نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
پالس معاون اول رئیس جمهور به غرب برای بدعهدی‌های بیشتر
کد خبر: ١٥٩٠١٧ تاریخ انتشار: ٢٠ دي ١٣٩٧ - ١١:٠٥
صفحه نخست » تیتر یک
پالس معاون اول رئیس جمهور به غرب برای بدعهدی‌های بیشتر

جهانگیری ۹۶: به همه اهدافمان در برجام دست یافتیم، دنیا عاشق کار کردن با ماست/ جهانگیری۹۷: تحریم های آمریکا جدی‌تر از گذشته شده، از اروپا هم ناامید شدیم اما برجام باید پابرجا بماند!/ لگدمال شدن منافع ملی ایران زیر پای غرب گرایان

 گروه سیاسی-رجانیوز: بعد از آنکه ظریف با تحریف هدف از برجام اعلام کرد «این که کسی بگوید هدف برجام اقتصادی بود با واقعیات و خطوط قرمزی که برای ما ترسیم شده بود، نمی‌سازد» حالا معاون اول رئیس جمهور هم در پاسخ به این سوال که «خط قرمز شما در آینده برجام چیست» حاضر نشد به صراحت از لغو تحریم و فشارهای اقتصادی چیزی بگوید. امری که به گفته کارشناسان خیال اروپا را راحت می کند و آنها را به این نتیجه میرساند که اقدامات خصمانه شان قرار نیست واکنشی از سوی تهران در برداشته باشد.
 
به گزارش رجانیوز جهانگیری در حالی سفره دل خود را برای یورونیوز باز کرد که حرف های قابل تاملی و بعضا خطرناکی برای منافع ملی ایران زد.
 
معاون اول رئیس جمهور در این گفت و گو تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران در برجام به تمامی تعهدات خود عمل کرد و به آن پایبند است و در همه گزارش‌های رسمی هم این موضوع اعلام شده است.»
 
وی بدعهدی آمریکا و توحش بیشتر این کشور پس از عقب نشینی های هسته ای دولت را اینگونه توصیف کرد: «متاسفانه با تصمیم یکجانبه واشنگتن، تحریم‌های آمریکا به صورت جدی‌تر برگشت. آمریکایی‌ها در این دور از تحریم‌ها با روش‌های مختلف اعم از تهدید و تطمیع کشورها و شرکت‌های دیگر دنبال این هستند که مانع روابط کشورها و شرکت‌های خارجی با جمهوری اسلامی ایران شوند.»
 
جهانگیری از اروپایی ها هم که حدود 9ماه دست ایران را در حنا گذاشته و حاضر به انجام دادن تعهداتشان نشده اند اینگونه گفت: «از نظر عملی و اقدامات اجرایی هنوز اقدام عملی از انگلیس، فرانسه و آلمان دیده نشده است تا ما بتوانیم در جهت منافع مردم و اقتصاد کشورمان از این توافق استفاده کنیم... واقعیت این است که تا این لحظه عملکرد موثری از اتحادیه اروپا مشاهده نکرده‌ایم...از کارآمدی اتحادیه اروپا برای انجام یک اقدام عملی تا حدود زیادی ناامید شده ایم.»
 
وی درحالی به گلایه از آمریکا و اروپا دست زده است که یک سال قبل ادعا می کرد «کاری شد کارستان» و «دنیا عاشق کار کردن با ماست» و حتی می گفت «به همه آنچه می خواستیم در برجام رسدیم»
 
 
البته وی در مصاحبه اخیر خود هم حاضر نیست بگوید به اهداف مان در برجام نرسیدیم. به نظر می رسد اسحاق جهانگیری هم با ظریف در تحریف هدف از مذاکرات برجام هم نظر شده است. 
 
ظریف هدف اقتصادی داشتن از مذاکرات برجام را منکر شد و ادعا کرد: «این واقعیت به این معنی نیست که هدف از برجام اقتصادی بود. اصلا این طور نیست.  مذاکرات ما درباره برجام تا فروردین 94 (یعنی سه ماه قبل از توافق نهایی برجام) صرفا هسته‌ای و امنیتی بود...بحث‌های هسته‌ای، امنیتی و خارج شدن از شورای امنیت بحث‌های اصلی ما بود و این که کسی بگوید هدف برجام اقتصادی بود با واقعیات و خطوط قرمزی که برای ما ترسیم شده بود، نمی‌سازد. »
 
ظریف حتی با افتخار به اینکه فقط چندماه آخر مذاکرات را به بحث اقتصادی رفع تحریم ها گذرانده است گفته بود: «پروسه مذاکرات برجام را از اواخر دی ۹۲ شروع کردیم و در تیر ۹۴ توافق انجام شد. یعنی از ۲۲ ماه مذاکره ورود به بحث‌های اقتصادی در ۴ ماه آخر بوده است!»
 
نگاهی به ادامه مصاحبه جهانگیری نشان می دهد که دولت روحانی خط قرمز ملموس و محکمی را هم برای زیاده خواهی و عهدشکنی های غربی ها در نظر نگرفته است.
 
معاون اول روحانی در پاسخ به سوال مصاحبه کننده یورونیوز که می پرسد «خط قرمز شما کجاست؟» می گوید: «اگرچه از کارآمدی اتحادیه اروپا برای انجام یک اقدام عملی تا حدود زیادی ناامید شده ایم، ولی هنوز جای امیدواری وجود دارد که اتحادیه اروپا بتواند اقدامی انجام دهد تا ما نیز بتوانیم از منافع برجام برخوردار شویم.»
 
او در پاسخ به این سوال مهم به انتقادات داخل کشور نیز اشاره می کند و میگوید با وجود این فشارها و بدعهدی غربی ها باید برجام پابرجا بماند: «در داخل کشور فشارهای سیاسی زیادی بر دولت از سوی گروهی که از ابتدا معتقد بودند اروپایی ها به تعهداتشان عمل نمی‌کنند و نباید به آنها اعتماد کرد، وارد می‌شود. در واقع بعد از این که اتحادیه اروپا به تعهداتش عمل نکرد، این فشارها بر دولت بیشتر نیز شده است، ولی ما فکر می کنیم تا آنجایی که منافع مردم ایران ایجاب کند باید برجام پا برجا بماند!»
 
وی در حالی حاضر نیست غربی ها را به دلیل بدعهدی های فراوان به خروج از برجام تهدید کند که کارشناسان معتقدند این صحبت ها شبیه به پالس انفعالی است که دولت روحانی قبل از خروج آمریکا از برجام داده و باعث شده خیال این کشور از عدم اقدام متقابل در ایران راحت شود!
 
به طور مثال علی اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور، به اشپیگل آلمان گفته بود که اگر آمریکا به تنهایی توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ را ترک کند، ایران به احتمال زیاد به آن متعهد باقی خواهد ماند! (گزارش رجانیوز در این مورد را اینجا بخوانید) از صحبت های جهانگیری نیز همین مشی غلط دولت استنباط می گردد.




Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: