نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
کسب و کار مردم آری، مراقبت کرونایی هم آری
کد خبر: ١٦١٨٧٥ تاریخ انتشار: ٢١ اسفند ١٣٩٨ - ٠٨:٢٧
صفحه نخست » مطالب وسط
پیوست‌های اقتصادی تصمیمات بهداشتی دولت کجاست؟
کسب و کار مردم آری، مراقبت کرونایی هم آری

متأسفانه در تصمیمات دولت و ستاد مقابله با کرونا اثر چندانی از پیوست‌های اقتصادی دیده نمی‌شود و ....

به گزارش صابرنیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، روز سه‌شنبه گذشته طی گزارشی در اشاره به تصمیم نخست‌وزیر کنته، برای اعلام قرنطینه عمومی در تمام ایتالیا نوشت:

«از مردم خواسته شده است تا حداقل به مدت ۳ هفته فقط به ۳ دلیل "کار"، نیازهای بهداشتی و کارهای ضروری در خیابان‌ها تردد کنند و در غیر این‌صورت در خانه‌ها بمانند. هرکس هم که قصد تردد دارد باید برای این عبور، دلیل داشته باشد و اسناد خود را ارائه کند.»

بر اساس گزارش‌های رویترز، در قرنطینه عمومی ایتالیا؛ سوپرمارکت‌ها، هتل‌ها، مراکز خرید و رستوران‌ها باز هستند.

پیش از این، بخش فارسی روزنامه ایندیپندنت نیز گزارش داده بود که پلیس ایتالیا اگرچه بصورت هشداری در خیابان‌ها حضور دارد اما از ورود و خروج اتومبیل‌ها جلوگیری نمی‌کند.

 

*در کنار آنچه که از نحوه رفتار یک کشور اروپایی درگیر با کرونا ویروس پیرامون فرایند قرنطینه خواندیم، اشاره به این توییت اخیر حجت‌ا... عبدالملکی از اقتصاددانان مطرح کشورمان نیز ضروریست که با تأکید بر ضرورت رعایت بهداشت، اینطور نوشته بود که تعطیل کردن تولید و کسب و کار به بهانه مقابله با بیماری، بازی کردن در زمین دشمن است.

در این راستا باید بیان کرد که متأسفانه در تصمیمات دولت و ستاد مقابله با کرونا اثر چندانی از پیوست‌های اقتصادی دیده نمی‌شود و گویی نتیجه اقتصادی برخی تصمیمات مقابله‌ای هرگز در نظر گرفته نشده است!

در اشاره به پیوست‌های مذکور می‌توان به اقدام اخیر بنیاد مستضعفان از مجموعه‌های تحت نظر دفتر مقام معظم رهبری اشاره کرد که اجاره‌بهای ۲ ماه فعلی و آینده املاک خود را به مستأجرین بخشیده است.

و یا همینطور به تصمیمات ستاد سپاه پاسداران برای تأمین منابعی در جهت جبران بیکاری.

سؤال اینجاست که چرا نهادهای دولتی پیوست چندانی را برای اقدامات کرونایی خود اعلام نکرده‌اند و فقط توصیه به تعطیل کردن دارند؟

برخی افراد معلوم‌الحال در ستاد دولت که موجب بی‌تدبیری در اعلام تصمیم بدون پیوست گرانی بنزین شدند و به این وسیله اغتشاشات آبان‌ماه ۹۸ را رقم زدند؛ در ستاد تصمیم‌گیری برای کرونا نیز تداخلاتی دارند و این مسئله نگرانی‌های عمده‌ای را برای تحلیلگران فراهم آورده است.

چه اینکه با یک نگاه ساده به اخبار سایر کشورهای درگیر کرونا به روشنی دیده می‌شود که مقامات آن کشورها تأکید زیادی بر سالم ماندن ساختار اقتصادی بعنوان رکن بایستگی کشور دارند اما میزان توجه دولت آقای روحانی به اقتصاد در خلال اقدامات ضد کرونایی مشخص نیست و نمی‌توان هیچ تخمین خاصی از آن به دست آورد...

 

 

 

 

 

منبع: مشرق 




Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: