نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
خبر رجانیوز تایید شد وقتی ظریف «نماینده ترامپ» را «نماینده مردم آمریکا» جا زد
کد خبر: ١٦٠١٩٩ تاریخ انتشار: ١٤ مرداد ١٣٩٨ - ١٥:٣٤
صفحه نخست » تیتر یک
خبر رجانیوز تایید شد وقتی ظریف «نماینده ترامپ» را «نماینده مردم آمریکا» جا زد

براساس گزارش نیویورکر؛ ظریف علی رغم علم به این موضوع که دیدار با ترامپ هیچ دستاوردی نخواهد داشت، دیدار را مشروط به نظر تهران میکند. این درحالی استکه موضع رسمی نظام در این خصوص کاملا روشن است!

 گروه سیاسی-رجانیوز: دیدارهای محرمانه‌ای که پشت درهای بسته انجام می‌شود و هیچ کس حاضر نیست در خصوص آن صحبت کند. بدتر اینکه وزیر خارجه ایران در این خصوص خلاف واقع میگوید و نماینده تندرو و جمهوری خواه آمریکایی که با هماهنگی شخص ترامپ به مذاکره با ظریف رفته را نماینده مردم معرفی میکند.
 
رجانیوز قبلا خبر داده بود (اینجا) و (اینجا) که دیداری محرمانه بین فرستاده ویژه ترامپ و ظریف در سفر اخیر او به نیویورک صورت گرفته که دولتمردان حاضر به انتشار جزئیات این دیدار نشدند. حتی ظریف مدعی شده بود که «رند پال» نماینده رئیس جمهور آمریکا نبوده بلکه نماینده مردم آمریکا بوده است! بعدا روزنامه آمریکایی نیویورکر خبر داد که رندپال از وزیرخارجه ایران خواسته تا در کاخ سفید با ترامپ دیدار کند.
 
به گزارش رجانیوز: صحبت های امروز ظریف به عنوان تایید خبر رجانیوز تلقی میشود اما سوالات بیشتری را ایجاد میکند. جواد ظریف لحظاتی قبل در یک نشست مطبوعاتی در خصوص تحریمِ خود گفت: در سفر اخیرم به نیویورک به من گفتند ظرف دو هفته تحریم می‌شوم که من پیشنهاد حضور در کاخ سفید را نپذیرفتم و تحریم شدم.
 
شمخانی هم روز قبل یعنی 13مرداد98 راز تحریم شدن ظریف را درخواست ترامپ برای دیدار با وزیرخارجه ایران توصیف کرده بود. دیدار که البته بر همه روشن است که برای ترامپ مصرف تبلیغاتی و انتخاباتی داشته است. دبیر شورایعالی امنیت ملی در این خصوص طی یادداشتی پیشنهاد ترامپ برای دیدار با ظریف را تایید کرد و تحریم ظریف را بعد از رخداد این موقعیت دانست. او نوشت: « تحریم وزیر محترم امورخارجه ایران پس از مخالفت با پیشنهاد ترامپ برای گفتگوی حضوری با ایشان، نشان داد که قطار "فشار حداکثری" در "ایستگاه ناکامی" متوقف شده و سرنشینان آن چاره‌ای جز تغییر ریل به سمت اجرای تعهدات و احترام به حقوق قانونی جمهوری اسلامی ایران ندارند. »
 
آیا ظریف دیدار با ترامپ را رد کرده است؟
ظریف مدعی است که دیدار با ترامپ را رد کرده است: « در سفر من به نیویورک به من گفته شد که ظرف دو هفته دیگر تحریم می‌شوم مگر آنکه که آن پیشنهاد را بپذیرم که خوشبختانه قبول نکردم» اما رسانه های آمریکایی چیز دیگری میگویند. رسانه های خارجی که از ابتدای این دیدار خبرهای آن و حتی برخی جزئیات را نقل کرده اند در سایه سکوت و مخفی کاری دستگاه دیپلماسی کشورمان منبع بسیاری از این اخبار شده اند. نیویورکر که پیش از این خبر داده بود درخواست دیدار ترامپ با ظریف را رند پال برای وزیرخارجه برده است میگوید ظریف این دیدار را بی فایده میخواند اما آن را رد نکرده است. 
 
نیویورکر می‌گوید رند پال از وزیر خارجه ایران می‌خواهد که با حضور در کاخ سفید، شخصا پیشنهادات خود را با ترامپ در میان بگذارد. وی می‌گوید که ترامپ به او این اجازه را داده تا وزیر خارجه ایران را به اتاق بیضی‌شکل کاخ سفید دعوت کند اما ظریف این دعوت را نمی‌پذیرد و با بیان اینکه تصمیم‌گیری در این باره تنها برعهده او نیست و او ابتدا باید با تهران مشورت کند، خطاب به سناتور آمریکایی می‌گوید که دستاورد چنین دیداری از نظر او چیزی فراتر از چند عکس [یادگاری] نخواهد بود.
 
گزارش این روزنامه امریکایی نشان میدهد که ظریف علی رغم علم به این موضوع که این دیدار هیچ دستاوردی نخواهد داشت، دیدار را مشروط به نظر تهران میکند. او به این دلیل دعوت ترامپ را نمی پذیرد که تصمیم گیری در این موضوع را باید با مشورت تهران انجام دهد. این درحالی است که به اعتقاد کارشناسان خواسته زیاده خواهانه ترامپ باید به سرعت رد میشد و رهبر انقلاب بارها مذاکره با آمریکا و به خصوص مذاکره با شخص ترامپ را ممنوع اعلام کرده بودند. این خبر نیویورکر و تحریم ظریف چند هفته بعد از بازگشت وی از آمریکا این گمانه زنی را تقویت میکند که او برای چانه زنی در خصوص این دیدار به تهران بازگشته اما پس از چند روز که نتیجه منفی آن به آمریکا منتقل میشود با فهرست سیاه تحریم رو به رو میگردد. 
 
ظریف: با نماینده مردم آمریکا دیدار دارم نه با نماینده کاخ سفید!
ظریف در نیویورک و در جمع خبرنگاران گفته بود که وی دیدارهایی با برخی مقامات کنگره داشته است اما با مقامات دولت آمریکا یا نمایندگان آنها دیدار نداشته است.
 
وزیر امور خارجه درباره خبرهای منتشر شده مبنی بر دیدار سناتور راند پال اما حاضر نشد این دیدار را تکذیب کند. وی بدون اشاره به روابط نزدیک این سناتور جمهوری خواه با ترامپ گفت: «من در سفرهایی که به نیویورک دارم با نمایندگان کنگره که نمایندگان مردم آمریکا و نه فرستاده دولت این کشور گفت وگو کردم و باز هم انجام می دهم اما اینکه با چه کسانی گفت وگو می کنم را به خودشان واگذار می کنم تا اعلام کنند.»
 
کارشناسان معتقدند کاخ سفید به سناتورهایی که با مواضع خود همراه نباشد به هیچ عنوان اجازه دیدار با مقامات ایرانی را نخواهند داد. چنانچه قبلا دونالد ترامپ و پمپئو  به دلیل گفت و گوی جان کری در حاشیه چند اجلاس با جواد ظریف به شدت وی را مورد حمله قرار دادند. تا جایی که گفته میشود جان کری مجبور به عذرخواهی از دولت شد. بنابراین نمیتوان انتظار داشت که دولت آمریکا موافقت خود را با دیدار رندپال با وزیرخارجه دولت روحانی اعلام نکرده باشد.
 
ظریف: نمی‌گویم چه گفتیم!/ رندپال: ترامپ خواهان معاهده موشکی و هسته ای است
ظریف می گوید : «بارها گفته‌ام که من در زمان حضور در نیویورک، برای شرکت در جلسات مجمع عمومی یا دیگر جلسات سازمان ملل می‌روم، در حقیقت سفر من به آمریکا نیست.» این درحالی است که وی در این سفر با مقامات متعدد آمریکایی صحبت میکند. وی که درخصوص اشخاص و محتوای مذاکرات همیشه مخفی کاری میکند اما میگوید طرف مقابل می تواند این محتوا را فاش کند. وی گفته است: « اگر گروه‌های نخبگی و سناتورها خودشان خواستند می‌توانند بگویند که با من  دیدار کرده‌اند و چه گفته‌اند ولی روش ما نیست که اعلام کنیم با چه کسانی دیدار می‌کنیم.»
 
نماینده ترامپ در خصوص چه موضوعی با ظریف مذاکره کرده است؟/ رند پال: گفت و گوها فوق محرمانه بود اما در مورد مسائل موشکی!
 
حالا و در سایه سکوت وزارت خارجه «رند پال» هم در یک مصاحبه ، دیدار اخیرش با محمد جواد ظریف در نیویورک را «فوق محرمانه» خوانده  و گفته است: «نمی‌توانم هیچ حرفی در این باره بزنم»
 
مجری برنامه تلویزیونی فری د پیپل از رند پال درباره دیدار اخیر او با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در نیویورک سوال کرد و گفت: «شما با رئیس‌جمهور ترامپ صحبت‌های داشتید و او به امید اجتناب از جنگ، به شما اجازه برقراری ارتباط با مقام‌های ایرانی را داد. شما درباره این موضوع چه چیزی می‌توانید به ما بگویید و شما آیا می‌توانید به ما بگویید که شما با این کار در تلاش برای دستیابی به چه چیزی هستید؟»
 
رند پال با مزاح جواب داد: «قطعا هیچ چیزی درباره این موضوع نمی‌توانم بگویم و اگر بگویم، باید شما را بکشم چرا که این یک موضوع فوق محرمانه است، خوب اگر به شما بگویم، آیا این موضوع می‌تواند محرمانه بماند؟»
 
با این وجود این سناتور آمریکایی محور اصلی گفت و گوی خود با ظریف را مساله موشکی میداند و با اشاره به عقب نشینی دولت روحانی در حوزه هسته ای امیدوار است که ایران در حوزه موشکی و دفاعی نیز عقب نشینی کند. وی در این خصوص به بیان صحبت هایی پرداخت که نشان میدهد محور عمده مذاکرات قدرت دفاعی ایران بوده است وی گفت:
 
«من به طور کلی درباره این موضوع که اهداف ما در رابطه با دیپلماسی چیست و اینکه ما باید درباره چه چیزی حرف بزنیم، صحبت می‌کنم. به نظر من، همانطوری که توافق (هسته‌ای) ایران که ما قبلا داشتیم نشان داد، ایرانی‌ها به محدود کردن برنامه غنی‌سازی هسته‌ای‌شان تمایل دارند و واقعا آماده صحبت کردن درباره این موضوع هستند که آنها هرگز سلاح هسته‌ای نداشته باشند، به نظر من آنها واقعا در این نقطه قرار دارند و می‌تواند امکان یک توافق دیگری وجود داشته باشد. موضوع سخت‌تر (توافق با ایران)، توافق بر سر موشک بالستیک است و این موضوع بخشی از توافق هسته‌ای ایران نبود و رئیس‌جمهور و بسیاری دیگر از افراد گفته بودند که این یک نقص بزرگ در توافق (برجام) بود و آنها (ترامپ و اطرافیان او) خواهان یک معاهده درباره موشک بالستیک هستند»
 
گفتنی است سه هفته قبل بود که پایگاه پالیتیکو خبر داد «رند پال» که نماینده مجلس سنا و یک جمهوری خواه نزدیک به کاخ سفید است، در جریان یک جلسه بازی گلف به ترامپ پیشنهاد کرد با «محمد جواد ظریف» دیدار و درباره کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکا گفت‌‌وگو کند. ترامپ این پیشنهاد را پذیرفت. 
 
بعدا نیویورکر در این خصوص خبر داد که رند پال، با حمایت ترامپ از چند هفته قبل مشغول کار بر روی این پیشنهاد بود و در خصوص آن با کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا مشورت کرده بود. ابتدا سه هفته قبل از عزیمت ظریف به نیویورک فردی به نیابت از رند پال با ایرانی‌ها تماس برقرار کرد. روز ۱۴ جولای، یک روز قبل از سفر ظریف، پال هنگام بازی گلف با ترامپ با او درباره ایران صحبت کرد.  نهایتا نیز این دیدار علی رغم انتقادات فراوان انجام شد.
 
ترامپ نیز در تایید اقدام رند پال از واژه « negotiation process » استفاده می کند و آن را قسمتی از «پروسه یا روند مذاکراتی با ایران» میخواند. ترامپ به صراحت این دیدار را مشارکت سناتورهای جمهوری خواه در مذاکره با ایران معرفی میکند و اعلام میدارد که سناتورهای دیگر هم که با دیدگاه های ترامپ همراه باشند می توانند در این پروژه او را یاری رسانند. اما با این وجود وزیرخارجه کشورمان حاضر نمیشود اسم نمایندگان ترامپ را هم به زبان بیاورد و در این خصوص به مردم توضیح بدهد.
 




Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: