نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
ناآرامی‌ها و اعتراضات گسترده در آمریکا و اروپا به تابستان داغ رسید/ از غارت فروشگاه‌ها در آلمان تا چاقوکشی در انگلیس
کد خبر: ١٦٢١٠٧ تاریخ انتشار: ٠٤ تير ١٣٩٩ - ١٣:٣٦
صفحه نخست » آخرین اخبار
ناآرامی‌ها و اعتراضات گسترده در آمریکا و اروپا به تابستان داغ رسید/ از غارت فروشگاه‌ها در آلمان تا چاقوکشی در انگلیس

پس از گذشت چهار هفته از شروع اعتراضات در اروپا، کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان همچنان شاهد اعتراضات ده‌ها هزار نفری علیه نژادپرستی بودند

 

اعتراضات علیه تبعید نژادی در اروپا و آمریکا هر روز ابعاد جدید به خود می‌گیرد. روز گذشته ده‌ها هزار نفر از معترضان علیه تبعیض نژادی و مخالفان برگزاری تظاهرات در انگلیس گرفته تا جلیقه زردها در فرانسه و طرفداران ترامپ و نژادپرستان سفیدپوست و معترضان سیاهپوست در آمریکا حضور گسترده‌تری در شهرهای مختلف این کشورها داشتند که در نهایت با تنش و درگیری با یکدیگر و پلیس همراه بود.

 

اعتراض فرانسوی‌ها علیه خشونت پلیس

به گزارش رجانیوز به نقل از مشرق، معترضان فرانسوی یا همان جلیقه زردها که چند هفته به دلیل شیوع ویروس کرونا، تظاهرات خود را در روز شنبه متوقف کرده بودند، از دیروز بار دیگر به خیابان‌ها آمده و اعتراض خود را به سیاست‌های دولت این کشور اعلام کردند. آشوب در فرانسه به تبعیت از راهپیمایی‌ها در آمریکا شکل گرفت، اما خشونت پلیس در داخل آتش اعتراضات را شعله‌ور ساخته است. اعتراضات ضد نژادپرستی به رغم درخواست مقامات این کشور که مصرانه از مردم خواسته‌اند تا به قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی احترام بگذارند روز گذشته در فرانسه برگزار شد. چهار تظاهرات اعتراضی جداگانه در پاریس اجازه برگزاری پیدا کردند که دو مورد از آنها در اعتراض به نژادپرستی و خشونت پلیس صورت گرفتند. معترضان در خیابان‌های پاریس راهپیمایی کردند و پلاکاردهایی به زبان فرانسوی در دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود «بگذارید نفس بکشیم». اشاره آنها به جورج فلوید سیاهپوست آمریکایی بود که روز ۲۵ ماه مه در شهر مینیاپولیس به دست یک مأمور پلیس کشته شد. مأمور مذکور به مدت حدود ۹ دقیقه زانوی خود را بر گلوی جورج فلوید گذاشته و فشار داده بود.

 

 

سه تظاهرات دیگر نیز طبق برنامه قرار بود برگزار شوند که ممنوع اعلام شدند، از جمله تظاهرات در نزدیکی سفارت آمریکا توسط اتحادیه دفاع از آفریقایی‌های سیاهپوست و یک تظاهرات دیگر که به خشونت‌های اخیر ضد چچن‌ها در شهر دیژون مربوط می‌شد.

 

صدها نفر از مردم پاریس به یاد مردان سیاهپوستی که در مواجهه با پلیس فرانسه یا در شرایط مشکوک جان خود را از دست داده‌اند ضد نژادپرستی و خشونت پلیس دست به تظاهرات زدند. بسیاری از معترضان در میدان پلاس دو لا رپویلیک تجمع کردند. برخی از آنها پلاکاردهایی به همراه داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود: «عدالت برای ابو». اشاره آنها به ابراهیم با جوان ۲۲ ساله‌ای بود که در ماه اکتبر در تصادف موتورسیکلت در نزدیکی محل عملیات پلیس کشته شد. خانواده وی ظن آن دارند که مأموران پلیس مقصر ماجرا بوده‌اند.

 

معترضان قصد داشتند به سمت خانه سابق لامین دینگ تبعه ۲۵ ساله فرانسوی سنگالی‌تبار راهپیمایی کنند که در سال ۲۰۰۷ سوار بر ون پلیس جان خود را از دست داد. یک تظاهرات دیگر در حمایت از کارگران غیرقانونی نیز قرار بود برگزار شده و به راهپیمایی ضد نژادپرستی ملحق شود.

 

اقدام نمادین کارکنان فرانسوی در اعتراض به وزارت بهداشت و کرونا

گروه کوچکی از فعالان روز شنبه در حمایت از کارکنان دولتی حوزه پزشکی دست به اعتراض در مقابل وزارت بهداشت فرانسه زدند. کارکنان مذکور خواستار افزایش حقوق و همچنین افزایش تعداد کارکنان بیمارستان‌ها شده‌اند. معترضان در اشاره نمادین به خون کسانی که در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و نیز در اعتراض به نابسامانی وضعیت شغلی کارمندان بخش درمان و بهداشت به ساختمان وزارت بهداشت رنگ قرمز اسپری کردند. سخنگوی گروه فعالی که از این اعتراضات پشتیبانی می‌کند، در این خصوص به رویترز گفت «سالهاست که کارکنان بهداشت و درمان به ما هشدار می‌دهند که منابع کافی برای پرداخت حقوق، تهیه و نگهداری تخت و تجهیزات بیمارستانی به شکلی که جوابگوی نیازها باشد، ندارند.»

 

 

این اعتراضات پس از آن صورت می‌گیرد که دولت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، اعلام کرد تصمیم دارد برای قدردانی از کادر بهداشت این کشور که در دوران شیوع سخت کرونا تمامی بار را بر روی دوش خود کشیدند ۱۵۰۰ یورو به کارمندان مراقبت بهداشتی در بخش‌های دولتی اهدا کند. با این حال، بسیاری از کارکنان بخش بهداشت بر این باور هستند که دولت باید اقدامات بیشتری را برای آن‌ها انجام می‌داد و تظاهرات کارکنان بهداشت در این هفته نیز که در پاریس برگزار شد به خشونت کشیده شد.

 

گسترش اعتراضات در انگلیس با چاشنی چاقوکشی

چند تظاهرات ضد نژادپرستی نیز در انگلیس برگزار شد. صبح شنبه، حدود ۱۵۰۰ نفر در شهر گلاسکوی اسکاتلند جمع شدند تا در حمایت از جنبش «جان سیاهپوستان مهم است» دست به اعتراض بزنند.

 

تظاهرات دیگری نیز در لندن برگزار شد. این اعتراضات در شرایطی صورت گرفت که برگزارکنندگان پویش ضد نژادپرستی راهپیمایی‌هایی که برای روزهای پایانی هفته پیش برنامه‌ریزی شده بودند را لغو کردند تا مانع هرگونه درگیری با فعالان راست افراطی شوند که متقابلاً دست به اعتراض زده بودند.

 

 

تظاهرات کنندگان مانند هفته‌های گذشته ظهر شنبه در هاید پارک واقع در قلب لندن تجمع کرده و با سر دادن شعارهایی علیه تبعیض نژادی، نابرابری اجتماعی و ضد امپریالیسم به سمت پارلمان راهپیمایی کردند. صدها معترض دیگر هم پس از تجمع در مقابل سفارت آمریکا در لندن، فریاد ضد ترامپ سرداده و سپس به سمت پارلمان تظاهرات کرده تا به سایر معترضان ملحق شوند.

 

پلیس ضد شورش که در هفته‌های گذشته با معترضان درگیر شده بود، حضور پررنگی را برای کنترل اوضاع و جلوگیری از بروز خشونت داشت. در اسکاتلند، صدها نفر به راهپیمایی ضد نژادپرستی در میدان جورج شهر گلاسکو پیوستند.

 

میان تماشاگرنماهای فوتبال و پلیس در گلاسکو درگیری صورت گرفت و حدود ۱۰۰ مأمور پلیس حاضر در میدان، تظاهرکنندگان ضد نژادپرستی را محاصره کردند. بر اساس اعلام پلیس بیست‌وچهار نفر تاکنون در ارتباط با تظاهرات در حمایت از جنبش «جان سیاهپوستان مهم است» و تظاهرات متقابل راست افراطی در انگلیس طی سه هفته گذشته به ارتکاب جرم متهم شده‌اند. ده نفر از آنها فقط در شهر لندن در ارتباط با اعتراضات مذکور و اعتراضات متقابل متهم شده‌اند.

 

 

در هاید پارک، یکی از برگزارکنندگان مراسم به نام ایمارن آیتون طی یک سخنرانی آتشین خواستار عزل خانم میرزا از سمت ریاست کمیته دولتی ضد نابرابری نژادی شد.

 

وی در جمع حدود ۶۰۰ نفر فریاد زد: «ما امروز اینجا جمع شده‌ایم، چون می‌دانیم جان سیاهپوستان مهم است. ما امروز اینجاییم، چون می‌دانیم سیاه رنگ زیبایی است. ما امروز اینجا جمع شده‌ایم، زیرا وقت آن رسیده که نژادپرستی نهادینه‌شده را از بین ببریم.»

 

وی افزود: «بوریس جانسون به خواسته ما واکنش نشان داده. او فریاد ما را شنیده و در پاسخ یک کمیسیون جدید ضد نابرابری نژادی تشکیل داده است. ما در این خصوص سپاسگزار هستیم، اما می‌دانیم که یک اشتباه فاحش رخ داده است. یک اشتباه فاجعه‌بار صورت گرفته است. بوریس جانسون زنی به نام مونیرا میرزا را به ریاست کمیسیون ضد نابرابری نژاد منصوب کرده است. این زن باور ندارد که نژادپرستی نهادینه شده است ــ او استدلال کرده که نژادپرستی بیشتر یک برداشت است تا واقعیت.»





Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: