2017 June 27 - سه شنبه 06 تير 1396

فقه شیعه نشانی از سیره امام علی و امام حسین ندارد!
کد خبر: ١٤٤٠٥٠ تاریخ انتشار: ٢٩ خرداد ١٣٩٦ - ٠٩:٢٥
صفحه نخست » آخرین اخبار
عمادالدین باقی:
فقه شیعه نشانی از سیره امام علی و امام حسین ندارد!

عمادالدین باقی، از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی در جلسه تشکلی موسوم به انجمن اسلامی مهندسین برای شب‌های قدر، با طرح موضوع «علی الگو و علی ابزار» اظهارات عجیبی را بر زبان آورده است.

به گزارش صابرنیوز، عمادالدین باقی، از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی در جلسه تشکلی موسوم به انجمن اسلامی مهندسین برای شب‌های قدر، با طرح موضوع «علی الگو و علی ابزار» اظهارات عجیبی را بر زبان آورده است.

او گفته است: در همین فقه حدیث محور (شیعه) هیچ نشانی از اینکه سیره علی و نهج البلاغه او که قدمتش با فقه ما یکی است دیده نمی شود ولی سنت سوگواری برای امام همواره با قوت و قدرت ادامه داشته است. مگر کلمات نهج البلاغه و امام حسین حدیث نیستند؟ چرا در فقه و استنباط احکام حضور ندارند؟...از سنت و سیره امام حسین و کلمات طلایی او در فقه هیچ نشانی نیست و نه او و نه نهج البلاغه جزو منابع و مدارک اجتهاد نبوده‌اند و ائمه‌ای هم که روایاتشان مدرک بوده است یادبود تاریخ تولد و وفاتشان هیچ توازنی با این دو امام ندارد!

باقی می‌افزاید: اگر در گذشته این شیوه مواجهه با امام از روی عمد نبوده است اما در زمانه ما این مواجهه ابزاری صورت وسیع تر و بلکه عامدانه ای یافته است. علی مطابق نیاز روز مورداستفاده قرار می گیرد.
 
این فعال اصلاح‌طلب در ادامه صحبت‌های خود همچنین اظهار کرده است: نتیجه ابزار کردن حسین(ع) نیز این است که زمانی می شود امام گریه و زمانی امام حماسه و انقلاب و تنها خبری که نیست امر به معروف و نهی از منکر او و صلح طلبی او و اصرارش بر مذاکره و تا حد امکان پرهیز از خون ریزی‌ست.

باقی سپس با نقل خاطره‌ای از خود می‌گوید: یکی از تجربیات من هم این بود که سالها پیش وقتی در موضوعی با مأموری درباره رفتار با برخی زندانیان بحث می کردم و چون او مسئولیتی داشت سیره علی(ع) را در برخورد با مخالفان مثال زدم او جواب داد اگر ما می خواستیم مثل علی رفتار کنیم باید 30 سال پیش حکومت ر ا تحویل می دادیم ما اشتباه علی را تکرار نمی کنیم!

فرد یاد شده در ادامه صحبت‌های مطوّل خود نیز به ماجرای اعدام منافقین در اواخر دهه 60 اشاره کرده و اینگونه به طرح انتقاد از آن می‌پردازد:

«کسی حق ندارد همه سرمایه های مذهبی و ملی را هزینه پیشبرد مقاصد سیاسی خویش کند. شخصی که بخاطر عملکردش در دهه 60 و در سال67 مورد سوال قرار می گیرد، وقتی می خواهد از خود دفاع کند حق ندارد مقدسات را و پیامبر و ائمه را بدنام نماید تا خود را تطهیر کند. او می تواند رسما بگوید از کار خود دفاع می کند و باید برای این دفاع، حجت حقوقی بیاورد اگر دارد نه اینکه بگوید چون حضرت علی در برابر ناکثین و قاسطین و مارقین ایستاده ما هم چنین کرده ایم و با این سخنان در ذهن مردم قداست علی(ع) را بشکنند. یکی از هم قطاران این شخص هم که در کسوت و مسئولیت های قضایی بوده است در یک سخنرانی برای توجیه این مسئله سخنانی گفته است که تحت عنوان: «چرا نوار منتظری پخش شد؟حکم امام چگونه و با رای چه کسانی اجرا شد؟: آنچه جوانان باید در این خصوص بدانند!» در فضای مجازی انتشار داده‌اند. او برای توجیه مسئله استدلال می کند که امام علی چهارهزار نفر از خوارج را گردن زد.

چرا با تاریخ بازی می کنند؟ اولا که از نظر تاریخی مرتکب تحریفاتی شده اند. در جریان جنگ بخاطر اقدامات ارشادی و کارهایی که امام انجام داد عمده خوارج کنار رفتند و فقط 1800 نفر در میدان جنگ مانده بودند. چطور ادعا می کنند چند هزار نفر کشته شدند. دوم اینکه امام علی در یک جنگ مسلحانه خوارج را کشت و پیش از جنگ هم بسیار کوشید از این خون ریزی جلوگیری کند اما موفق نشد. روز جمل، اول سپاه مقابل تیراندازی کردند و یک سرباز او را کشتند یارانش گفتند شروع کنیم . او گفت نه و سر به آسمان بلند کرد و گفت : اَللّهُمَّ اشْهَدْ (خدایا شاهد باش) . سپاه مقابل تیرباران دوم را انجام دادند و دومین سرباز او را کشتند. یاران گفتند شروع کنیم. او باز هم مخالفت کرد و رو به آسمان گفت اَللّهُمَّ اشْهَدْ. سپاه مقابل تیرباران سوم را انجام دادند و سومین سرباز او را کشتند، این بار سر به آسمان بلند کرد و گفت “ خدایا شاهد باش که ما شروع نکردیم” آنگاه شمشیر کشید. پس از جنگ هم بر پیکر طلحه گریست و گفت؛  کاش 20 سال پیش از این مرده بودم و کشته تو را افتاده بر زمین و زیر آسمان نمی دیدم. با این اوصاف ودر حالی که طبق شرع اسلامی کشتن اسیران جنگی هم ممنوع است در کجای تاریخ آمده است که حضرت علی چندهزار زندانی غیر جنگی را گردن زده است که چنین اتهام خطرناک و دروغی را به او نسبت می دهند تا کار خود را توجیه کنند؟»[1]

*صحبت‌های باقی در اقتفای اظهارات عجیب رئیس‌جمهور روحانی درباره حکومت امیرالمؤمنین(ع) مطرح شده‌اند.[2]

پیش از این نیز سعید حجاریان در اظهاراتی مدعی شده بود که عملکرد ائمه(س) پس از شهادت امام حسین(ع) عقلانی‌تر شد.[3]

مصطفی ملکیان، دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز چند سال قبل و در ایام دولت آقای روحانی مدعی شد که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) با یکدیگر اختلاف داشته‌اند.[4]

اینکه روند این اظهارات و برداشت‌های غلط از تفکر شیعه چه زمانی تمام می‌شود، مشخص نیست...!

اظهارات عمادالدین باقی در انتقاد از اعدام منافقین و خالی بودن فقه شیعه از تعالیم امیرالمؤمنین و سیدالشهدا(س) را به قضاوت عمومی و اقتراح و پاسخگویی در نزد طلّاب و فضلای محترم می‌گذاریم.

***

1_ http://www.jamaran.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-12/677344-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%AB%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%AB%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%A8%D8%B2%D8%A7%D8%B1

2_http://www.mashreghnews.ir/news/738793

3_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930807001263

4_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940820000358
 
 
 
 
 
 
 
منبع: مشرق




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه