نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
مصون‌سازی گفتمان انقلاب اسلامی در سده جدید شمسی
کد خبر: ١٦٣٠٢٦ تاریخ انتشار: ٣٠ فروردين ١٤٠٠ - ١٥:٥٨
صفحه نخست » مطالب وسط
مصون‌سازی گفتمان انقلاب اسلامی در سده جدید شمسی

زیرساخت مهم دیگر در جهت دولت سازی اسلامی توجه به مقوله امنیت داخلی و تشکیل سازمان اطلاعات فراگیر زیر نظر ولی فقیه می باشد.تجربه چهار دهه انقلاب اسلامی ثابت نموده است که نهادهای درگیر مقوله امنیت با تغییر دولت‌ها دچار چالش های گوناگون می‌شود که اتفاقاً بخشی از نیروی قوه اجرایی کشور مصروف این حوزه می گردد.با انفکاک این حوزه از دولت و فارغ از مسئولیت مستقیم، می توان امنیت مردم پایه را گسترش و چشم تیزبین نظام به دور از سوگیری یا حب و بغض‌های جناحی، تقویت و توسعه یابد.

 
گروه سیاسی صابرنیوز: مجتبی شاهوار؛ در سیر مراحل تمدن سازی نوین اسلامی و پس از عبور از مراحل نظام سازی نظیر تدوین قانون اساسی و رفراندوم تعیین جمهوری اسلامی به عنوان نظام مردم سالاری دینی پس از سقوط رژیم ستم‌شاهی و عبور از گردنه های سخت دهه ۶۰ و سال های عبور از بحران و پس از پایان جنگ تحمیلی و شروع دوران بازسازی، مرحله دولت سازی متاثر از حضور کارگزاران لیبرال مآب و غرب گرا دچار مخاطره جدی گردید.با ظهور جریان انحراف و بهاری ها امید آن می‌رفت این مسیر ترمیم شود ولی این امر میسور نشد.
 
 
در دوران دولت تدبیر و امید نیز نوزاد نوپای دولت اسلامی نتوانست خود را با مولفه های اصلی دولت اسلامی متاثر از قواعد فقهی نظیر قاعده نفی سبیل تطبیق دهد .بطوریکه حرکت اصلی دولت را به معاهده های بین المللی مانند برجام گره زدند و نظام سلطه نیز در زمان ترامپ با بی اعتنائی کامل به آن موجبات سردرگمی دولت در تنظیم بازار را به وجود آورد.
 
 
از آنجا که مقدمه حرکت دولت اسلامی بر پایه اقتصاد درون‌زا استوار است و دال مرکزی نظام با ترسیم اقتصاد مقاومتی سعی بر حفظ استقلال اقتصادی کشور از تکانش های بین المللی دارد؛ با شروع سده جدید و آزمایش انواع و اقسام روش‌های حکمرانی در ادوار قبل، دولت آتی بر اساس مبانی معرفتی و منظومه فکری خود بنیاد با مولفه های زیر بنا شود؛
 الف. بر پایه عدالت باشد که "العدل اساس الملک" و"الملک یبقی مع الکفرولایبقی مع الظلم"ملکه عدالت،مولفه اصلی تشکیل دولت انقلابی است که برپایه آن عناصر حکمت، شجاعت و اعتدال و عفت در منظومه فکری آن وجود دارد. با مساوات درتقسیم امکانات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می توان از انباشت سرمایه، بنگاه‌داری بانک‌ها و حذف ربا از عرضه بانکداری کشور همت گمارد و در کنار آن دستگاه قضایی و عدلیه با اجرای حدود اسلامی نسبت به مفسدین اقتصادی، باب رحمت الهی را بگشاید. برخی اندیشمندان دینی به بازگشت نقدین( طلا و نقره) در مراودات مالی داخلی کشور به عنوان مسکوکات رایج تاکید دارند.
ب.اهتمام به عنصر فرهنگ و حلقه مفقوده جامعه امروز برای نیل به جامعه سازی ؛ مرحله بعدی تمدن سازی نوین اسلامی می باشد.دامنه فرهنگ ایرانی اسلامی از حکمرانی شهری عدالت محور و ترویج معماری اسلامی و مقابله با سبک های غربی توسعه شهری تا حوزه علوم انسانی اسلامی و تحول در این حوزه گسترده است.
 

 باید بپذیریم در جنگ ترکیبی دشمنان علیه جمهوری اسلامی به عنوان محور مقاومت درگیر جنگ شناختی و برهم ریختن اعصاب و روان شهروندان هستیم .رسانه ملی به جای تکثر در کانال‌های تلویزیونی و کمیت گرا بودن برنامه ها برای مقابله با نفوذ ماهواره و شبکه های منحرف آن به سمت کیفی سازی، ارتقاء و ترویج فرهنگ اصیل در معاضدت دولت، همت بگمارد.

 دولت اسلامی به تعبیر قرآن کریم در حوزه فرهنگ اهتمام لازم را به اقامه نماز به عنوان اصلی‌ترین شعائرشیعی وتوحیدی  توجه نماید؛ که"الذین ان مکناهم فی الارض اقامواالصلوه" برپایه این اصل با نماز به شکل شعاری و الزام ساعت نماز در ساعات اداری برخوردنمی شود. بلکه تلاش در جهت اقامه آن در تمامی حوزه ها می گردد. بازگشت به قرآن؛ قرآن شناخت و قرآن زیستی و تطبیق قوانین و بخشنامه ها و آئین نامه هابا معارف وحیانی و حذف نقاط تزاحم و تقابل به طور جامع و بخش‌های اقتصادی،سیاسی ،فرهنگی و خانواده سرآمد این برنامه ها می باشد .

ج.حوزه سیاست خارجی بویژه دیپلماسی اقتصادی و تقویت روابط تجاری با کشورهای همسایه و محور مقاومت تا استفاده از تمدن نوروز و کشورهای تابع آن در آسیای میانه در کنار نگاه به شرق نظام جمهوری اسلامی، می‌تواند زمینه رفع اختلافات موجود در دنیای اسلام را با حضور قدرتمند کشورمان در عرصه دیپلماسی و تقویت ایده هایی نظیر پول واحد اسلامی در پی داشته باشد .
 
رعایت سه اصل عزت، حکمت و مصلحت  در عرصه سیاست خارجی که در ادوار گذشته و در دولت‌های اصلاحات و اعتدال به شکل افراطی بوده و درعهد احمدی نژاد به طور تفریطی، بازگشت به مدار اصلی آن ذیل ترسیم چشم‌انداز هاوسیاستهای کلی نظام توسط رهبر حکیم انقلاب اسلامی می تواند عزت را به پاسپورت ایرانی بازگرداند و نقش ایران در حل مناقشه های موجود در دنیای اسلام مانند مهار داعش و گروه‌های سلفی در شامات را تقویت نماید.

د. زیرساخت مهم دیگر در جهت دولت سازی اسلامی توجه به مقوله امنیت داخلی و تشکیل سازمان اطلاعات فراگیر زیر نظر ولی فقیه می باشد.تجربه چهار دهه انقلاب اسلامی ثابت نموده است که نهادهای درگیر مقوله امنیت با تغییر دولت‌ها دچار چالش های گوناگون می‌شود که اتفاقاً بخشی از نیروی قوه اجرایی کشور مصروف این حوزه می گردد.با انفکاک این حوزه از دولت و فارغ از مسئولیت مستقیم، می توان امنیت مردم پایه را گسترش و چشم تیزبین نظام به دور از سوگیری یا حب و بغض‌های جناحی، تقویت و توسعه یابد.




Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: