نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
اعترافات کواکبیان نماینده سابق مجلس: لاریجانی در مجلس منویات دولت را پیش می‌برد
کد خبر: ١٦٢٤١٤ تاریخ انتشار: ٣٠ مهر ١٣٩٩ - ١٠:٥٧
صفحه نخست » مطالب وسط
اعترافات کواکبیان نماینده سابق مجلس: لاریجانی در مجلس منویات دولت را پیش می‌برد

کواکبیان در خصوص انتخابات آمریکا هم گفت: دیدگاه واقع‌بینانه دیدگاهی است که برایش مهم نیست جوبایدن یا ترامپ بیاید.اگر جوبایدن رأی بیاورد در دراز مدت قدرت اجماع‌سازی دنیا علیه ایران را دارد.

 
به گزارش صابرنیوز، مصطفی کواکبیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیرکل حزب مردم‌سالاری با خبرگزاری مهر گفتگویی انجام داده است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه آمده است.
 
شورای عالی جنبه دموکراتیک نداشت
 
- شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان دیگر فعالیتی ندارد. آقای عارف استعفا داده است. همان موقع نیز بحث‌هایی در مورد عملکرد این شورا وجود داشت. نزدیک به ۸ ماه است که شورای عالی جلسه‌ای برگزار نکرده است.
 
- فلسفه وجودی این شورا برای انتخابات بود. زمانی که شورا اعلام کرد برای انتخابات هیچ نظری ندارد و لیستی ارائه نداد این سوال بزرگ مطرح شد که چرا این شورا وجود دارد؟
 
- شورای عالی سیاست گذاری برخلاف شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که ریاست دوره‌ای دارد، ثبات ریاست داشت. علاوه بر این، یک سری از اشخاص غیر از احزاب در این شورا حضور داشتند. ما به این موضوع انتقاد داشتیم. زیرا بدین ترتیب برخی از احزاب بیش از یک رأی در شورای عالی داشتند لذا این شورا جنبه دموکراتیک نداشت.
 
در مجلس دهم هم اشتباه کردیم
 
- در مجلس دهم هم اشتباه کردیم و نباید ائتلاف می‌کردیم. معتقدیم این اقدام ظلم به اصلاح‌طلبان بود. نه دولت فعلی اصلاح طلب است و نه مجلس دهم مجلس اصلاح طلبی بود. مستقلین اگر سمت ما می‌آمدند ما اکثریت بودیم وگرنه فراکسیون امید و اصلاح‌طلبان به زور ۱۰۰ نفر بودند.
 
- بعضی از اعضای فراکسیون امید به سمت اعتدالیون و دولت گرایش داشتند، اما اکثریت اعضای فراکسیون امید با اصلاح‌طلبان بود.
 
- دولت بیش از آنکه با مجموعه اصلاح‌طلبان مجلس دهم هماهنگ باشد با شخص آقای لاریجانی هماهنگ بود. حتی با آقای عارف نیز هماهنگی نداشتند. رئیس مجلس منویات دولت را پیش می‌برد.
 
- یک روز صبح آقای نوبخت در فراکسیون امید حضور یافت و گفت برنامه ششم مصوب کمیسیون تلفیق ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بار مالی برای دولت ایجاد کرد و ما مخالف هستیم و اعضای فراکسیون امید اعلام کردند با این مصوبه در صحن علنی مخالفت خواهند کرد. نمی‌دانیم با آقای لاریجانی ناهار چه خوردند که در صحن علنی اعلام کرد با برنامه ششم مصوب کمیسیون تلفیق موافقیم.
 
- قبول دارم بعضی از اعضای فراکسیون امید نیز با ما همراهی نمی‌کردند. در مجلس هشتم که اصلاح‌طلبان ۴۰ نفر بودند بهتر عمل می‌کردیم و بهتر می‌توانستیم در تصویب برخی طرح‌ها تأثیرگذار تر باشیم اما در مجلس دهم که ۱۰۰ نفر بودیم تأثیرگذاری ما به مراتب کمتر بود.
 
اگر حمایت نمی‌کردیم قطعاً روحانی سرکار نمی‌آمد
 
- درست است ما از این دولت حمایت کردیم و هنوز هم پشیمان نیستیم چون در آن شرایط فکر می‌کردیم آقای روحانی خیرالموجودین است. اصلاح‌طلبان صف خود را از دولتی‌ها در وسط راه جدا کردند اما قبول دارم اگر ما حمایت نمی‌کردیم قطعاً دولت آقای روحانی سرکار نمی‌آمد.
 
- هر کسی در انتخابات مجلس دهم چهارتا بدوبیراه به آقای احمدی‌نژاد می‌گفت ما فکر می‌کردیم باید در لیست اصلاح‌طلبان قرار گیرد.
 
- یک تعدادی از نمایندگان مجلس با هماهنگی آقای لاریجانی در لیست امید قرار گرفتند. در ترکیب دوازده نفره هیات رئیسه هر سال ما سه یا چهار عضو داشتیم و اکثریت با اعتدالیون بود.
 
- بودجه سال ۹۹ با هماهنگی کامل دولت بسته شد. بنده به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه صحبت کردم اما در پایان متوجه نشدیم بودجه ۹۹ چه شد.
 
- آقای لاریجانی درخصوص برنامه ششم نامه‌ای به رهبری نوشت که اجازه دهید نمایندگان لایحه برنامه را تنظیم کنند، بنده تذکر دادم که شما به چه حقی به رهبری نامه نوشتید، آقای لاریجانی گفت باید از آقای پروفسور کواکبیان اجازه می‌گرفتم؟!
 
هر چه می‌کشم از این دولت می‌کشیم
 
- من چندبار گفته‌ام ما هر چه می‌کشیم از این دولت می‌کشیم. اصلاح‌طلبان هر ضربه‌ای که در افکار عمومی خوردند از دولت خوردند. من از ابتدا با ائتلاف با دولتی‌ها مخالف بودم و در طول این مدت هم با هر گونه کوتاه آمدن در برابر دولت مخالف بودم. مخالفت‌های بنده بارها اعلام شده است. ما چوب عملکرد دولت را خوردیم و هنوز هم داریم می‌خوریم و در این موضوع شکی نداریم.
 
- ای کاش در مجلس دهم تفکیک میان دولت و اصلاح‌طلبان شفاف‌تر نشان داده می‌شد. یکی از ضعف‌های فراکسیون امید این بود که نتوانست تفکیکی میان اصلاح‌طلبان و جریان دولت ایجاد کند.
 
- دوستانی که می‌گویند دولت با مجلس خیلی همراهی کرد، راست می‌گویند. دولت با رئیس مجلس همکاری زیادی کرد، نه با اصلاح‌طلبان مجلس. اصلاح‌طلبان هم واقعاً نمی‌توانستند کاری انجام دهند.
 
- اصلاح‌طلبان باید تکلیف خود را با دولت فعلی و مجلس دهم روشن کنند. صداقت و صراحت لهجه با مردم داشته باشند. مردم تصور نکنند که اصلاح‌طلبان و دولت با هم هستند. اگر این کارها را انجام دهند، می‌توانند در انتخابات موفق باشند.
 
رئیس‌جمهور نباید ناکارآمدی دولت را صرفاً پای تحریم‌ها بگذارد
 
- رئیس‌جمهور نباید ناکارآمدی دولت را صرفاً پای تحریم‌ها بگذارد و آدرس واشنگتن دی‌سی را بدهد. من با حرف‌های ایشان موافق نیستم.
 
- نمی‌توان گفت صرفاً و صرفاً تحریم‌ها بر مشکلات تأثیرگذار بوده است و ناکارآمدی را نادیده گرفته البته دیدگاهی که بگوید تحریم‌ها هیچ تأثیری نداشته است نیز غیرواقع‌بینانه است.
 
باید بپذیریم که دولت می‌توانست بهتر عمل کند تا اعتماد عمومی جامعه افزایش یابد و مردم برای حضور در انتخابات رغبت بیشتری داشته باشند.
 
واقع‌بینی در قضیه انتخابات آمریکا
 
- دیدگاه واقع‌بینانه دیدگاهی است که برایش مهم نیست جوبایدن یا ترامپ بیاید و تمرکز روی رفتار دولت دارد.
 
- اگر جوبایدن رأی بیاورد، به نظر من در کوتاه مدت می‌تواند منافع ملی ما را تأمین کند. حجم فشارها و تحریم‌های یکجانبه اگر برداشته شود، می‌تواند در کوتاه‌مدت منافع ملی ما را تأمین کند اما در دراز مدت قدرت اجماع‌سازی دنیا و اروپا، دموکرات‌ها نشان داده‌اند که قوی‌تر از جمهوریخواهان هستند.
 
 
 




Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: