نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
مواضع آیت الله خامنه‌ای در نخستین انتخابات ریاست جمهوری
کد خبر: ١٦١٦٢٧ تاریخ انتشار: ٠٦ بهمن ١٣٩٨ - ٠٨:٠٨
صفحه نخست » مجازستان
مواضع آیت الله خامنه‌ای در نخستین انتخابات ریاست جمهوری

همزمان با سالگرد نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری صفحه مجازی تاریخ ایران و جهان مواضع رهبر معظم انقلاب در...

به گزارش صابرنیوز، روز ۵ بهمن ۱۳۵۸ به فاصله یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اولین انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شد. این انتخابات در شرایطی برگزار شد که دولت موقت مهندس مهدی بازرگان استعفا داده و مدیریت نظام به شورای انقلاب محول شده بود.

همزمان با سالگرد  نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری صفحه مجازی تاریخ ایران و جهان منتسب به دفتر حفظ و نشر حضرت آیت الله خامنه ای با انتشار پستی جدید مواضع رهبرمعظم انقلاب در نخستین انتخابات ریاست جمهوری را منتشر کرد. در متن کامل این پست آمده است:

«موعد نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری  تاریخ ایران در ۵ بهمن ۵۸ تعیین شده بود. آیت‌الله خامنه‌ای و همفکرانشان در ابتدا قصد داشتند که دکتر بهشتی را برای ریاست جمهوری مطرح کنند. اما با مخالفت امام با نامزدی روحانیون، قضیه منتفی شد. امام در گفتگویی در ۷ دی اعلام کردند: « [روحانیت] نمی‌خواهد نخست وزیر و رئیس جمهور بشود و صلاحشان هم نیست که اینها بشوند، لکن [روحانیت] مراقبت دارد، نقش دارد.» ‌

به این ترتیب، ۱۱ دی، حزب  جمهوری رسماً در مراسمی با حضور شخصیتهای حزبی، جلال فارسی، از مبارزان فعال نهضت را بعنوان نامزد نهایی خود معرفی کرد. فارسی در این جلسه هدف اصلی خود از نامزدی در انتخابات را «برانداختن نظام طبقاتی، و پایان دادن به اینکه جمعی ثروتمند ستمکار و توده‌های گرسنه، ستم‌زده باشند» عنوان کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای، فعالانه از نامزد منتخب حزب حمایت کرد. ایشان در توضیح علل انتخاب جلال فارسی گفت: «علت این است که در طول بیست و چند سالی که ما این چهره مسلمان را می‌شناسیم، در او اندیشه سلامت و درست اسلامی را دیده‌ایم... اسلام او التقاطی نیست.» از نظر آیت‌الله خامنه‌ای اهمیت مطرح کردن فارسی و کوشش برای انتخاب او از سوی مردم به اندازه‌ای بود که اعتقاد داشتند «اگر جلال فارسی انتخاب نشود این انقلاب برای تداوم خود تضمینی ندارد.» ایشان بعداً توضیح دادند که منظورشان این نبوده که با انتخاب هر کسی جز فارسی، انقلاب تمام خواهد شد، بلکه منظور این بوده که «اگر فلانی مورد نظر سر کار بیاید همه‌ی خواسته‌ها و آرمانها از نظر ما صددرصد تضمین شده است».

اما خیلی زود، و با تلاشهای هواداران نامزد رقیب یعنی ابوالحسن بنی صدر شبهه‌ای مبنی بر ایرانی الاصل نبودن فارسی مطرح شد. آنها معتقد بودند که اجداد فارسی اهل هرات بوده‌اند و او شرایط لازم برای نامزدی ریاست جمهوری را ندارد. همین جوسازی عمومی کافی بود تا سرانجام جلال فارسی از انتخابات کناره‌گیری کند. ‌

۲۸ دی ماه و در کوران رقابتهای انتخاباتی اولین نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد. ایشان از اتخاذ هرگونه موضعگیری جانبدارانه در خطبه‌ها خودداری کردند. ‌

فارسی به نفع کاندیدای خاصی کناره‌گیری نکرد و حزب جمهوری هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که «هیچ کاندیدی ندارد.» در چنین شرایطی، نیروهای انقلابی و از جمله آیت‌الله خامنه‌ای موضعگیری رسمی دیگری نداشتند. این گونه بود که سیدابوالحسن بنی‌صدر، بدون وجود رقیبی قابل توجه در انتخابات پیروز و به عنوان نخستین رییس جمهور تاریخ ایران معرفی شد».

 

 

 

 

 

 

 

منبع: مشرق 




Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: