نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
سادگى مصلا باید یادآور سادگى محل عبادت مسلمانان صدر اسلام باشد/جلوگیرى از زرق و برق ساختمان هاى مساجد اسلام امریکایى
کد خبر: ١٥٨٩٨٣ تاریخ انتشار: ١٦ دي ١٣٩٧ - ٢٣:٤٥
صفحه نخست » تیتر یک
سادگى مصلا باید یادآور سادگى محل عبادت مسلمانان صدر اسلام باشد/جلوگیرى از زرق و برق ساختمان هاى مساجد اسلام امریکایى

یک سئوال جدی و مهم .برای سرمایش و گرمایش فضای سرپوشیده مسجد اصلی که مساحت ان حدود 5000متر و به ارتفاع حدود 60 متر میباشد ،چه مقدار باید انرژی صرف شود ؟ ویا برای روشنایی ان باید چه مقدار انرزی برق استفاده شود؟و یا اینکه از همه مهمتر به دلیل مشکلات اگوستیکی و استفاده از مصالح سیقلی باید هزینه زیادی صرف خرید تجهیزات صوتی که بلا استفاده خواهد شد نمود و در اخر هم همیشه با مشکل مواجه خواهد بود. همانطور که سالهاست شبستان فعلی که نماز در انجا اقامه میشود با مشکل صوت مواجه و تا به حال چندصد میلیون تومان هزینه شده است و کماکان با مشکل مواجه میباشد.

 
 
گروه فرهنگی صابرنیوز: با گذشت بیش از 20سال ازشروع ساخت مصلی تهران ، هنوز  از مراحل ساخت و کارهای انجام شده تا به امروز توضیح مفصلی به مردم و بخصوص نمازگزاران جمعه تهرانی داده نشده است. اگر بفرموده امام عزیز مردم باید کارهای مردمی را خود انجام دهند ، پس چرا هیچ گزارش کاملی به مردمی که سالهاست منتظر بهره برداری از مصلی هستند داده نمیشود؟

در استفتاء از امام عزیز و پاسخ ایشان ، جمله ای از تبدیل و استفاده به غیراز مقوله نمازجمعه و مسائل مرتبط از مصلی نشده و همیشه برای همه مردم این سئوال بوده که چرا مصلی به نمایشگاه های مختلف تبدیل گردیده. یعنی دقیقا همانجایی که متدینین نماز جمعه اقامه مینمایند شرکتها با مراجعین مختلط حضور پیدا میکنند!به نظر نمیرسد فضای ایجاد شده در قالب شبستانها چند طبقه و مسجد و ایوان و محوطه های باز مصلی حتی در نماز عید فطر هم تماما از جمعیت کامل شوند. ای کاش بصورت الویت بندی فضاها ایجاد میشدند تا هم مشکل بودجه مرتفع گشته و بر اساس نیاز زمان مابقی پروژه تکمیل گردد .به نظر میرسد ارزش داشته باشد بعداز این مدت طولانی مستندی بر اساس واقعیت تهیه و به همه توضیح و نمایش داده شود ، زیرا حق این نیست که مردم ندانند چرا سالیانست که بین دانشگاه تهران و تپه های عباس اباد در سختی و بلاتکلیفی بسر میبرند.

در حال حاظر تنها فضای کامل شده مصلی شبستان شمالی میباشد که با مشکلات عدیده ای روبرو است . از جمله انها مشکل رفت و امد میباشد.اینکه چرا مابقی مصلی به اتمام نمیرسد به چند عامل منتهی میشود. از جمله انها ، بودجه - مدیریت فنی و بلاتکلیفی در طراحی قدیمی، از جمله  انها است.

اجرای طراحی های رویایی و زیبا به تنهایی نمیتواند همه چیز در ساخت یک بنای اسلامی باشد ، خصوصا اینکه قرار بوده که از تجملات دوری شده و میبایست ساده و یاد اور معنویت باشد.

یک سئوال جدی و مهم .برای سرمایش و گرمایش فضای سرپوشیده مسجد اصلی که مساحت ان حدود 5000متر و به ارتفاع حدود 60 متر میباشد ،چه مقدار باید انرژی صرف شود ؟ ویا برای روشنایی ان باید چه مقدار انرزی برق استفاده شود؟و یا اینکه از همه مهمتر به دلیل مشکلات اگوستیکی  و استفاده از مصالح سیقلی باید هزینه زیادی صرف خرید تجهیزات صوتی که  بلا استفاده خواهد شد نمود و در اخر هم  همیشه با مشکل مواجه خواهد بود. همانطور که سالهاست شبستان فعلی که نماز در انجا اقامه میشود با مشکل صوت مواجه و تا به حال چندصد میلیون تومان هزینه شده است و کماکان با مشکل مواجه میباشد.

اخیرا افردی مانند حجته الاسلام پناهیان و یکی از مداحان و همچنین جمعی از شعرا و اصحاب ادبی و تعدادی خارجی از مجموعه مصلی دیدن نمودن و نکاتی را هم گفته اند. اما نکته مهم عدم بازدید نخبگان صنعت ساختمان و صاحبنظران اجتماعی است.

قطعا اگر همانطور که افراد و گروه های خاص امکان بازدید را یافتند ، دیگر اقشار هم بعنوان نظرخواهی میتوانستند کمکهای بسیاری به پروژه مصلی برسانند.مطمئنن اگر متولیان امر ساخت میدانند و اگر اطلاع ندارند ، باید بدانند که نگهداری فضای فوق العاده بزرگ مصلی و بخصوص مصرف انرزی زیادی همیشه تلف خواهد شد!!استفاده از انرژی های گاز و برق و دیگر انرژی ها برای تهویه  و روشنایی و نورپردازی فضاهای شبستانها و خصوصا گنبد و مسجد اصلی بسیار وحشتناک خواهد بود.

به نظر میرسد محاسبات فنی در تاسیسات و بخصوص در صوت ، تهویه ، روشنایی ، نورپرداری تا حدود زیادی قربانی طراحی معماری شده و قطعا به لحاظ مشکلات آگوستیکی گنبد و ایوان اصلی امکان بهره برداری از این مکانهای اصلی امکان پذیر نخواهد بود ! مگر اینکه با صرف هزینه بسیار زیاد و کار اضافی بخشی از مشکل اگوستیکی را کم نمائیم ، البته تکرار میکنم بخشی از ان را.

باز هم در اخر به کلام امام عزیز برمیگردیم که سفارش فرمودند به سادگی باید یاد اور مساجد صدر اسلام باشد..

در آ خر یادداشت مزین به کلام پیر جمارن می کنیم:



با حفظ جهات شرعى در مورد زمین مذکور با پیشنهاد حجتى الاسلام، آقایان:
خامنه‏ اى و هاشمى، موافقت مى شود. ان شاء اللَّه در کنار ساختن مصلاى تهران، در ساختن‏ بینش کفر ستیزى مسلمانان موفق باشید. ضمناً سادگى مصلا باید یادآور سادگى محل عبادت مسلمانان صدر اسلام باشد. و شدیداً از زرق و برق ساختمان هاى مساجد اسلام امریکایى جلوگیرى شود. خداوند تمامى دست‏ اندرکاران برپا کننده مساجد اللَّه را تأیید فرماید. 23/ 8/ 67

 
روح اللَّه الموسوی الخمینی‏(صحیفه امام، ج‏21، ص: 188-189).

 

ادامه دارد...

 


برچسب ها: مصلی تهران


Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: