیم بود، اما در سفرهای استانی اخیر دولت و به برکت شبکه های اجتماعی فراخوان ها و دستورات دولتی را در این زمینه شاهد هستیم.

از همه مهمتر اینکه حداقل در 4 سال اول دولت روحانی لحن سخنان رئیس جمهور در اجتماع های مردمی کمتر میل به بیان و انجام رفتارهای پوپولیستی داشت، اما در سفرهای دور دولت دوازدهم، گویا رئیس جمهور رویه قبلی خود را کنار گذاشته و میل به بیان سخنان و انجام رفتارهای پوپولیستی پیدا کرده است که آخرین آن را می توان در جریان سفر «حسن روحانی» به استان محل زادگاهش به کرات مشاهده کرد.





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه