نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
تمام ارکان هیأت برای جهاد تبیین باید هماهنگ شود
کد خبر: ١٦٣٨٨٣ تاریخ انتشار: ٣٠ بهمن ١٤٠٠ - ١٦:٣٧
صفحه نخست » مطالب وسط
تمام ارکان هیأت برای جهاد تبیین باید هماهنگ شود

دبیر جامعه ایمانی مشعر گفت: هیأت باید با تمام ارکانش در خدمت اهل‌بیت علیهم‌السلام و پیاده‌سازی جهاد تبیین باشد؛ یعنی مداح و منبری به یک موضوع خاص تکیه کرده و اشعار و سخنرانی‌های خود را براساس آن تنظیم کنند.

به گزارش صابرنیوز،محمدهاشمی نیا؛ رحیم آبفروش دبیر جامعه ایمانی مشعر در پنجمین قسمت برنامه روایت هیأت که شب گذشته جمعه ۲۹ بهمن‌ماه روی آنتن شبکه افق رفت، بر لزوم توجه به جایگاه و کارکرد هیأت‌های حسینی و عدم غفلت از ظرفیت‌های پنهان و آشکار آن اشاره کرد و گفت: در شرایط امروز که اغلب مردم درگیر مادیات هستند، بیرق و پرچم امام حسین علیه السلام است که می‌تواند کارهای بزرگی را رقم بزند. در این اوضاع وانفسای امروزی که هرکس برای هرکاری  با کوچک‌ترین مقدار چرتکه می‌اندازد، جماعتی برخلاف این نگاه مادی‌گرایانه و دنیاطلبانه از زندگی و معیشت خود می‌زنند و پای امام حسین علیه‌السلام و هیأت‌های اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌ایستند.

چرا دشمن به هیأت رهپویان وصال شیراز حمله کرد؟

وی در خصوص ماجرای حمله تروریستی به هیأت رهپویان وصال شیراز در سال ۱۳۸۷ گفت: هیأتی که صرفاً به عزاداری امام حسین علیه السلام می‌پردازد، برای چه کسی خطر خواهد داشت؟ چه اتفاقی در این جلسات می‌افتد که استکبار جهانی حاضر است برای از بین بردن آن، انسان‌های سخیف و کثیفی را اجیر کند تا مردم بیگناه را به خون  بکشند قطعاً این موضوع نشان از کارکرد و ظرفیت بالای هیأت‌های حسینی دارد که می‌تواند این‌چنین لرزه‌‎ای بر اندام دشمنان بیاندازد.

ارکان اصلی و فرعی هر هیأت عزاداری

آبفروش با اشاره به لزوم توجه به ارکان هیأت و شناخت آن در راستای به کارگیری صحیح از ظرفیت و داشته‌های هیأت مذهبی عنوان کرد:  اولین و مهمترین رکن هر هیأت که بیرق اباعبدالله الحسین علیه‌السلام را برافراشته منبری است کسی که سخنرانی و تبیین موضوعات و اندیشه‌های فکری را بر عهده دارد همچنین در کنار این رکن، مداح و ستایشگر نقش‌های مهمی را ایفا می‌کنند اما یکی از مهم‌ترین ارکان هیأت که در دوران امروز باید بدان توجه ویژه شود، مدیر است. رکن دیگر یعنی شاعر نیز در هر هیأت می‌تواند حائز اهمیت باشد و بر همین اساس مداح و منبری می‌توانند از اشعار و سروده‌های شاعر استفاده کنند و در مجموع هیأت مذهبی دارای چهار رکن اصلی مداح، منبری، مدیر و شاعر هستند.

دبیر جامعه ایمانی مشعر  با اشاره به ارکان فرعی هیأت‌های مذهبی و جلسات عزاداری امام حسین علیه‌السلام  تصریح کرد: بی‌شک در کنار چهار رکن اصلی هیأت‌های مذهبی که همان مداح، منبری، مدیر و شاعر هستند باید ارکان و بخش‌های فرعی را نیز متصور بود که هرکدام از نقش‌ها و اثرات بسزایی برخوردار هستند. بر این اساس در یک هیأت، بانی جلسه، قاری و تلاوت کننده قرآن کریم، مسئول صوت و تصویر، مسئول چندرسانه‌ای، مدیر کانال‌های اطلاع رسانی و ده‌ها بخش دیگر می‌توانند اثرهای بسزایی در توسعه و شناخت ظرفیت های جلسات عزاداری داشته‌باشند و نقش مهمی را ایفا کنند.

تمام ارکان هیأت باید برای جهاد تبیین همسو و هماهنگ شوند

وی با اشاره به نقش هیأت‌های مذهبی و جلسات عزاداری امام حسین علیه‌السلام در توسعه و فرهنگ‌سازی جهاد تبیین که از سوی مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای در دیدار با مداحان و ستایشگران اهل‌بیت علیهم‌السلام مطرح و بر آن تأکید شد، عنوان کرد: بی‌شک یک هیأت حسینی می‌تواند تمام ارکان فرعی و اصلی خود را به خدمت بگیرد تا بسترساز جهاد تبیین باشد. هیأت باید با تمام ارکانش در خدمت اهل‌بیت علیهم‌السلام و پیاده‌سازی جهاد تبیین باشد و این موضوع به این ترتیب تحقق خواهد یافت که مداح و منبری به یک موضوع خاص پیرامون جهاد تبیین تکیه کرده و اشعار و سخنرانی‌های خود را براساس آن تنظیم کنند. همچنین احکامی که در آن جلسه مطرح می‌شود در راستای این موضوع باشد و یا آنکه فضاسازی‌های هیأت و اشعار سروده شده متمرکز به موضوع تعیین شده باشد و در یک نگاه کلی، هیأت و تمام ارکان تشکیل دهنده آن در خدمت و استخدام تبیین یک موضوع باشند.

خدماتی که هیأت‌ها به معماری، موسیقی و هنر داشتند

آبفروش با اشاره به ظرفیت‌های بالای هیأت‌های مذهبی و نقش بی‌بدیل آن در توسعه فرهنگ و هنر کشورمان گفت: خدماتی که هیأت‌های مذهبی از سالیان گذشته به معماری، موسیقی و هنر این کشور کرده‌اند برکسی پوشیده نیست و این خدمات در جای خود کم‌نظیر و یا بی‌نظیر است. به عنوان مثال امین فروغی در کتابی به جمع‌آوری مجموعه نوحه‌های قدیمی تهران می‌پردازد و در آن کتاب اثبات می‌کند در گذشته بسیاری از ترانه‌هایی که خوانده می‌شد از نواهای مداحی وام گرفته شده است یعنی بسیاری از آهنگ‌ها و ریتم‌های اصیل ایرانی که می‌توانست در گذر زمان فراموش شود به واسطه خدمات هیأت‌های مذهبی به هنر زنده شده است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که مسئولین تا آنجا که می‌توانند ارکان و کارکردهای هیأت را به خوبی نشان دهند تا این عنصر مهم و تأثیرگذار از مظلومیت رهایی یافته و به جایگاه اصلی خود برسد.

ابعاد مختلف جنایت ۱۴ سال پیش گروهک تندر در هیأت رهپویان وصال شیراز

در ادامه برنامه روایت هیأت طی ارتباط تلفنی با احد پاریابی، مسئول روابط عمومی کانون رهپویان وصال شیراز با اشاره به حادثه تروریستی کشتار جوانان بی دفاع در این هیأت مذهبی توسط یک جنایتکار به نام جمشید شارمهد و نحوه برگزاری دادگاه او گفت: ۱۴ سال پیش حمله تروریستی به عزاداران هیأت اباعبدالله الحسین اتفاق افتاد که علاوه‌بر کشته شدن چندین نفر بی‌گناه در این حادثه، پدران و مادران بسیاری از این شهدا به واسطه اثرات روحی شدید و از دست دادن عزیزانشان در سال‌های بعد فوت کردند.

پاریابی تصریح کرد: این جنایت ابعاد بسیار بالاتر از آن چیزی که در رسانه‌ها مطرح شده دارد، چرا که جانبازانی از این رویداد تلخ به جاماندند که ۱۴ سال است در بیمارستان‌ها به درمان مشغول هستند. از جمله شهیدان این حادثه تلخ شهید نصیری است که سرپرست خانواده خود بودند و خانواده آنها در این ۱۴ سال با مشقت و سختی بسیار گذران عمر داشتند.

کمترین خواسته ما اعدام جمشید شارمهد است

یکی از مسئولین هیأت رهپویان وصال شیراز اظهار کرد: کمترین خواسته قربانیان و خانواده شهدا از دادگاه جمشید شارمهد حکم اعدام است چرا که در هر ایدئولوژی و کشوری اگر یک فرد دست به کشتن هموطنان خود بزند حداقل مجازاتش اعدام خواهد بود. بحث دیگر ما پیگیری قانونی در مجامع بین‌المللی پیرامون کشورهایی است که به این قاتل جانی کمک کردند، در حالی که جمشید شارمهد در لیست قرمز پلیس بین‌الملل قرار داشته است و باید هر کشوری نسبت به استرداد آن کمک می کرده اما کشورهای آمریکا، آلمان و انگلیس به راحتی برای رفت و آمد این فرد چراغ سبز نشان دادند.




Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: