نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
بدهکارها، طلبکار شدند!/بیانیه گستاخانه اروپا
کد خبر: ١٦٠٨٠٥ تاریخ انتشار: ٠٣ مهر ١٣٩٨ - ٠٩:٢٠
صفحه نخست » مطالب وسط
بدهکارها، طلبکار شدند!/بیانیه گستاخانه اروپا

همزمان با نشست سازمان ملل، اعضای اروپایی برجام که به ایران بدهکار هستند، با گستاخی ژست طلبکار به خود گرفته و ضمن اتهام‌زنی به ایران خواستار توافق جدید شدند!

به گزارش صابرنیوز، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، روحانی با امانوئل ماکرون دیدار کرد. بعد از دیدار رؤسای جمهوری ایران و فرانسه که ۹۰ دقیقه به طول انجامید، کاخ الیزه بیانیه‌ای گستاخانه منتشر کرد.


در بخشی از این بیانیه آمده است: امانوئل ماکرون با اشاره به موضوع حمله به تاسیسات نفتی عربستان به روحانی تأکید کرد که مسیر کاهش تنش‌ها در منطقه، تنگ‌تر شده و زمان آن فرا رسیده که ایران تنش‌ها را کاهش دهد.


به ادعای دفتر ریاست جمهوری فرانسه، ماکرون از روحانی خواست که ایران مذاکره و صحبت درباره دستور کار امنیت منطقه را آغاز کند.


بیانیه گستاخانه اروپا


این دیدار به فاصله کوتاهی بعد از انتشار بیانیه مشترک سه کشور اروپایی انگلیس،‌ فرانسه و آلمان درباره حملات به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان سعودی و اتهام‌زنی آنها به ایران انجام شد.


در این بیانیه ادعا شده است: واضح است که ایران مسئول حمله به تأسیسات نفت سعودی است.


در این بیانیه سه کشور اروپایی مدعی شدند که همچنان از برجام حمایت می‌کنند و از ایران خواستند تا به اجرای کامل تعهدات برجامی خود بازگردد.


تروئیکای اروپایی در این بیانیه گستاخانه اضافه کردند: زمان آن فرا رسیده که ایران چارچوب مذاکرات طولانی‌مدت درباره برنامه هسته‌ای، موضوعات امنیت منطقه‌ای که شامل برنامه‌های موشکی‌اش می‌شود را بپذیرد.


همزمان با انتشار بیانیه سه کشور اروپایی، بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی در اظهارنظری گستاخانه گفت: واقعیت این است که همان‌طور که رئیس‌جمهور ترامپ به درستی گفت،برجام توافق بدی بود. نواقص زیادی داشت. رفتار ایران در منطقه موجب اختلال بوده و هست. اگر این توافق بدی بوده-  من هم قبول دارم که این [توافق] نواقص بسیار بسیار زیادی داشته-  در آن صورت خوب بیایید توافق بهتری انجام دهیم. فکر می‌کنم تنها یک نفر هست که می‌تواند توافق بهتری کند و آن یک نفر کسی است که می‌داند چطور شریک دشواری مانند ایران را به راه بیاورد. آن یک نفر رئیس‌جمهور ایالات متحده است.


جانسون در مصاحبه دیگری هم گفت که وقت آن است که به سمت توافق تازه‌ای با ایران حرکت شود.


اروپای فلج


محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در پاسخ به بیانیه سه دولت اروپایی تصریح کرد: فلج بودن سه کشور اروپایی در عمل به تعهدات خود، از ماه می‌۲۰۱۸ (اردیبهشت پارسال) عیان است. راه‌حل، عزم خود را جزم کردن برای شکل دادن مسیری مستقل است. پیش از پایبندی به توافق کنونی، هیچ توافق جدیدی در کار نخواهد بود.


وزارت امور خارجه کشورمان در رد و محکومیت بیانیه سران سه کشور اروپایی بیانیه‌ای صادر کرد.


در بخشی از این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید و رد ادعای غیرمسئولانه روسای سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در ارتباط با حمله نیروهای مسلح دولت یمن به تاسیسات سعودی، تأکید می‌کند وارد آوردن اتهام مسئولیت به یک دولت ثالث درخصوص حمله‌ای که در جریان یک جنگ تمام‌عیار میان طرف سعودی و یمنی انجام شده و طرف یمنی رسما انجام آن را بر عهده گرفته است، به خودی خود یک اقدام تحریک‌آمیز و شدیدا مخرب است؛ چه رسد به اینکه این اقدام پیش از هرگونه تحقیقات و بدون ارائه هرگونه دلیل و مدرک و صرفا بر اساس این استدلال مضحک صورت گرفته باشد که «توضیح محتمل دیگری وجود ندارد».


در بخش دیگری از این بیانیه تأکید شد: موارد قید شده در این بیانیه درخصوص برجام و لزوم مذاکره مجدد پیرامون برنامه هسته‌ای ایران که به شکلی صریح‌تر و خطرناک‌تر در اظهارات آقای بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس مطرح شده است، نقض صریح متن و روح برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ همانگونه که در عنوان آن نیز قید شده است، توافقی «جامع» است که به‌عنوان راه‌حلی نهایی برای بحران ساختگی در مورد برنامه هسته‌ای ایران مذاکره و نهایی شده است. زمانبندی‌های صریح و دقیق موجود در برجام شاهد دیگری برای این امر است. کشورهای طرف برجام در این سند که تایید اجماعی شورای امنیت را نیز دارد، تصریح کرده‌اند که پس از دوره پیش‌بینی شده در برجام، با برنامه هسته‌ای ایران همانند هر کشور دیگر عضو NPT رفتار خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران هیچ چیز فراتر از این را نخواهد پذیرفت.


وزارت امور خارجه در بیانیه مذکور تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مجدداً تصریح می‌کند که برنامه موشکی و دفاعی ایران، بر اساس توان بومی، مبتنی بر سیاست بازدارندگی و متوازن با تهدیدات موجود بوده و اقدامات درخصوص توسعه آن کاملاًً مسئولانه و منطبق با قوانین و مقررات بین‌المللی است. موضوع آزمایش‌های موشکی ایران در قالب برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت حل و فصل شده و این امر نیز به کرات مورد تصریح مقامات طرف‌های مذاکراتی قرار گرفته است؛ از جمله در اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا که - البته در انتقاد از برجام-  صراحتا اذعان داشت آزمایش‌های موشکی بالستیک ایران «مجاز» است. ایران هرگونه ورود به مذاکرات درخصوص این موضوعات را قویاً رد می‌کند.


سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز درباره بیانیه سران سه کشور اروپایی اظهار داشت: این بیانیه نشان داد که طرف‌های اروپایی توان و اراده‌ای برای مقابله با قلدریهای آمریکا ندارند.


قدردانی آمریکا از اروپا


مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ضمن استقبال از بیانیه مشترک انگلیس، فرانسه و آلمان درباره مقصر حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، خواستار محکومیت جهانی ایران شد.     

     
وزیر خارجه آمریکا در تمجید این بیانیه در توییتر نوشت:ایالات متحده از دوستان نزدیکمان در انگلیس، فرانسه و آلمان به‌خاطر بیان صریحشان درخصوص مسئولیت خاص ایران در انجام اقدام جنگی علیه عربستان سعودی و تأثیر آن بر منطقه و جهان تشکر می‌کند.


پمپئو افزود:این اقدام (محکوم کردن ایران توسط‌تروئیکای اروپایی) سبب تقویت دیپلماسی و به نفع صلح خواهد شد. ما از تک‌تک کشورها می‌خواهیم که به محکوم کردن اقدامات ایران ملحق شوند.


اتهام‌زنی‌های بی‌سند آمریکا و متحدان اروپایی‌اش به ایران در حالی مطرح شده که سخنگوی نیروهای مسلح یمن بیست و سوم شهریور ماه اعلام کرد یگان پهپادی ارتش دو پالایشگاه نفتی «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در «شرقیه» سعودی عربستان سعودی را با ۱۰ پهپاد هدف قرار داده و در این راستا افراد شریف و آزاده در عربستان در زمینه اطلاعاتی به ارتش یمن کمک کرده‌اند.


بدهکارها، طلبکار شدند!


فرانسه، انگیس و آلمان در کنار آمریکا جزو بدهکارها در برجام هستند. اکنون حدود ۱۷ ماه از خروج آمریکا از برجام و همچنین بیش از ۴ سال از امضای برجام سپری شده است. در این مدت زمان طرف غربی به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده است.


در شرایط فعلی ایران در جایگاه طلبکار قرار داشته و اروپا و آمریکا بدهکار هستند، اما طرف غربی با گستاخی ژست طلبکار به خود گرفته و با وقاحت ایران را مورد اتهام‌زنی قرار می‌دهد.


این رفتار اعضای اروپایی برجام بیش از پیش ثابت کرد که آنها هیچ اهتمامی برای اجرای تعهدات برجامی خود ندارند و صرفا به دنبال وقت‌کشی برای تعمیم خسارت محض برجام به دیگر مولفه‌های قدرت کشورمان هستند.


در نیویورک آبی گرم نمی‌شود


یکی از علت‌های رفتار گستاخانه اعضای اروپایی برجام به این دلیل است که آنها به این نتیجه رسیده‌اند که دولت روحانی، فقط یک برنامه دارد و آن چیزی نیست جز «حفظ برجام به هر قیمت».


بنابراین طرف اروپایی نه تنها هیچ اراده‌ای برای اجرای تعهدات خود ندارد، بلکه با گستاخی ژست طلبکار به خود گرفته و در حالی که جنازه برجام بر روی زمین است، از توافق جدید صحبت می‌کند!


این روند، جز خسارت هیچ عایدی دیگری برای کشورمان در بر نخواهد داشت بنابراین دولت آقای روحانی می‌بایست به‌صورت جدی ریل‌گذاری خود را تغییر دهد.


واقعیت این است که کلید حل مشکلات اقتصادی در داخل کشور است، نه نیویورک و پاریس.‌ای کاش آقای روحانی به جای صرف وقت برای گفت‌وگوهای ۹۰ دقیقه‌ای و ۱۰۰ دقیقه‌ای با سران بدعهد اروپایی، پای درد دل کارگران هپکو و نیشکر هفت تپه و... می‌نشست و برای رفع مشکلات قابل حل تولید کنندگان و صادر کنندگان واقعی، به‌عنوان رزمندگان خط مقاومت جنگ اقتصادی و صاحب نظران دارای ایده‌های اقتصادی ممکن، وقت صرف می‌کرد.


اکنون میزان نقدینگی در کشور به رقم سرسام‌آور ۲۰۰۰ هزارمیلیارد تومان رسیده است. کارشناسان و صاحبنظران با گرایش‌های مختلف سیاسی همگی متفق‌القول هستند که اگر تنها بخشی از نقدینگی به سمت تولید هدایت می‌شد، تحولی جدی در رونق تولید و رفع بیکاری ایجاد می‌شد.


دیپلماسی منطقه‌ای نیز موضوع بسیار مهمی است که متأسفانه از سوی دولت آقای روحانی مورد غفلت قرار گرفته است. صادرات ۹ میلیارد دلاری ایران به عراق(معادل ۱۰ برابر صادرات ایران به اروپا) تنها بخش کوچکی از ظرفیت‌های عظیم دیپلماسی منطقه‌ای است.


شرطی‌سازی مردم، ضربه به معیشت


متأسفانه رسانه‌های زنجیره‌ای در روندی خسارت بار معیشت مردم را به مذاکره با کشورهای غربی گره زده‌اند. طیفی که پیش از این نیز در موضوع برجام، همه امور کشور و حتی آب خوردن مردم را به مذاکره با آمریکا گره زد. اما در نهایت از دلار ۳ هزارتومانی در پیش از برجام رسیدیم به دلار حدود ۱۹ هزارتومانی در پسابرجام. اکنون نیز دلار در کانال ۱۱ هزارتومان قرار دارد.


رایزنی‌های ظریف


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در ادامه رایزنی‌ها با مقامات شرکت‌کننده در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با وزرای خارجه هند، گرجستان، سفیر و نماینده دائم نیجریه در سازمان ملل و رئیس مجمع عمومی در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کرد.


فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بامداد سه‌شنبه با ظریف در نیویورک دیدار و درباره آخرین تحولات مربوط به برجام گفت‌وگو کرد.


قرار است چهارشنبه (امروز) نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرای خارجه ایران و ۱+۴ و با حضور موگرینی در نیویورک برگزار شود.


ظریف پیش از این با همتایان اتریشی و ژاپنی دیدار کرده بود. وزرای خارجه عمان، دانمارک و فرانسه و رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز طی روزهای اخیر با ظریف ملاقات کرده بودند.


محدودیت‌تردد روحانی


خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد واشنگتن همان محدودیت‌هایی را که اواخر تیرماه برای‌تردد دیپلمات‌های ایران در نیویورک وضع کرده بود، برای روحانی نیز اعمال کرده است.


بر اساس این گزارش، طبق این محدودیت‌ها، روحانی نمی‌تواند از محدوده مقر سازمان ملل در «ایست ریور» (رود شرقی) در بخش شرقی جزیره منهتن نیویورک خارج شود.


روحانی قرار است امروز (چهارشنبه) در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند و یک کنفرانس خبری برگزار کند.


ترامپ و تقلا برای نمایش مذاکره


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر گفت که در حال حاضر هیچ‌گونه برنامه‌ای برای دیدار با مقامات ایرانی وجود ندارد اما برگزار شدن این دیدارها را نیز بعید ندانست.


ترامپ در ادامه گفت که درباره مذاکره با ایران نیازمند هیچ‌گونه میانجی نیستیم و مذاکره مستقیم امکان‌پذیر بوده و ایران می‌داند که با چه کسی تماس بگیرد.


کارشناسان معتقدند که ترامپ صرفا به دنبال نمایش مذاکره است و هدف اصلی او دیکته کردن دستورات واشنگتن به طرف مقابل است.


وزیر خارجه ایران در نیویورک، قاطعانه احتمال دیدار رئیس‌جمهور ایران با رئیس‌جمهور آمریکا را رد کرد.


سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که آمریکا نباید فقط به فکر امتیاز گرفتن از ایران باشد بلکه باید امتیاز هم بدهد.


برایان هوک، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران گفت واشنگتن به دنبال «مذاکرات جامع» با ایران است.


هوک با اشاره به برجام گفت: این توافق به اندازه کافی جامع نبوده است. 



منبع: کیهان 




Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: