نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
واکنش عجیب حج و زیارت به ادعای برادر شهید رکن‌آبادی: سازمان حج و زیارت از رکن‌آبادی شکایت می‌کند!/ چرا مسئولان حج به جای روشنگری سراغ بگیر و ببند رفته‌اند؟
کد خبر: ١٦٠٣١٧ تاریخ انتشار: ٢٦ مرداد ١٣٩٨ - ٠٩:٠٣
صفحه نخست » آخرین اخبار
واکنش عجیب حج و زیارت به ادعای برادر شهید رکن‌آبادی: سازمان حج و زیارت از رکن‌آبادی شکایت می‌کند!/ چرا مسئولان حج به جای روشنگری سراغ بگیر و ببند رفته‌اند؟

پس از گذشت چهار سال از آن ماجرای اندوه‌بار، کلاف پیچیده این حادثه هنوز به طور کامل باز نشده و مردم خواهان بیان شفاف حقایق توسط مسئولین مربوطه هستند و شکایت از مرتضی رکن‌آبادی دردی را دوا نمی‌کند.

 چهار سال قبل در جریان برگزاری مناسک حج، سوءمدیریت سعودی‌ها به حادثه‌ای منتهی شد که شهادت و زخمی‌شدن هزاران نفر از حجاج بیت‌الله الحرام از کشورهای مختلف را در پی داشت. بنابر اعلام رسمی سازمان حج و زیارت کشورمان، ۴۶۴ حاجی ایرانی در این حادثه به شهادت رسیدند. غضنفر رکن‌آبادی دیپلمات سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان نیز بین شهدای منا بود.

 

به گزارش رجانیوز، بیستم مرداد ماه سال جاری، برادر شهید رکن‌آبادی در برنامه تلویزیونی «جهان‌آرا» بمناسبت چهارمین سالروز حادثه منا، مدعی شد که «اسناد و منابع موثقی دارد که نشان می‌دهد ایران برای باز شدن راه حج، توافق‌نامه‌ای را امضا کرده که در آن پذیرفته مقصر فاجعه منا ایرانی‌ها بوده‌اند.»

 

 

این ادعای عجیب مرتضی رکن‌آبادی واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت. چنانچه سرپرست وقت حجاج ایران حجت‌الاسلام قاضی عسگر نیز به گفته‌های رکن‌آبادی واکنش نشان داده و اعلام کرد که ادعای وی خلاف واقع بوده است.

 

از همین رو «جهان‌آرا» با اعلام اینکه ادعاهای رکن‌آبادی را تایید و یا رد نمی‌کند، از مسئولین حج سال ۹۴ دعوت کرد تا در این برنامه حاضر شده و رفع ابهام کنند.

 

حجت الاسلام قاضی عسگر نیز با حاضر شدن در برنامه «جهان‌آرا»، اعلام کرد: «خیلی صریح می‌گویم که موضوع تعهد ایران و قبول تقصیر فاجعه منا خلاف واقع است.»

 

 

قاضی عسگر با اشاره به اینکه «تفاهم نامه های سال‌های ۹۶ تا ۹۸ ایران و عربستان موجود است»، گفت: « بنده اگر در سمت قبلی بودم اینها را منتشر می‌کردم.»

 

علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت نیز در حاشیه مراسم بزرگداشت «‌شهدای منا و مسجدالحرام» در بعثه مقام معظم رهبری، با رد ادعای مطرح‌شده از سوی برادر شهید غضنفر رکن‌آبادی اظهار کرد: «این ادعا، دروغ محض است؛ تفاهم‌نامه‌های سازمان حج و زیارت امضا شده و کاملاً روشن و شفاف است و هیچ نکته پنهانی ندارد.»

 

اما صبح امروز نیز رییس سازمان حج در شست شورای برنامه‌ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در موضعی عجیب گفت: «این سازمان ادعای یکی از خانواده‌های شهدای منا را که همزمان با ایام تشریق مطرح شد و موج منفی ایجاد کرد، از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد کرد.»
 
این تهدید به شکایت قضائی در حالی مطرح می‌شود که طبق گفته حجت‌الاسلام قاضی عسگر در «جهان‌ارا»، «سرپرست حجاج می‌توانند این موارد(تفاهم نامه‌ها) را منتشر کنند. چون مطلب خاصی ندارد و عمدتا موارد اجرایی است.»
 

بر همین اساس با سوالات و شائبه‌های پیش آمده در ارتباط با حادثه منا و شهادت مظلومانه حجاج، بهتر است که سازمان حج و زیارت، بجای شکایت از برادر شهید رکن‌آبادی و پیگیری قضائیی ادعای وی مبنی بر پذیرفتن تقصیرات حادثه منا از سوی ایران، تفاهم‌نا‌مه های مورد اشاره قاضی عسگر و رشیدیان را منتشر کند.

 

چرا که پس از گذشت چهار سال از آن ماجرای اندوه‌بار، کلاف پیچیده این حادثه هنوز به طور کامل باز نشده و مردم خواهان بیان شفاف حقایق توسط مسئولین مربوطه هستند و شکایت از مرتضی رکن‌آبادی دردی را دوا نمی‌کند.





Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: