2018 June 23 - شنبه 02 تير 1397

وحدت حوزه و دانشگاه در زمینه علوم انسانی معنا ندارد/ تشکیل یک سمن متشکل از علمای حوزه و دانشگاه برای تحقق عدالتخواهی
کد خبر: ١٥٢٥٧٦ تاریخ انتشار: ٢٦ آذر ١٣٩٦ - ١٢:٣١
صفحه نخست » مصاحبه و گفتگو
حجت الاسلام و المسلمین اکبرنژاد در گفتگو با صابرنیوز:
وحدت حوزه و دانشگاه در زمینه علوم انسانی معنا ندارد/ تشکیل یک سمن متشکل از علمای حوزه و دانشگاه برای تحقق عدالتخواهی

مدیر موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی گفت: اگر بخواهیم وحدتی باشد باید یک جایگاه در علوم انسانی داشته باشیم و آن حوزه است نه دانشگاه، البته الان از این فضا خیلی فاصله داریم و مقصر را حوزه می دانم.

حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی اکبرنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار صابر نیوز با اشاره به اینکه وحدت در هر مجموعه و هر طیفی معنای خودش را دارد گفت: وحدت بین حوزه و دانشگاه هم تناسب معنایی خودش را دارد، این تناسب معنایی را در ویژگیها و درون مایه‌های طرفین باید پیدا کرد.

مدیر موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی با بیان اینکه حوزه و دانشگاه را در درجه نخست دو نهاد علمی و در درجات بعد اجتماعی و سیاسی می‌بینیم اظهار داشت: این دو نهاد ذاتا علمی هستند و وحدت بین این دو را باید در همین راستا معنا کنیم یعنی یک تعامل سازنده علمی در راستای هدف مشترک که مسیر بندگی خدا و پیشرفت جامعه در راه اهداف الهی و انسانی است.

وی خاطرنشان کرد: این تعبیر که بگوییم وحدت حوزه و دانشگاه و کل دانشگاه را باهم در تعامل با حوزه ببینیم یک نگاه کلی است که کارگشا نیست.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در مباحث دانشگاهی باید یک تفصیلی بین علوم انسانی و علوم پایه قایل بشویم ابراز کرد: علوم انسانی دوئیتی بین حوزه و دانشگاه ندارد که بخواهیم آن را به وحدت برسانیم، اینکه فکر کنند یک چیزی بنام علم اقتصاد در دانشگاه است و یک چیزی به اسم فقه در حوزه است و فقها و اقتصاددانها باید دور هم بنشینند تا به یک ایده مشترک اقتصاد اسلامی برسند تصوری غلط است و تا امروز جواب نداده است.

حجت الاسلام و المسلمین اکبرنژاد با تاکید بر اینکه در حوزه علوم انسانی یک جایگاه بیشتر نداریم تصریح کرد: دین برای مدیریت انسان و ارائه برنامه زندگی در همه عرصه‌ها آمده و معنایی ندارد بگوییم در یک جایی خارج از حوزه دین علومی برای مدیریت زندگی انسان و جامعه تولید می شوند و حالا باید با حوزه تعامل داشته باشند.

وی افزود: اساسا این علوم رسالت‌های دین هستند و دین باید طرح اقتصادی بدهد و تربیت کند و ساختار اجتماعی را مطرح کند کما اینکه این کار را کرده است اما ما چون دسترسی به معصوم نداریم اطلاع کافی از آن نداریم و همه ابعادش برای ما مشخص نیست.

مدیر موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی با بیان اینکه دین ستون فقرات و شکل گیری جامعه را بر اساس عبادت قرار داده است اظهار داشت: دین در هر محله یک مسجد در هر شهر یک نماز جمعه و در هر سال یک حج را برای تمام مسلمین قرار داده و محور حرکتهای اجتماعی را بر محوریت عبادت قرار داده است، این از نظر سیاسی و جامعه شناختی یک دنیا معنا دارد.

حوزه علمیه در زمینه علوم انسانی کم کاری کرده است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از بخشهای پربحث دین ما در فقه، بخشهای اجتماعی و فرهنگی است تاکید کرد: ما دو چیز نداریم که بگوییم در حوزه علوم انسانی یک دانشگاه داریم یک حوزه، آن چیزی که در دانشگاه الان هست علوم انسانی لیبرال است که با رویکرد نفی دین ساخته و پرداخته شده است و برای همین است که معمولا نمی‌توانیم به یک تعامل و گفتگوی سازنده برسیم.

حجت الاسلام و المسلمین اکبرنژاد با بیان اینکه حوزه علمیه در این زمینه کم کاری داشته و به این فضا نیامده است اذعان داشت: از سوی دیگر نیز دانشگاه خودش تولیدگر نبوده و همان چیزهایی که در آمریکا و اروپا تولید شده و بیگانه از فرهنگ و اقتصاد و دین جامعه ماست را ارائه می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه علوم انسانی چیزی به نام وحدت حوزه و دانشگاه نداریم گفت: اگر بخواهیم وحدتی باشد باید یک جایگاه در علوم انسانی داشته باشیم و آن حوزه است نه دانشگاه البته الان از این فضا خیلی فاصله داریم و مقصر را حوزه می دانم.

مدیر موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی افزود: در شرایط فعلی کارهایی از جنس مرکز الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی کارهای خوبی است اگر گرفتار بروکراسی معمول اداری نشود و بصورت عملیاتی و واقعی کار کند.

حوزه و علما باید در مباحث تکنولوژیک دخالت کنند

حجت الاسلام و المسلمین اکبرنژاد با بیان اینکه باید لجنه ای از اساتید حوزه و دانشگاه دور هم جمع بشوند و در گفتگوی باهم به طرحهایی برسند که ما را به ایده های اصیل اسلامی نزدیک کند خاطرنشان کرد: ما باید حرکت کنیم به سمتی که حوزه علمیه متولی علوم انسانی شود و خاستگاه و محل تجمعش یکی بشود.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با علوم پایه وحدت به معنای حفظ دوئیت و تعامل بیشتر معنا پیدا می‌کند  چون اینها معنایی نیستند که حوزه بخواهد متولی آنها باشد گفت: در این جا وحدت به این معناست که حوزه گرچه در جزییات این علوم تصرفی ندارد اما در اهداف و غرضها و جهت گیری‌ها دخالت می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه با طرح سوالاتی نظیر اینکه آیا این رویه ای که بشر امروز در عرصه تکنولوژی دارد درست است؟ آیا این حجم از ابزارسازی محیط زیست را خشمگین و ما را به پایان دنیا نزدیک نمی‌کند؟ آیا ابزارسازی باعث گسترش تنبلی و مباحث غیر اخلاقی نمی شود؟ اظهار داشت: حوزه و علما باید در مباحث تکنولوژیک و علومی از این دست دخالت کنند.

مدیر موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی با بیان اینکه در جریانات اجتماعی و سیاسی هم حوزه و دانشگاه باید دخالت کنند گفت: به عنوان مثال در بحث عدالتخواهی و مشکلاتی مانند تبعیض و بی عدالتی در اقتصاد که وجود دارد نه حوزه به تنهایی می تواند موفق باشد نه دانشگاه، باید سازمانهای مردم نهادی متشکل از علمای حوزه و دانشگاه تشکیل شود تا بهتر بشود این جریان را هدایت کرد.

هدایت حرکتهای عدالتخواهانه به عهده علماست

حجت الاسلام و المسلمین اکبرنژاد با اشاره به اینکه وقتی فقر و تبعیض زیاد می شود بستر برای حرکتهای کور ولی تند و انقلابی مهیا می شود اذعان داشت: هدایت این حرکتها وظیفه علماست که به تعبیر حضرت امیر بر فقر فقرا و مظلومین صبر نکنند و تلاش کنند برای احقاق حقوق اینها، اگر علما دست به دست هم بدهند می توانند آسیب شناسی از مشکلات داشته باشند و برای حل آن می‌توانند مشکلات را تبدیل به مسئله کنند.

وی افزود: وقتی فقط مشکل هست و مشکل عامل حرکت باشد این باعث حرکتهای کور و زننده می‌شود اما اگر تبدیل به مسئله شود یعنی ریشه و عوامل پیدایش و راه حلش شناسایی شود و بر اساس آن حرکتهایی اجتماعی با رهبری همین طیف شکل بگیرد می توان امید داشت که بتوانیم به یک حرکت مثمر برسیم بر خلاف حرکتهای کور که فقط می‌خواهد خروش کند اما اینکه چه کسی از خروش او بهره برداری کند مشخص نیست.

 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه