ابهامات جدی در فعالیت‌های نشست دوره‌ای اساتید/ از منبع مالی مشکوک نشست تا رفتارهای دوگانه با مرجعیت شیعه
کد خبر: ١٥٧٧٥٣ تاریخ انتشار: ٢١ فروردين ١٣٩٧ - ١٢:٣٥
صفحه نخست » آخرین اخبار
ابهامات جدی در فعالیت‌های نشست دوره‌ای اساتید/ از منبع مالی مشکوک نشست تا رفتارهای دوگانه با مرجعیت شیعه

جامعه حوزوی کشور در انتظار پاسخگویی و روشنگری سردمداران نشست دوره‌ای اساتید راجع به ابهامات جدی در منبع مالی آن تشکیلات و همچنین حضور افراد بدسابقه در راس آن نشست هستند و پرسش مهم اینجاست که آیا کسانی در قالب نشست دوره‌ای به دنبال مرجع‌تراشی برای ملت مسلمان هستند؟!

پس از تصمیم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بعنوان عالی‌ترین نهاد حوزوی برای ایجاد یک مجمع عمومی، متشکل از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه و إهمال مسئولین امر در امتثال این امر ضروری، در سویی دیگر تشکلی بوجود آمد تا اساتید سطوح عالی قم را از پراکندگی خارج کرده و به صنف اساتید حوزه نظمی تشکیلاتی ببخشد که بعدها این حرکت "نشست دوره‌ای اساتید" نام گرفت. گردهمایی های مختلف، جلسه با مراجع عظام تقلید و پرداخت شهریه‌ی قابل توجه از سری اموراتی است که در این تشکیلات صورت می‌گیرد.
رفته رفته رفتارهایی از برخی دست‌اندرکاران نشست صورت گرفت که علماء، اساتید و بدنه طلاب را نسبت به نیّت واقعی موسّسین این نشست دچار تردید کرد و روز به روز به این ابهامات افزوده شد تا جایی که بوی رفتارهای سکولاریستی و منفعت‌طلبانه از جهت‌گیری‌های این نشست به مشام می‌رسید و مدتی است سوالات و ابهامات پیچیده‌ای در مورد نشست، ذهن علماء، اساتید، طلاب و جامعه نخبگانی کشور را درگیر خود کرده است. در این نوشته سعی شده برخی از این پرسش‌ها و ابهامات مطرح گردد تا شاید از سوی اعضای کلیدی نشست مذکور پاسخ‌های روشن‌کننده ارائه شود و ابهامات مرتفع گردد.

🔹رفتارهای دوگانه با ساحت مقدس مرجعیت
از کلید‌واژه‌هایی که کثیرا بر لسان اعضای اصلی این نشست با تفخیم و تعظیم جاری می‌شود مساله مقام رفیع مرجعیتِ تشیع است و همچنین آن عزیزان جلسات مختلفی را در حضور برخی از مراجع معظم تقلید برگزار کردند، اما رفتارهای دوگانه و نفاق گونه مسئولین نشست دوره‌ای اساتید با مراجع معظم تقلید سبب ابهامات جدّی در اهداف اعزّه شده است. آیت الله العظمی مکارم شیرازی از بزرگانی بود که از ابتدا با اطمینان به نیت برگزارکنندگان نشست دوره‌ای اساتید، از همکاری با آنان دریغ نکردند لکن پس از تشکیل مجمع عمومی که با دستور رهبری انجام گرفته بود، ایشان از تشکیلات نشست دوره‌ای خواستند به مجمع بپیوندند و خود را ذیل جامعه مدرسین تعریف کنند تا کار با نظم و قوت بیشتری ادامه یابد اما در عین ناباوری برای خواسته این مرجع عظیم‌الشان ارزشی قائل نشدند، بلکه پس از آنکه این مرجع تقلید حمایت‌های مادی و معنوی خود را از نشست قطع کردند مورد بی‌مهری و در مواردی بی‌احترامی اعضای کلیدی نشست قرار گرفتند. این نمونه‌ای از رفتارهای دوگانه با ساحت مرجعیت است که ظاهرا آقایان مراجع را تا جایی واجب التعظیم می‌دانند که اموراتشان پیش برود.

🔸پلی برای مرجعیت!
حرکت‌هایی در طول این سال‌ها از دست‌اندرکاران نشست سر زد، که برای همه این پرسش را ایجاد کرد که آیا _نستجیربالله_ کسانی در پوشش کمک به حوزه و اساتید در تلاش‌اند که هر چه زودتر خود را بعنوان مرجع تقلید به جامعه حوزوی معرفی کنند؟ رفتارهایی همچون شهریه دادن آنهم به مبلغی بیش از بسیاری از مراجع چه معنایی می‌تواند داشته باشد بجز تضعیف مرجعیت و کسب پایگاه در میان اساتید محترم؟ آیا از آغاز تاریخ حوزه‌های علمیه سابقه داشته است که کسانی به غیر از مراجع عظام، دست به چنین کاری بزنند و بخواهند خود را در ردیف آن بزرگان قرار دهند؟ برای علماء و طلاب جای سوال است این مبالغ کلان که قسمتی بطور ماهانه و بخشی در جلسات عمومی نشست توزیع می‌شود از چه منبعی و با چه پشتوانه‌ای تامین می‌گردد؟ اینکه شنیده شده مبالغی از سوی فردی آمریکایی از طریق پاکستان تحت عنوان وجوهات شرعیه برای یکی از اعضای ارشد نشست دوره‌ای اساتید ارسال می‌شود صحیح است؟ امید است راجع به این ابهامات جدی روشنگری صورت گیرد.

🔹لزوم موضع‌گیری نسبت به برخی اعضای نشست
دلسوزان باید خط خود را از افراد بدسابقه‌ی حاضر در راس نشست دوره‌ای جدا کنند. چرا فردی که در علن بر خلاف مواضع نظام اسلامی و رهبری موضع می‌گیرد و آشکارا در شبکه‌های منتسب به تشیع انگلیسی ظاهر می‌شود، از اعضای ارشد این نشست است. چرا‌ نسبت به این فردی که هزینه‌های مالی "اللهیاری" _طلبه‌ی نیویورک نشینی که به همه مراجع توهین می‌کند_ را تامین می‌کند، موضعگیری نشده است؟
چرا برخی دیگر از اعضاء با موسسه‌ای که به نام مرحوم آیت الله العظمی خوئی در لندن وجود دارد که بی‌پروا با دولت بریتانیا و دستگاه امنیتی آن در ارتباط است و نخست‌وزیر انگلستان از آن بازدید نموده است عضو هیئت امناء هستند؟ اینکه آن موسسه به جوانان مسلمان آن دیار یکی از اعضای کلیدی نشست را بعنوان عالم و مرجع معرفی می‌کند جای نگرانی ندارد؟


🔸نکته پایانی
باید توجه داشت که بسیاری از افرادی که در گردهمایی‌های نشست دوره‌ای شرکت داشته‌اند از اهداف پشت صحنه این نشست آگاهی ندارند و نیتی جز خدمت و دلسوزی برای قشر محترم اساتید نداشته‌اند. اما این گروه نباید اجازه دهند تا عده‌ای در پوشش نشست دوره‌ای اساتید به دنبال اهداف ناصحیح و شخصی خود باشند و دلسوزان باید در صدد آن برآیند که ابهامات مطرح شده در این نوشته مرتفع گردیده و اذهان عمومی پاسخ داده شود.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه