نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
جشنواره فجر با فرش قرمز و کاخ همخوانی ندارد و باید به اصل گفتمان برگردد
کد خبر: ١٦٣٧٠٩ تاریخ انتشار: ٢٧ دي ١٤٠٠ - ١٠:٤٩
صفحه نخست » مطالب وسط
جشنواره فجر با فرش قرمز و کاخ همخوانی ندارد و باید به اصل گفتمان برگردد

محمد خزاعی به عنوان سکاندار سینمایی کشور که در جشنواره فیلم کوتاه ثابت کرد برای اصلاح امور آمده و با اخباری هم که از فعالیت های ایشان بیرون آمده مشخص است که دغدغه وی امور معیشت هنرمندان بوده و هست که با شعار عدالت فرهنگی بسیار در رسانه ها خبر ساز شده است.باید کاری کند تا سینما برای انقلاب بماند. جشنواره فجر می تواند مهمترین آزمون سازمان سینمایی باشد تا امید از دست رفته را به جامعه برگرداند. البته در این مسیر مطمئنا فشارها و تخریب ها هم وجود دارد که می طلبد در این مسیر وزیر و مجلس خصوصا کمیسیون فرهنگی از این موضوع حمایت کنند.

 
گروه فرهنگی صابرنیوز: اعتبار ایران اسلامی به هنر و فرهنگش است و ویترین آن در زمینه هنر هفتم جشنواره‌های فجر است که متاسفانه سالهاست که از ماموریت اصلیش بازمانده و باعث نگرانی و بعضا اعتراض دغدغهمندان فرهنگی جامعه شده است .

یکی از نقدهای جدی و اساسی به جشنواره فجر در چند ساله اخیر این بوده که هرسال بیشتر از سالهای قبل از آرمانهای انقلاب که ریشه و علت اصلی تاسیس در این تاریخ خاص بود دور شده و به بهانه های مختلف از جمله جهانی شدن و همخوانی با معیارهای سینماها و جشنواره هی خارجی، سعی مدیران و تصیمیم سازان متاسفانه این بوده که؛ به یک مقلد بی چون چرا، مقابل سینمای غرب و جشنواره های پرزرق و برق آن تبدیل شده اند که  با هزینه های هنگفت در این اوضاع بد اقتصادی سعی در اجرای جشنواره فجر با مدل غربی کرده اند که خروجی ان برای فرهنگ کشور تقریبا هیچ بوده است.
 
جشنواره فجر با اکران فیلم هایی که سالهاست به جای سازندگی و ترزیق امید به زندگی تبدیل شده؛ به فضای شکست و ناامیدی که هر بار با نامها و مختلف از آن را رونمایی میشود و در این جشنواره خبری از آرمان ها و اهداف بلند انقلاب نیست و در بیشتر مواقع این حرفها نوعی تحجر قلمداد شده و گویندگان این مطالب در اقلیت قرار گرفته اند. اما در این دوره با عنایت به رویکرد دولت سیزدهم باید سعی شود که مضامین غربی کمتر استفاده و رویکرد سینمای متعهد جامعیت پیدا کند .
 
 
چنانکه از بیانات رهبر انقلاب به دست می آید این است که  نگاه ایشان به حقیقتِ هنر از «جنس الهی» بوده و آن را دارای کارکردهای مهم، اثرگذار و کلیدی در روند پیشرفت کشور می‌دانند؛ چراکه سینما به عنوان هنری جذاب و اثرگذار در سطح اجتماع می‌تواند زمینه‌ساز پرورش انسان‌هایی امیدوار و دارای اعتماد به نفس بوده یا بالعکس، افراد را زیر سؤال برنده‌ی افتخارات بار بیاورد:
«شما [سینماگران] می‌توانید این نسل را یک نسل پیشرونده، امیدوار، پُرشوق، معتقد به خود و معتقد به ارزش‌های اسلامی و ملىِ خود بار بیاورید؛ و همین‌طور می‌توانید این نسل را شرمنده، پشیمان، زیر سؤال برنده‌ی افتخارات گذشته و زیر سؤال برنده‌ی افتخار انقلاب و دفاع مقدس بار بیاورید.» ۱۳۸۵/۳/۲۳ [۱۳]

براساس این جایگاه مهم است که هنرمند در برابر انسان، معارف والای دینی و مضامینِ گرانسنگ مسئولیت پیدا کرده و نمی‌تواند بی‌توجه به ارز‌ش‌ها و زیبایی‌ها به فعالیت و تولید هنری و سینمایی بپردازد و اگر کسانی با چنین درکی از سینما و براساس این جهت‌گیری به عرصه‌ی سینما و فیلم‌سازی ورود کنند فعالیت‌شان «جهاد» محسوب خواهد شد:
«شما برای آن تابلوی پرشکوه و پر از ریزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کاری و ظرافت و زیبائی آئینه می‌شوید. خود این کار فرهنگی و کار هنری شما که روایت آن جهاد مقدس هست، جهاد است.
 

زمانی هم که دکتر اسماعیلی به عنوان وزیر فرهنگ به مجلس معرفی شد در برنامه اش که برای مجلسارسال کرده بود ؛ عدم برخورد با رفتار‌های ساختارشکنانه ، وجود نگاه‌های سیاسی و بعضاً مخالف آرمان‌های انقلاب در جشنواره فجر بسیار موجب دلگرمی اهالی هنر شد.


با عنایت به توضیحات داده شده سئوال اینجاست سینما و جشنواره فجر چه زمانی قرار است به ریل اصلیش برگردد و همگام با قدرت هسته ای و موشکی قدم بردارد .
 
 

محمد خزاعی به عنوان سکاندار سینمایی کشور که در جشنواره فیلم کوتاه ثابت کرد برای اصلاح امور آمده و با اخباری هم که از فعالیت های ایشان بیرون آمده مشخص است که دغدغه وی امور معیشت هنرمدان بوده و هست که با شعار عدالت فرهنگی بسیار در رسانه ها خبر ساز شده است.باید کاری کند تا سینما برای انقلاب بماند . جشنواره فجر می تواند مهمترین آزمون سازمان سینمایی باشد تا امید از دست رفته به جامعه بگرداند البته در این مسیر مطمئنا فشارها و تخریب ها هم وجود دارد که می طلبد در این مسیر وزیر و مجلس خصوصا کمیسیون فرهنگی از این موضوع حمایت کنند.
 
اما در آخر حرف نگارنده و بسیاری از دلسوزان فرهنگی کشور این است که؛ باید جشنواره برای ترویج فرهنگ انقلاب برگزار کند نه برای ترویج خودنمایی و فرهنگ غرب و باید بداند که جشنواره فجر با فرش قرمز و کاخ همخوانی ندارد و باید به اصل گفتمان برگردد.

 


برچسب ها: خزاعی, جشنواره


Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: