مستند ایرانگردی و برنامه بوی عیدی بیشتر از حد انتظار/افتادن علی ضیاء در کارهای تکراری
کد خبر: ١٥٧٧٣٤ تاریخ انتشار: ٢٠ فروردين ١٣٩٧ - ١٩:٣٣
صفحه نخست » آخرین اخبار
مستند ایرانگردی و برنامه بوی عیدی بیشتر از حد انتظار/افتادن علی ضیاء در کارهای تکراری

اگر قرار است که علی ضیاء برنامه سال تحویل 98 را جلوی دوربین ببرد حداقل 2ماه قبل از آن نباید کار دیگری در اجرا داشته باشد تا تمرکز لازم برای تولید برنامه ای مخاطب پسند داشته باشد.

گروه سینما و تلویزیون صابرنیوز: بر اساس آخرین نتایج آرای مردم تا ظهر یکشنبه 19 فروردین 10 فرد و برنامه‌ای که بیشترین آرای جشنواره نوروزی سین سیما در گروه‌های 10 گانه کسب کردند، به ترتیب تعداد آرا عبارتند از:

مهران مدیری 1 میلیون و 400 هزار رای 
کودک شو ١ میلیون و ١٠٠ هزار رای
دورهمی ٩٢٥ هزار رای
سروش جمشیدی  ٨٥٢ هزار رای
شب فیروزه‌ای ٧٣٠ هزار رای
پایتخت ٧١٠ هزار رای 
فریدون آسرایی ٥٣٠ هزار رای
ریما رامین‌فر ٣٧٢ هزار رای
ایرانگرد ٣٢٥ هزار رای 
الهه پرسون ٢١٠ هزار رای

و دیگر اینکه طبق آخرین نظرسنجی صورت گرفته در مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما که از افراد بالای 12 سال استان‌های مختلف کشور انجام شده، 66.6 درصد از مردم به تماشای ویژه برنامه‌های تحویل سال تلویزیون نشسته‌اند.
بنا بر این گزارش، در این میان برنامه «بهارنارنج» با 43 درصد بیننده و 85 درصد رضایت پربیننده‌ترین برنامه تحویل سال تلویزیون بوده است.
همچنین احسان علیخانی با کسب 41 درصد آراء مردمی توانسته عنوان بهترین مجری برنامه‌های تحویل سال را نیز از آن خود کند.

اینکه احسان علیخانی با برنامه تحویل سال نو در صف اول اقبال عمومی قرار گرفته موضوعی است که باید توسط مورد بررسی مدیران وتصمیم سازان صدا وسیما قرار گیرد که آیا علیخانی به عنوان مجری وبرنامه ساز فوق العاده ای عملکرده است یا دیگر برنامه های سازمان آن جاذبه نداشته اند .

به طور مثال مدیران شبکه اول به علی ضیاء چند سالی است که اعتماد کردند و سکان  برنامه تحویل سال نو را به او سپرده اند اما متأسفانه اگر لوگوی 1397 در پایین این برنامه درج نمی شد با برنامه های سال گذشته به خاطر تکرار مکررات و شوخی های کلیشه ای اشتباه گرفته می شد .
شاید تفاوت علیخانی و با ضیاء و دیگران در این باشد که علیخانی سعی در پرهیز از روزمرگی دارد برای همین در طول سال برنامه های مشخصی را جلوی دوربین می برد اما علی ضیا و یا حتی رشیدپور (که نگارنده به هوش و استعداد او معتقد است) به دلیل اجرای روزانه کمتر وقت برای اضافه کردن معلومات و استفاده از نوآوری های جدید دارند .

اینکه سیاست مدیران سازمان در این مورد چیست مسئله ای که باید درباره آن شفاف برای اذهان عمومی توضیح دهند که چه ضرورتی دارد که مهمترین شبکه رسانه ملی در بهترین زمان سال فردی برای اجرا انتخاب کند که کمترین فرصت برای تفکر برای تولید کارهای بهتر را داشته است .

اگر قرار است که علی ضیاء برنامه سال تحویل 98 را جلوی دوربین ببرد حداقل 2ماه قبل از آن نباید کار دیگری در اجرا داشته باشد تا تمرکز لازم برای تولید برنامه ای مخاطب پسند داشته باشد.

اگر امثال علی ضیاء را سرمایه ملی قلمداد کنیم باید شرایط را برای رشد و ترقی بیشتر آنها فراهم کنیم و اینکه به ایشان به هر دلیلی برنامه جهت اجرا داده شود عاملی جهت تکرار بدون پشتوانه وی می گردد می شود و این همان سرمایه سوزی است که باید مدیران رسانه ملی با تدبیر از این موضوع جلوگیری کنند

مدیران شبکه اول امیداور بودند با روی آنتن رفتن پایتخت 5 که دیگر نامی در افکار عمومی پیدا کرده بتواند مخاطبین فراوانی برای شبکه به همراه داشته باشد ولی انتقاداتی که  به این سریال در فضای مجازی و رسانه ها شد نتواست تا حدود زیادی پیش بینی ها را محقق کند که نگارنده در این خصوص نیز معتقد است افتادن عوامل پایتخت 5 به دام کلیشه و روزمرگی مهمترین عامل عدم و تکرار موفقیت های گذشته در پایتخت 5  بوده است.

اما در همین شبکه برنامه های مانند مستند ایرانگردی و یا بوی عیدی بیشتر از حد انتظار توانستند مخاطب داشته باشند که شاید مهمترین علت آن دوری از کلیشه وتکرارعوامل برنامه ساز مجموعه های ذکر شده، باشد (بوی عیدی که شاید موفقترین برنامه ترکیبی سازمان بتوان معرفی کرد در نظرسنجی برای برنامه های نورزوی جایی ندارد و مشخص نیست چرا این برنامه به عنوان کاندید شرکت مسابقه نظرسنجی مردمی مدیران شبکه اول انتخاب نکرده اند  و اصرا به تصمیمات اشتباهی که در گذشته گرفته اند )

با حضور ماهواره ، شبکه های اجتماعی و تلویزیون های تعاملی حفظ وافزایش مخاطبین رسانه ملی از وظایف اصلی مدیران آن سازمان است که این مهم با موقعیت سنجی و تزریق برنامه های مخاطب پسندی که در چهارچوب ارزش ها باشد ودوری از تکرار و کلیشه کاری به دست می آید




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه