نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
تا کجا عقب‌نشینی کردید که اینستکس را دوباره فاکتور می‌کنید؟!(خبر ویژه)
کد خبر: ١٦٢٤٢٣ تاریخ انتشار: ٠٧ آبان ١٣٩٩ - ٠٨:٥٣
صفحه نخست » آخرین اخبار
تا کجا عقب‌نشینی کردید که اینستکس را دوباره فاکتور می‌کنید؟!(خبر ویژه)

یک روزنامه زنجیره‌ای در ادامه آرزواندیشی‌ها و تحریف‌گری‌های طیف متبوعش ابراز امیدواری کرد، در صورت پیروزی بایدن، کانال اینستکس میان اروپا و ایران فعال شود.

 آرمان به نقل از سفیر اسبق ایران در سوئیس می‌نویسد: «بزرگ‌ترين مانع پيش‌روي ايران در اين روزها که سبب شده است اقتصاد ايران با سختي‌هايي مواجه شود، تحريم‌هاي ثانويه‌اي است که ترامپ در ابتداي دوران رياست‌جمهوري‌اش وضع کرد. اين تحريم‌هاي ثانويه در تمامي شرکت‌هاي خصوصي ترسي ايجاد کرده که وضعيت به اين نقطه رسيده است. اين تحريم‌ها قطعا تا ژانويه ادامه دارد، مگر اينکه اتفاق ديگري در انتخابات رياست‌جمهوري ايالات‌متحده رقم بخورد. راي آوردن ترامپ در اين انتخابات کار را سخت‌تر خواهد کرد و شايد اين شرايط براي مدت زمان طولاني‌تري باقي بماند. در اين ميان، صحبت‌هاي نماينده آمريکا در امور ايران نيز که گفته هر شخصي که رئيس‌جمهور آمريکا شود، فشار حداکثري عليه ايران را ادامه مي‌دهد نمي‌تواند صحيح باشد زيرا تعريف فشار در ميان دموکرات‌ها و جمهوري‌خواهان متفاوت است. فشار آمريکا ادامه خواهد داشت اما شايد با کنار رفتن ترامپ به شکل ديگري و کمتر باشد. بايدن قول داده که به برجام باز خواهد گشت. شايد جملات آبرامز در کوتاه‌مدت صحت داشته باشد اما بايدن پس از بازگشت به برجام کارگروه‌هايي را تشکيل خواهد داد تا اين مسائل بررسي شود. در اين ميان يک احتمال نيز وجود دارد که پس از روي کار آمدن بايدن، اينستکس در حوزه غذا و دارو فعال شود و اين يکي از تفاوت‌هايي است که ميان رياست‌جمهوري ترامپ و بايدن خواهد بود که نشان مي‌دهد فشارها افزايش نخواهد يافت. پس از روي کار آمدن جو بايدن آنچه اهميت دارد اين است که مسير گفت‌وگو هموارتر خواهد بود و شايد بعد رواني اين اتفاق به ايران کمک بيشتري کند و حتي اروپا با دستاني بازتر از طريق اينستکس در حوزه غذا و دارو با ايران همکاري کند و حتي کانال سوئيس نيز بيش از گذشته فعال شود.»
این یادداشت در حالی منتشر می‌شود که اولا پایه‌گذار تحریم‌های حداکثری، دموکرات‌ها در دولت اوباما بوده‌اند و قریب به اتفاق تحریم‌هایی که اکنون توسط ترامپ اعمال می‌شود، برآمده از تحریم‌های کاتسا و آیسا می‌باشد. ضمناً تصویب تحریم‌ها با اجماع دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا تصویب شده و نمایندگان و سناتورها درباره فشارهای تحریمی اتفاق نظر دارند.
ثانیا برخلاف ادعای نویسنده بایدن نمی‌خواهد به برجام برگردد و حال آنکه برجام، تعهد غیرقابل انکار دولت آمریکاست که بلاشرط باید اجرا شود.
ثالثا تعهدات اروپا در برجام، به تصریح آقای ظریف 11 بند را در حوزه لغو تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی شامل می‌شود و عجیب است که روزنامه زنجیره‌ای، تمام این تعهدات را به کانال هیچ و پوچ موسوم به اینستکس (مبادله غذا و دارو با پول نفت فروخته شده ایران به دیگر کشورها!) منحصر و محدود می‌کند. خنده‌دارتر اینکه نشریات زنجیره‌ای ظرف 2 سال و نیم گذشته مدعی بوده‌اند کانال اینستکس راه‌اندازی شد، اما اکنون همان را برای بایدن فاکتور می‌کنند! تلخ‌تر از همه اینکه عراق در دوره تحریم و بدون همراهی در توافقی شبیه برجام، از تحریم‌های مربوط به مبادلات غذا و دارو با درآمد نفتی معاف بود!!




Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: