نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
کسانی که تازه به سقوط اخلاقی و سیاسی آمریکا پی برده اند 65 سال از دانشجویان ایران عقب هستند
کد خبر: ١٥٨٧٠٣ تاریخ انتشار: ١٨ آذر ١٣٩٧ - ٢١:٤٣
صفحه نخست » مطالب وسط
دکتر جلیلی در مراسم 16آذر دانشگاه تهران
کسانی که تازه به سقوط اخلاقی و سیاسی آمریکا پی برده اند 65 سال از دانشجویان ایران عقب هستند

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز (یکشنبه ۱۸ آذر) در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد، با طرح این سوال که چرا ۱۶ آذر مهم است و باید آن را گرامی داشت به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

 گروه سیاسی صابرنیوز: محسن عرب اسدی: سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز (یکشنبه ۱۸ آذر) در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد، با طرح این سوال که چرا ۱۶ آذر مهم است و باید آن را گرامی داشت به سوالات دانشجویان پاسخ داد.
 
جلیلی گفت: سقوط اخلاقی و سیاسی آمریکا در سال 1332 برای ملت ما روشن شد نه در سال 1397. کسانی که به سقوط اخلاقی و سیاسی آمریکا تازه پی برده اند 65 سال از دانشجو و دانشگاه و ملت عقب هستند. نباید ملتی هزینه های گزاف بدهد تا کسانی که 65 سال از فهم واقعیت سقوط سیاسی و اخلاقی آمریکا عقب مانده اند در سال 97 بفهمند نمی توان به آمریکا اعتماد کرد و عقب مانده تر کسانی که هنوز هم به این فهم نرسیده اند و باز هم در یک دور باطل نسخه های ابطال شده قبل را تجویز می کنند. کسانی که واقع بینی را نه برای دیدن واقعیت ها بلکه برای کنار زدن آرمان ها علم می کنند، و سپس به جای دیدن واقعیت ها شعارهای موهوم و رمانتیک سر می دهند.
 
نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی ادامه داد: این ها حتی به رئالیسم مورد ادعای خودشان هم پای بند نیستند. رئالیست ها حداقل دنبال حفظ و ارتقاء منابع قدرت هستند نه به تاراج و یغما دادن آن ها. کدام رئالیست می گوید 65 سال واقعیت تاریخی را به کنار بگذاری و حتی واقعیت همین امروز را هم نادیده بگیرید چون فردی بر اساس یک توهم رومانتیک فکر می کند ترامپ از قبلی ها و بعدی ها هم بیشتر امتیاز می دهد !!!؟
 
دکترجلیلی گفت: دانشگاه و دانشجو پیشرو و آگاه آن است که رصد کند چه کسانی توهم را به جای تفکر ارائه می کنند؟ عقب ماندگی آن است که به تئوری ها و نظریه های ابطال شده ای استناد شود که خود مبدعان و واضعان آن تئوری ها مدت هاست صحبت از زوال آن تئوری ها می کنند و کتاب درباره زوال آن علوم می نویسند و اشتباه بزرگ تر آن است که فکر شود با همان نقائص و ایراد هایی که موجب زوال آن نظریه ها شده است می توان آن ها را احیاء کرد.
 
سعید جلیلی یادآور شد: اگر 30 سال قبل مارکسیسم به پایان خود رسید و زوال و ناکارآمدی آن برای جهان روشن شد امروز ناقوس زوال لیبرالیسم به صدا درآمده است و حتی مدعیان آن هم حرفی برای دفاع ندارند. کسانی که دم از پایان تاریخ و غلبه لیبرال دموکراسی می زدند فهمیده اند طناب پوسیده نظام سلطه و تفکر لیبرالیسم قابل دفاع و عرضه نیستند. نمودهای امروز لیبرال دموکراسی در جهان رژیم آمریکا و رژیم صهیونیستی است و امروز افتخار دولت های لیبرال دموکرات آن است که مستبدترین های منطقه ما متحدین آن ها هستند.
 
عضومجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این حرف وزیر خارجه اسبق آلمان است که می گوید حاکمیت غرب به زودی به تاریخ خواهد پیوست. اوست که می گوید اتحاد ژئوپلتیک غرب از هم گسیخته است او می گوید ترامپ نمود واگرایی غرب است نه دلیل آن اما فرایند این گسست را به شدت تسریع می کند. آن ها فهمیده اند نظام سلطه ای که مبتنی بر زور و منطق استکبار باشد حاصل آن به جز وحشیگری و چپاول و زورگویی و قانون جنگل نیست.
 
دکترجلیلی گفت:  عظمت انقلاب اسلامی و پیشگامی و پیشروی آن در این است که این معنا را خوب فهمید از 16 آذر 1332 تا 21 بهمن 1357 و 13 آبان 1358 آن چه را جوان دانشجوی ما در فهم آن آگاه بود و به شجاعت آن را فریاد می زد امروز پس از چند دهه برخی تازه آن را فهمیده اند و یا جرأت ابراز این فهم را پیدا کرده اند.
 
وی ادامه داد: امروز نه یک ژورنالیست بلکه صدراعظم سابق آلمان به صراحت بیان می کند که سفیر آمریکا در برلین مثل یک افسر اشغالگر عمل می کند. کشوری که ادعای غول اقتصادی جهان را دارد در مناسبات سلطه جهانی چنین زبون است. قدرت جمهوری اسلامی در آن است که به دولت هایی تکیه نمی کند که صدراعظم سابق آن به صراحت می گوید امروز سفیر آمریکا در برلین مثل یک افسر اشغالگر عمل می کند. به دولت هایی اعتماد نمی کند که حتی در اتحادیه اروپا هم جایی ندارند. به دولت هایی تکیه نمی کند که امروز در پاسخگوی مردم خود هم نمی توانند باشند. به دولت هایی اعتماد نمی کند که در حالی در منطقه سال هاست جایگاه خود را از دست داده اند با نگاه نوستالژیک به سابقه بد تاریخی در منطقه بخواهند بری مردم ما گستاخانه رجز بخوانند.
 
وی با تایید این مساله که تکلیف رژیم حاکم بر آمریکا روشن است گفت: حماقت ترامپ آن است که آمریکایی را که خود او افلیج خوانده است می خواهد با دیوانگی سرپا کند. آمریکای فلج با دیوانگی ترامپ مداوا نمی شود. آمریکا پیش از همه فهمیده است گزینه های او علیه ملت ایران روز به روز محدودتر می شود. همان طور که 8 سال دفاع مقدس ما ناکارآمدی گزینه نظامی را به آن ها اثبات کرد.
 
دبیرسابق شورایعالی امنیت ملی گفت: 8سال مقاومت ملت ما در برابر تحریم های ثانویه آمریکا هم برای همیشه ناکارآمدی گزینه تحریم ها را به آن ها اثبات خواهد کرد. این حماقت ترامپ بود که دوباره پا در مسیر نافرجام تحریم ها گذاشت. مسیری که اوباما به صراحت گفت در شرایطی توافق هسته ای انجام شد که رژیم تحریم های آمریکا در حال فروپاشی بود. در سال های 90-92 آمریکا به دنبال به صفر رساندن فروش نفت ایران بود و در مقطع کوتاهی به 600.000 بشکه هم رساند ولی نیمه اول سال 92 در اوج تحریم ها به گواهی آمار رسمی فروش نفت ایران نه تنها صفر نشد بلکه سیر صعودی خود را پیدا کرد. بلکه به گواهی آمار به تناسب 1 تا 1.5 میلیون بشکه رسید و می توانست این سیر صعودی ادامه پیدا کند. در اوج تحریم ها در سال 91 حداقل 17 دکل نفتی و 19 فاز در پارس جنوبی به طور همزمان مشغول کار بودند. دستپاچگی دولت وقت آمریکا از ترس فروپاشی رژیم تحریم ها بود.
 
جلیلی با اشاره به ناکارآمدی جریان غرب گرا در ایران خاطرنشان کرد: متأسفانه در زمانی که تحریم ها رو به زوال بود صحبت هایی از بزرگ نمایی و تأثیر تحریم ها شد از آب خوردن تا خطر صفر شدن فروش نفت که دشمن به طمع افتاد.
 
جلیلی افزود: آمریکا نه آن زمان توانست مانع فروش نفت ایران شود و امروز هم هیچ غلطی نمی تواند بکند و اگر در داخل برخی اشتباهات تکرار نشود سر ترامپ در مسیر بن بست تحریم ها به سنگ خواهد خورد. من توصیه می کنم همانطور که می گویند انتخابات تمام شده است زمان انسجام ملی و مقابله با دشمن ملت ایران است به اطلاعات و داده های غلط تکیه نکنید. ارزیابی صحیح از منابع قدرت کشور و قدرت ملت ایران داشته باشید. بر تحلیل های نادرست اصرار نکنید. واقع بین باشید و از واقعیت ها درس بگیرید. امروز نه ترامپ که مذاکره کننده های سابق آمریکا که برجام حاصل کار آن هاست می گویند اگر آمریکا بار دیگر تحریم های ثانویه را اعمال کند برجام به قراردادی توخالی و پوچ تبدیل می شود و امروز آمریکا مجددا تحریم های ثانویه را اعمال می کند و متأسفانه کسانی می گویند اگر می دانستیم ترامپ این کار را می کند باز هم این توافق خوب بود.
 
وی با اشاره به برجام به عنوان دستاورد دولت ادامه داد: امروز اگر برای منافع ملی اهمیت قائل هستیم نگاه واقع بینانه اقتضاء میکند ببینیم برجام آن بنای مستحکمی نیست که ادعا می شد. رویکردی نیست که با آن بتوان سایر منافع ملت را هم تأمین کرد. آمریکا و اروپا بدانند اینکه آمریکا از برجام خارج شود و اروپا به تعهدات خود عمل نکند و به ایران بگویند باید اجرای تعهدات خود را ادامه دهد این با اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که توسط رهبری معظم انقلاب اعلام شده است تعارض دارد. نه حکمت است ، نه مصلحت است و نه عزت و مجموعه نظام و مردم ما آن را نخواهند پذیرفت.
 
مسئول سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اعلام کرد: تکلیف آمریکا معلوم است اما اروپا نیز بداند دانشگاه ما دانشجوی ما و ملت ما رفتار اروپا را به دقت رصد و محاسبه می کنند. انتظار دانشگاه و دانشجو و ملت از اروپا آن نیست رفتارهای غلط آن ها را نبینند و بگویند «اروپا بیش از حد انتظار ظاهر شد». دانشگاه رفتار اروپا را زیر نظر دارد. ملت ما می بیند آمریکا: از توافقی که خود اروپا انجام داده است، خارج می شود و خلاف آن عمل می کند و اروپا حتی حاضر نمی شود رفتار آمریکا را نقض برجام بنامد و آن را محکوم کند و فقط به اظهار تأسف اکتفا می کند. این از چشم ملت دور نمی ماند.
 
جلیلی با اشاره به اقدامات خصمانه اروپا گفت: ملت ما رفتارهای خصمانه انگلیس و فرانسه را در شورای امنیت علیه توان دفاعی کشور می بینند. دولت انگلیس باید جواب دهد چرا علیرغم انجام تعهدات ایران در برجام با فروش 900 تن کیک زرد به ایران مخالفت می کند. ملت ایران شاهد است و به دقّت رصد می کند در حالیکه متحدین اروپا در منطقه مستبدترین دولت ها هستند و با ارّه از مخالفین خود استقبال می کند همراهی 28 کشور اتحادیه اروپا درقطع نامه علیه ملت ایران چیزی جز به سخره گرفتن حقوق بشر نیست.
 
وی با اشاره به بدعهدی اروپایی ها گفت: دولتمردان اروپایی هستند که باید به ملت ایران پاسخ دهند اگر برجام برای اروپا مهم است چرا هزینه آن را باید ملت ایران پرداخت کند؟ دولت های اروپایی باید به ملت ایران به صراحت بگویند چرا هزینه های برجام را یکطرفه به حساب ملت ایران می گذارند. فهرستی از حداقل 100 شرکت و بانک بزرگ اروپایی وجود دارد که 100 درصد سهام آن ها دولتی است. اگر ارادۀ دولت های اروپایی حفظ برجام است چرا این شرکت ها و بانک ها را ملزم به مراودات بانکی و اقتصادی و خرید نفت از ایران نمی کنند. می گویند چون تحریم می شوند. چرا فقط باید ایران تحریم شود. این همان تفکر نظام سلطه است. که می گوید برجام باید حفظ شود به شرطی که فقط ملت ایران هزینه آن را بدهد.
 
دکترجلیلی تایید کرد: این پیام ملت ما به دولت های اروپایی است. ملت ما با اقتدار از تحریم ها عبور خواهد کرد اما این آزمون مجددی برای شماست. اعتماد سازی جادۀ یک طرفه نیست. ملت ما امروز همانطور به این که امضاء دولتمردان آمریکایی تضمین باشد می خندند. این پیام را به دولتمردان اروپایی می دهد «حفظ برجام با جیب ملت ایران» خوابی است که تعبیر نخواهد شد.
 
وی با اشاره به قدرت جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز نه 1907 و 1919 است که قدرت هایی بخواهند و بتوانند با هم بنشینند و برای ملت ما تصمیم بگیرند. نه 1917 است که با یک اعلامیه بخواهند برای سرنوشت منطقه ما تصمیم بگیرند. امروز الگوی انقلاب اسلامی در منطقه نشان داده است می توان مقاومت کرد و پیروز شد. می توان مقاومت کرد و پیشرفت کرد. می توان مقاومت کرد و نه تنها از حقوق ملت ایران بلکه از حقوق ملت های مظلوم منطقه در عراق سوریه یمن و افغانستان دفاع کرد و آن ها را یاری داد. همین اقتدار و حق طلبی است. همین دفاع از سر قدرت از مظلوم است که عربده های آمریکا و رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی و پیاده نظام های آن را بلند کرده است.
 
جلیلی درپایان گفت: آن ها می بینند فریاد حق طلبی و آزادی خواهی 16 آذر 1322 نه تنها خاموش نشد بلکه با انقلاب اسلامی ریشه گرفت و امروز به درختی تنومند و 40 ساله تبدیل شده است که «توتی اکلها کل حین باذن ربها»

 





Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: